איטליה לא מצמצה

הממשלה האיטלקית החליטה שלא להיענות לדרישות האיחוד האירופי בנוגע לתקציב. האולטימטום שהציבה הנציבות האירופית בנושא פקע ביום שלישי בחצות, והממשלה הודיעה כי אין בכוונתה לקצץ בתכנית ההוצאות שנכללה בתקציב המקורי.

סגן ראש ממשלת איטליה לואיג’י די מאיו, העומד בראש המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט הודיע אתמול כי המדינה תשמור על יעד הגירעון שהציבה בתקציב שהוגש לנציבות. יעד הגירעון הורחב מ-1.8% ל-2.4% בתקציב החדש, ושניהם עומדים בדרישות הכללים הפיסקליים של האיחוד האירופי. טענותיה של הנציבות נוגעות לעבודה שמימון הגירעון יעשה על ידי הגדלת החוב הלאומי, שחורג מהמותר תחת החוק האירופי, ומהתנגדות עקרונית להגדלת ההוצאה הציבורית.

"במכתב לאיחוד האירופי הוספנו פירוט של הצעדים בהם ננקוט כדי להבטיח שלא תהיה חריגה מיעד הגירעון של 2.4%, גם אם תחזית הצמיחה לא תתממש במלואה",אמר די מאיו, אבל חזר על ההבטחה שלא להיכנע לדרישות האיחוד. "אנחנו משוכנעים שהתקציב הזה ייתן דחיפה מחודשת למדינה שלנו" הוסיף.

ההרחבה התקציבית המתוכננת אמורה לממן הגדלה של הקצבאות ושיפור במערכת הרווחה האיטלקית. 10 מיליארד אירו מהתקציב יממנו את הבטחת הבחירות של די מאיו להחיל מדיניות "הכנסה בסיסית מובטחת", במסגרתה יקבל כל אזרח איטלקי העברה קבוע המדינה לחשבון הבנק שלו. די מאיו הבטיח בעבר כי מדיניות זו "תוציא שישה מיליון איטלקים מעוני". מתאו סלביני, ראש מפלגת "הליגה הצפונית" הלאומנית שנמצאת גם היא בממשלה, אמר כי התקציב "יבטיח עוד מקומות עבודה, פנסיה גדולה יותר, ופחות מיסים".

ההרחבה התקציבית לא מיועדת לממן השקעה ארוכת טווח בתשתיות או במנועי צמיחה אחרים, אלא נועדה לממן הרחבה במערכת הרווחה האיטלקית בלבד. עם זאת, הממשלה צופה כי התקציב יביא לצמיחה של 1.5% בעקבות הגברת כוח הקנייה של הציבור האיטלקי.

האיחוד האירופי עדין לא הגיב להודעת הממשלה האיטלקית. לאיחוד האירופי יש הסמכות להטיל קנס של 0.2% מהתמ"ג על ממשלה שמפרה את הכללים הפיסקליים שקבע. צעד זה מעולם אמנם לא נוסה עד כה, אך פקידים בכירים באיחוד איימו כבר שלא יהססו להטיל אותו לראשונה על ממשלת איטליה. עם זאת, מדובר צעד המתון ביותר בו האיחוד עלול לנקוט במקרה של התנגדות איטלקית. כוח משמעותי הרבה יותר נמצא דווקא בידי הבנק האירופי המרכזי, ודרך השוק החופשי.

במסיבות העיתונאים האחרונות מריו דראגי, נשיא הבנק האירופי המרכזי, נוקט בטון מאיים ביותר כלפי הבנקים האיטלקים. כך למשל, במסיבת עיתונאים בשבוע שעבר הביע דראגי פקפוק ביכולתם של הבנקים האיטלקים לעמוד בהתחייבויותיהם במידה והתקציב יעבור כמו שהוא. אמירה מסוג זה עשויה להישמע טכנית, אבל יש לה משמעות פוליטית מרחיקת לכת. למעשה, דראגי אותת למשקיעים להימנע מהשקעה בפיננסים איטלקיים במידה ויעבור התקציב. המשמעות של צעד זה עלולה להיות הרסנית- מחיר גיוס ההון של הבנקים האיטלקים יזנק, והדבר עלול להביא למשבר פיננסי כולל שיגרור איתו את שאר הכלכלה האיטלקית.

בכיר נוסף במערכת המוניטרית האירופית, פיטר פראט, רמז לכך שהבנק האירופי המרכזי לא יחלץ את איטליה במידה וזו תיפול למשבר. מדובר במהלך יוצא דופן מצד מי שאמון על היציבות הפיננסית של האיחוד האירופי, ועוד אות למשקיעים להימנע מהשקעה באיטליה- צעד שעלול להחריף את מצבה של המדינה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website