3 טיפים שיהפכו את הקניות שלנו בחודש נובמבר לידידותיים יותר לסביבה

חודש הקניות של נובמבר לקראת סיום ולפתחינו מבצעי בלאק פריידי. לצד ההנחות הגדולות והמבצעים האטרקטיביים, כדאי לברר גם מהו המחיר הסביבתי שאנחנו משלמים על כל קנייה. זה אמנם מחיר שאי אפשר לראות בתג המחיר אבל הוא ניכר בשטפונות ובימי השרב של החודשים האחרונים.

את המחירים של הייצור והצריכה רואה ריבה ולדמן, מנהלת המרכז לחינוך סביבתי בפארק חירייה, ב-4,000 טון אשפה שמגיעים לשם כל יום ומהווים כרבע מכלל האשפה בישראל. "פני החברה הם כפני הפסולת" היא אומרת.

ולדמן מסבירה ל’דבר’: "יש שני מסרים סותרים – כל היום מפמפמים לנו שיש בעיית פסולת, אין מיחזור ויש שינויי אקלים שצריך לדאוג מהם, ומצד שני כל הזמן מאיצים בנו ללכת ולקנות. אנחנו מתפקדים בעצם במערכת כלכלית שבנויה על צמיחה שנובעת מייצור וצריכה. אבל אנחנו מתייחסים לאסונות הטבע באופן שמנותק מזה".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

ולדמן מנסה לעורר את המודעות הזו אצל מבקרי אתר חירייה. "תחשבו מה היה קורה אם לא הייתה מגיעה משאית אשפה כל יום ומפנה לכם את הזבל", היא שואלת אותם.  "למה זה מובן מאליו שמעבירים את הזבל שלנו ממקום למקום? אם לא היה פינוי הייתי צריכה לאגור בבית, הייתי צריכה לשאול את עצמי מה עושים עם האשפה הזו".

"בעצם כולם אומרים ‘תבואי עכשיו לקנות כי יש מבצע, יש יום אחד בלאק פריידי’, אז את קונה, לא בגלל שאת צריכה אלה בגלל שזאת הזדמנות. את לא חושבת על 60 החומרים שמרכיבים את הטלפון, ולא מטריד אותך שבשביל גרם זהב שנמצא בכרטיס האלקטרוני צריך לכרות טונה של עפר בתוך מכרה".

לדבריה, כל יום נמכרים למעלה מ 4.2 מיליון טלפונים ניידים בעולם, וכשכל אחד מאיתנו בוחר מה לקנות ומה לא הוא חלק מהמגמה הזו.

טקסטיל מזהם

"נורא קל לקנות חולצה ולא להתייחס לכך שהכותנה, בזמן הגידול שלה, צרכה 2,700 ליטר מים. לשם השוואה, זו הכמות שאני אשתה בשלוש שנים", אומרת ולדמן ומוסיפה שלאחר גידול הכותנה, יש לעבד אותה, להפוך אותה לחוטים, לצבוע, לעצב, לגזור ולתפור, ואז גם לשנע ולשווק. כל אלו פעולות שמשפיעות על הסביבה ופוגעות בה.

בשנת 2015 תעשיית הטקסטיל צרכה כ-98 מיליון טון של דלק לשלבי הייצור השונים  שבה. ההערכה היא שכמות זו תשלש את עצמה עד שנת 2050. בעידן ה’אופנה המהירה’ שמאפיין את העשורים האחרונים מכירות הבגדים הוכפל מאז שנת 2000. במקביל מספר הפעמים שכל פריט לבוש נלבש ירד בהתמדה כך שאנחנו קונים יותר ומשתמשים בכל מוצר פחות פעמים.

בנוסף, רק אחוז אחד מכל הטקסטיל העולמי ממוחזר, כלומר רוב הטקסטיל המיוצר הופך במהרה לפסולת וברוב המקרים נטמן באדמה לנצח.

לחסוך באריזות

ולדמן טוענת שבלאק פריידי הנוכחי, ואפילו מגפת הקורונה, יוצרים הזדמנות. "כל אחד יכול קצת לשפר את הצריכה שלו – אחד יוותר על קשיות חד פעמיות, אחר ייבחר לקנות מחנויות ישראליות. אנחנו לא צדקנים או מטיפים".

היא נותנת לנו שלושה טיפים לצרכנות נבונה מבחינה סביבתית: לקנות מאתר אחד, לא לעשות משלוח אקספרס ולהחליף מוצרים בחוויות.

"עדיף לרכז את כל הקניה לאתר אחד, לסל קניות אינטרנט אחד כדי למנוע שימוש באריזות מיותרות ובמשלוחים מרובים. אמזון פרסמו שבחודש יולי הם שלחו 415 מיליון חבילות. תחשבו כמה מוצרי אריזה זה, כמה דלק, כמה זיהום אוויר יש בכל כך הרבה משלוחים".

ולדמן מוסיפה שגם מבחינה צרכנית, מילוי סל קניות אחד הוא עדיף. "זה מאפשר לנו לחזור אליו אחרי יומיים ולבדוק האם אני באמת רוצה את כל מה שבסל, או אולי חסר לי משהו ואני יכולה להוסיף".

נקודה נוספת היא סוג המשלוח. "בשילוח אקספרס, האוטו יוצא במיוחד בשבילי, זה בזבוז דלק וזיהום אוויר גדול. ואם זה משלוח מחו"ל אז זה במטוס ולא באונייה ויש לשים לזה לב".

הטיפ האחרון הוא החלפת אופן הצריכה לכזה המבוסס על חוויות. "היום קונים מתנות לכל דבר ולכל אירוע. אני ממליצה לשנות את החוויה הצרכנית שמבוססת על מוצרים ברי חלוף לצריכת חוויות בעלות ערך".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website