30% מהזכאים לחיסון אבעבועות הקוף בכללית כבר התחסנו: “מקבלים פניות רבות מאנשים שרוצים להתחסן ולא יכולים”

ד”ר רועי צוקר, מומחה למחלות זיהומיות ומנהל תחום רפואת להט”ב בכללית, עם בקבוקון חיסון לאבעבועות הקוף (צילום: גרוגרי באדו)

30% ממטופלי שירותי בריאות כללית שזכאים לחיסון אבעבועות הקוף כבר התחסנו, שמונה ימים מתחילת מבצע החיסונים – כך אומר ל’דבר’ ד"ר רועי צוקר, ראש תחום רפואת להט"ב בכללית ומומחה למחלות זיהומיות. לפי נתוני כללית, 650 מטופלים התחסנו מתוך 2,100 שזכאים לחיסון לפי ההגדרות שקבע משרד הבריאות: ילידי 1980 והלאה שנוטלים את התרופה PreP למניעת HIV, וילידי 1980 והלאה שחיים עם HIV ואובחנו בשנה האחרונה עם מחלת מין נוספת.

לדברי צוקר, "אנחנו בוחנים עכשיו איך נכון שנפנה לזכאים שעוד לא קבעו חיסון".  הוא מציין שעקב הרגישות של קבוצת הזכאים, הקופה לא תפנה למועמדים לחיסון דרך הודעות SMS אישיות.

ד"ר צוקר מקבל "לא מעט פניות" ממטופליו במרפאת גן מאיר בתל אביב שאינם עונים על הקריטריונים להתחסנות, אך מעוניינים להתחסן כדי להגן על עצמם מפני המחלה. במשרד הבריאות אומרים שהם "ממשיכים לבדוק אפשרויות להרחבת ההתוויות הנוכחיות", כדי לאפשר גם לאנשים שלא נוטלים PreP לקבל חיסון. גורמים במערכת הבריאות מעריכים שההתוויות יורחבו כשהפעימה השנייה של החיסונים (כ-4,400 חיסונים מתוך 10,000 שהוזמנו) יגיעו לארץ.

משרד הבריאות הקים ועדת חריגים לבחינת חיסונם של אנשים שלא עונים על הקריטריונים להתחסנות, למשל בעקבות חשיפה של בני משפחה לאדם שנדבק. עם זאת, נכון לעכשיו לא אושר אף מקרה חריג.

"אנשים לא יודעים ללכת להיבדק"

נכון לחמישי האחרון אובחנו בישראל 153 מקרים של אבעבועות הקוף, אך ד"ר צוקר מעריך שבפועל מספר הנדבקים גבוה יותר. "ב-95% מהמקרים יש פריחה שלפוחיתית, אבל אנשים לא מודעים לזה, או שזה נראה כמו חצ’קון, והם לא יודעים ללכת לבדוק. לפעמים אפילו הרופא המטפל לא יודע לשלוח לבדיקה".

לפי ד"ר צוקר, רוב המקרים המאובחנים כוללים פריחה באיזור הגניטלי.

לדבריו, גם פתיחת האפשרות להיבדק במרפאות קופות החולים לא העלתה את כמות הבדיקות. "בתחילת ההתפרצות היה ניתן להיבדק רק בחדרי מיון, וחשבנו שפתיחת האפשרות להיבדק בקופות תגדיל את הבדיקות, אבל אנחנו לא רואים עליה משמעותית."

ד"ר צוקר משער שחלק מתת האבחון נובע מחוסר רצון לקבל אבחון. "בן אדם שואל את עצמו, למה להיבדק. למשרד הבריאות חשוב לדעת מה גודל ההתפרצות, אבל האדם הפרטי שנדבק לא מקבל כלום תמורת האבחון, חוץ מבידוד קפדני של 21 יום. אז לאנשים אין מוטיבציה להיבדק."

באפריקה, רוב מקרי ההידבקות הם בקרב נשים

ארגון הבריאות העולמי מעריך כי מחוץ לאפריקה, 98% ממקרי המחלה הם בקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים. אבל המצב הזה יכול להשתנות במהרה, מאחר שלפי הנתונים מאפריקה, גם אוכלוסיות אחרות יכולות להידבק במחלה ולהפיץ אותה. המרכז האפריקאי לבקרת מחלות דיווח שבניגוד למדינות המערב, באפריקה אין שכיחות מיוחדת של גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים בקרב הנדבקים במחלה. לפי נתוני המרכז, 60% מהמאומתים לנגיף באפריקה הן נשים, וקיימת הדבקה משמעותית בין בני משפחה.

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website