4 מכל 5 בני נוער שעמותת עלם פגשה ב-2018 סבלו מאלימות מינית

1 מכל 4 בני נוער שפגשו פעילי עמותת עלם משתמש בסמים, ובפריריה – 1 מכל 2 – כך עולה מהדוח השנתי של העמותה לשנת 2018, שפורסם היום (ראשון). 4 מכל 5 בני נוער שעלם פגשה השנה סבלו מאלימות מינית. אחוז הדיווחים והפניות ברשת בנושא פגיעות מיניות היה פי שניים מהשנה שקדמה לה  ומרביתן הגיעו מנערות וצעירות. 1 מכל 5 מבני הנוער, הצעירים והצעירות שפנו לעמותת עלם בשנת 2018 סבל מאלימות במשפחה, ברשת או בקהילה.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, קיבל לידיו היום את הדוח, מידי נשיאת עמותת עלם נאוה ברק. עוד השתתפו באירוע יו"ר העמותה שלמה ינאי, מנכ"לית העמותה, ענבל דור קרבל, מתנדבי העמותה ובני נוער המקבלים סיוע מהעמותה.

נשיא המדינה מקבל לידיו היום את הדו"ח השנתי של עמותת עלם לשנת 2018. 26 במאי 2019. (קרדיט צילום: חיים צח / לע"מ)

נתוני הדו"ח השנתי של עלם מתבססים על מידע שנאסף מלמעלה מ-21 אלף בני נוער, להם סייעה העמותה במהלך השנה, ומציג נתונים עדכניים לגבי מצבם של בני הנוער עמם נפגשו העובדים והמתנדבים. יש לציין, שהשנה פנו יותר בני נוער בגילאים צעירים לעמותת עלם וקיבלו מענה למגוון מצוקות ומצבי סיכון.

נתונים מרכזיים בדו"ח:

שימוש נרחב בסמים: 1 מכל 4 בני נוער שעלם פגשה משתמש בסמים. המצב חמור יותר בפריפריה, בה 1 מכל 2 בני נוער דווח על שימוש בסמים. לרשתות החברתיות השפעה רבה להתרחבות התופעה. תופעת השימוש בסמים בקרב בני הנוער בישראל היא נפוצה. ככל שהמצוקה גדולה יותר, כך רמת השימוש בסמים אינטנסיבית ומסייעת להם לברוח מהמציאות הקשה היומיומית בה הם שרויים. מדאיגה במיוחד התופעה של שימוש בסמים בקרב בני נוער צעירים יותר (בגילאי 12-16). שיעור השימוש בסמים במרכזי הנוער של עלם בפריפריה היה 1 מכל 2 בני נוער, נתון חמור במיוחד.

התגברות האלימות המינית: 4 מכל 5 בני נוער שעלם פגשה השנה סבלו מאלימות מינית. אחוז הדיווחים והפניות ברשת בנושא פגיעות מיניות היה פי 2 השנה, ומרביתן הגיעו מנערות וצעירות. מדובר בתופעה בעלת ממדים רחבים, הסובלת מתת דיווח בקרב נוער, בדומה לחברה כולה. אצל בני נוער וצעירים בסיכון גבוה שפגשנו, 4 מכל 5 סבלו מאלימות מינית. תחום האלימות המינית בעלם מטפל בנפגעים מינית, בפוגעים מינית ובבני משפחותיהם. אחוז הדיווחים והפניות לעלם ברשת בנושא פגיעות מיניות היה פי 2 השנה מהשנה הקודמת. מרבית הפניות ברשת הגיעו מנערות וצעירות.

עלייה באלימות במשפחה, בקהילה וברשת: 1 מכל 5 מבני הנוער, הצעירים והצעירות שפנו לעמותת עלם בשנת 2018 סבלו מאלימות במשפחה, ברשת או בקהילה. בקרב אוכלוסייה בסיכון גבוה, 1 מכל 2 בני נוער שפנו לעלם סבלו מאלימות.  על פי מחברי הדוח, בני נוער חשופים יותר לשיח אלים, חסר עכבות ולא מבוקר שמתקיים ברשתות החברתיות. היעדר דמויות מבוגרות, משפיעות ומיטיבות במרחבים הללו מגביר את האלימות בקרב בני הנוער. בנוסף לכך, ברשתות החברתיות, מספר גדול יותר של בני נוער שיתפו בנושא אלימות במשפחה המתרחשת בתוך הבית.

"הם הילדים והילדות שלנו"

"את הדוח של עלם מלוות תחושות סותרות" אמר הנשיא ריבלין במעמד קבלתו, "מצד אחד, גאווה חברתית, על חברה אזרחית שהפליאה להקים ארגון עם חזון, עומק ותרומה. ומצד שני, אנו נפגשים עם נתונים קשים ובעיות מחריפות שמעוררות דאגה. הנערים והנערות שנסיבות חייהם הובילו אותם אל הרחוב, על מצוקותיו ואכזריותו, הם הילדים והילדות שלנו".

הנשיא הודה לעובדי ומתנדבי העמותה ואמר כי "אתם בעלם, הובלתם ומובילים את השיקום והחיבור של נוער בסיכון עם הרבה מסירות, אהבה ושיח בגובה העיניים. פעם נוער בסיכון היה ברחוב, כיום מתברר שהסיכון הוא לא רק ברחוב, אלא גם כשנמצאים במחשב בבית וגולשים ברשתות החברתיות. אתם נמצאים יחד עם הנערים והנערות איפה שהם נמצאים. הם לא צריכים לחפש אתכם, אתם יוצאים לחפש אותם".

עוד התייחס ריבלין לחשיבות השיקום של אותם נערים ונערות ושינוי מסלול חייהם. "בטיפול בתיקי חנינות, אני נתקל בנערים ובנערות שנסיבות חייהם הביאו אותם להסתבך בפלילים" סיפר, "יד שהושטה לעזרה בזמן הנכון פגשה אצל הנער או הנערה רצון להשתנות, הזדמנות לתיקון. יש לא מעט נערים ונערות שעשו שינוי והפכו להיות אנשים שהחברה בישראל גאה בהם. חיילים מצטיינים, חיילים קרביים, מפקדים. לרבים מהם אני מוחק את המרשם הפלילי, ומסיר מהם את התיוג כעבריינים".

נשיאת עמותת עלם נאוה ברק אמרה כי "מזה 35 שנה, עלם מאתרת אלפי בני נוער בסיכון ומסייעת להם להתמודד עם מצוקותיהם. השנה זיהינו תופעות קשות ומדאיגות, ואנו פועלים בנחישות לצמצם אותן ולתת מענים להתמודדות בכל המרכזים שלנו ברחבי הארץ".

בימים אלו מתקיים קמפיין ההתרמה השנתי של עמותת עלם, שמוקדש השנה לעבודת הרחוב בעלם ולתופעות הקשות שפוגשים פעלי העמותה. צוותי ניידות הלילה של עלם מגיעים אל בני הנוער והצעירים בלילות למקומות בהם הם נמצאים (ברחובות, בגנים ציבוריים, בכיכרות, במרכזי בילוי, במגרשי ספורט, במקומות מסתור ועוד), ומסייעים לבני הנוער בהתמודדות עם המצוקות השונות. לתרומות הכנסו לאפליקציית ביט ולחצו עלם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website