“אֲ‍נִי שָׁלוֹם וְכִי אֲדַבֵּר – הֵמָּה לַמִּלְחָמָה” או מלחמה ושלום בוורשה

הוועידה ל’קידום השלום והיציבות במזרח התיכון’ בוורשה, בירת פולין, הסתיימה אתמול, אך הצליחה לעורר עניין רב במדינות ערב. אחת ממטרות הוועידה, בה השתתפו עשרות מנהיגים מכ-50 מדינות, היא לעשות שריר לרפובליקה האסלאמית של איראן ואף ליצור ברית צבאית מול איראן, סוג של "נאט"ו הערבי", שסעודיה מנסה למשוך את כל ציר המסיב"א (מצרים, סעודיה, ירדן, בחרין, איחוד האמירויות הערביות) בהשתתפות ישראל.

שני אירועים מעניינים מבחינת ישראל הם המפגש בין ראש הממשלה נתניהו ליוסף בן עלאווי, שר החוץ העומאני, שם ביקר נתניהו לאחרונה וכן ציוצו של ג’ייסון גרינבלט, שליח הממשל האמריקאי למזרח התיכון כי בשלב שהיה סגור לתקשורת המיקרופון של נתניהו לא עבד. שר החוץ התימני, שישב לידו, נתן לו את המיקרופון שלו. נתניהו התבדח על שיתוף הפעולה החדש בין ישראל לתימן.

#قمة_وارسو #كاريكاتير عماد حجاج في صحيفة العربي الجديد ⁦@alaraby_ar⁩ #نتنياهو وشركائه #العرب في صورة تذكارية#الحرب_على_ايران #WarsawSummit pic.twitter.com/FBXEQMf0qS

— Emad Hajjaj Cartoons (@EmadHajjaj) February 14, 2019

‘נתניהו ושותפיו הערבים’

כך מצייץ עִמָאד חַגָ’אג’ הירדני, קריקטוריסט הבית של ‘אלעַרַבִּי אלגַ’דִיד’, שמתייחס בקריקטורה לתמונה הקבוצתית של באי הוועידה. אנו רואים את נתניהו בעל הקצף על השפתיים עם חבריו הערבים שנראים כמו טילים, ומולם עומדת התקשורת ומצלמת בהתלהבות רבה. שימו לב למשחק המילים בשלט – כתוב ‘ורשה’, אך ליד כתוב WAR SHOW – מופע מלחמה – המסביר לנו את כל הסיפור בעיני הקריקטוריסט.

#كاريكاتير | مؤتمر وارسو.. والمشاركة العربية!#عربي21 pic.twitter.com/oTrQreIyrs

— عربي21 (@Arabi21News) February 13, 2019

‘ההשתתפות הערבית’ כך כותרת הציוץ של העיתון ‘עַרַבִּי21′ היוצא בלונדון וממומן ע"י קטר. כותרת הקריקטורה של עַלַאא’ א-לַקְטַה היא ‘ועידת ורשה לשלום וביטחון במזרח התיכון’ ובה אנחנו רואים את הדובר הישראלי כשראשו הוא בעצם נשק גרעיני עם סמל המזהיר מקרינה מייננת. לצידו אנו רואים את הנציגים הערבים ש"יושבים דום" לדברי הישראלי, כלומר שנותנים יד לשיתוף פעולה עם ישראל. מסר הקריקטורה הוא על הדו-פרצופיות של העולם הערבי שמצד אחד באים לוועידה שקוראת לקידום השלום והיציבות במזרח התיכון מצד שני הם מקבלים את מדינת ישראל שעל פי פרסומים זרים בעלת נשק גרעיני.

#نون_أون_لاين| #كاريكاتير_هاني_مظهر https://t.co/SMTCLHKZWR

— نون أون لاين (@nononline24) February 12, 2019

הפעם תורו של האני מט’הר לעשות משחק מילים עם שמה של ורשה – מארחת הוועידה ל"קידום השלום והיציבות במזרח התיכון". בקריקטורה עצמה, שהתפרסמה בעיתון הסעודי היוצא בלונדון ‘אל-חיאת’, אנו רואים מסור שעליו כתוב ‘ועידת ורשה’ המנסר את שמה של הבירה הפולנית. הניסור יוצר שתי מילים WAR SAW- – מלחמה ומסור.

כך הקריקטוריסטים השונים בעולם הערבי פונים במכחולם אל מנהיגי ערב ואומרים – אתם מדמים את עצמכם כמי שדואג לשלום, אך בעצם דוחפים את העולם הערבי למלחמה. מלחמה מיותרת.


נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת ‘חלון למזרח התיכון המתחדש’. אפשר לעקוב אחריו בטלגרם ,בפייסבוק או באינסטגרם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website