אין חריגה בניטור מזהמים: חרף המחאה, השלב ההכרחי להפעלת האסדה עובר ללא תקלות

שלב הנישוב באסדת לווייתן יצא לדרך לפנות בוקר (שלישי) ועד כה לא נרשמו חריגות באיכות האוויר באזור חוף הכרמל אך מתנגדי האסדה ורשויות המדינה מציפים את הרשתות החברתיות בדיווחים והודעות המחדדים את משבר האמון שנוצר בין הציבור לרשויות ושגרם לאלפי תושבים להתפנות מבתיהם ולקריסה זמנית של אתרי ניטור האוויר, בשל עליה חריגה במספר הגולשים.

"אין סיבה לצאת מהבתים, אין סיבה לייצר פאניקה. הנציגים שלנו נמצאים על האסדה עצמה וגם כאן באזור. בזכות לווייתן, ולא למרות לווייתן, הפחם הזה ייעצר כאן באזור. בעוד שנתיים זיהום האוויר באזור יהיה פחות בהרבה", אמר השר להגנת הסביבה זאב אלקין, במסיבת עיתונאים במשרדי איגוד הערים שהתרחשה סמוך לשעה 3:00 לפנות בוקר. "אם נגלה סטיה שלדעתנו תסכן את הציבור, לא נהסס ולעצור את הליך הנישוב", הוסיף.

מסיבת עיתונאים באיגוד עם השר להגנת הסביבה זאב אלקין, שר האנרגיה יובל שטייניץ יו"ר האיגוד יעקב אדרי ומנכ"ל האיגוד ניר סהר.

פורסם על ידי ‏איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון – כרמל‏ ב- יום שלישי, 31 בדצמבר 2019

עוד הוסיף השר כי "מי שאומר שהנתונים הם של ‘נובל’ פשוט לא יודע על מה הוא מדבר, עיקר הניטור מתבצע על-ידי איגוד הערים, בצורה מאוד מקצועית ובתיאום מלא".

דף הפייסבוק של איגוד הערים שרון כרמל העלה מהבוקר מספר פוסטים שנועדו להרגעת הציבור, בהם ראשי היישובים והאיגוד, לצד בכירי המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה מספקים הסברים על מערך הפיקוח על איכות האוויר.

מנכ"לי המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה, גיא סמט ואודי אדירי ערכו הבוקר ריצת ג’וגינג בחוף דור, בכדי להפגין ביטחון בהערכות כי לא צפוי שום סיכון. באותן השעות התרחשו קריסות באתרי ניטור האוויר ובאפליקציית "אוויר בסביבה" שנבעו מגידול עצום במספר הכניסות לאתרים, כך לדברי המשרד להגנת הסביבה.

מחווה מעניינת-
גיא סמט, מנכל המשרד להגנ"ס
ואודי אדירי, מנכל משרד האנרגיה, יצאו לג'וגינג בחוף דור, ומשדרים שהכל טוב pic.twitter.com/ZxIxq2hVhC

— Noa Shpigel (@NoaShpigel) December 31, 2019

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר במסיבת העיתונאים כי יתיר לחברת נתג"ז לקבל את הגז מאסדת לווייתן מייד בתום הנישוב. בעוד מספר ימים צפוי נישוב נוסף, מהצינור השני שמחבר את המאגר בלב ים לאסדה הממוקמת במרחק 10 ק"מ מהחוף.

ריכוז נתוני בנזן בתחנות הניטור עד השעה 15:00

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי נתוני ניטור האוויר לא מעידים על כל חריגה באיכות האוויר באזור חוף הכרמל מהשגרה. המשרד מעדכן בכל שעה לגבי הנתונים באופן מיוחד. שיא הפליטות בהליך מתרחש דווקא בסופו ולא בשעות הראשונות. לפי ההערכות המקדימות של המשרד, גם בשיא הנישוב ובשעות שלאחריו צפויה השפעה מזערית בלבד, ואין שום סיבה לשנות התנהגות.

על-פי הערכות שונות, בין מאות לאלפי תושבים באזור חוף הכרמל, לא האמינו להכרזות הרשויות והתפנו מבתיהם מחשש מזיהום האוויר שנוצר בהליך הנישוב. כך למשל, דיווח כתב גלובס חן מענית שרק 130 ילדים מתוך 550 שלומדים בבית הספר "גלי עתלית" הגיעו היום ללימודים.

כמה ישראלים התפנו מבתיהם בשל הנישוב המסוכן או לא מסוכן (תלוי את מי שואלים) מאסדת לוויתן שהחל היום? לא יודע. אבל אם רוצים ללמוד על סדר הגודל אז, למשל, חברים שלי מעתלית מדווחים כי נכון לשעה תשע רק 130 ילדים מתוך 550 שלומדים בבית הספר "גלי עתלית" הגיעו היום ללימודים

— חן מענית (@chenmaanit7) December 31, 2019
הציבור מתקשה לסמוך על נתוני הרשויות

את המחאה כנגד האסדה מוביל ארגון "שומרי הבית", שקיים הפגנה סמוך לקריית הממשלה בתל אביב, ששודרה בשידור חי בפייסבוק. בהפגנה נאם יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני וספיר, וטען כי למשרד להגנת הסביבה לא היה מידע מקדים על הנישוב. "במשך שנים אנחנו מספרים למשרד להגנת הסביבה שאנחנו לומדים מהעולם כי מרבית הפליטה באסדות לא מתרחשת בשגרה, אלא באירועים בלתי שגרתיים ובעיקר בהליך שנקרא COLD VENT (נישוב) . מה המשרד אומר לנו? ‘לא יהיה נישוב בלווייתן’. יש לנו מסמכים חתומים מהמשרד. המשרד לא מבין איך לנהל תהליך כזה מורכב ולא בקיא בתעשיית הגז והנפט". עוד אמר ספיר כי נודע בכלל באיחור על המושג הרצה של אסדת לווייתן. "אין עליו אף מילה אחת בהיתר הפליטה. אנחנו מציפים את זה בכתב, בעל פה ובשימועים בכל הדרך להיתר הפליטה ורק אחרי שמאושר היתר הפליטה פתאום ההיתר הופך להיות היתר בתנאים עם תכנית הרצה שמעולם לא דוברה. המשרד להגנת הסביבה מגן על התעשייה בישראל במקום להגן על הסביבה ועל החיים שלכם".

אלפים בהפגנה בתל אביב – לא שותקים על הפקרת אזרחי ישראל לטייקוני הגז

פורסם על ידי ‏שומרי הבית‏ ב- יום שני, 30 בדצמבר 2019

בארגון פרסמו אתמול רשימה של רופאים המתכוונים להתפנות מבתיהם באזור, בהודעה שמשקפת את עומק חוסר האמון בהבטחת הרשויות המוסמכות לפיהן הנישוב כלל איננו מסוכן. עם זאת, יש לציין כי אף אחד מהרופאים איננו רופא בתחום רלוונטי להערכת הסיכון בנישוב. פרופסור מיכה ברחנא, לשעבר רשם הסרטן הלאומי, חתם על דו"ח בנושא, ממנו ניתן להבין כי רצוי להתפנות מהאזור, אך בעל פה התכחש לעמדה זו והצהיר בראיון ל"דבר" כי מעולם לא תמך בפינוי, ולא לכך התכוון במסמך. בארגון שומרי הבית מפיצים דו"ח שנכתב על-ידי מומחי אקלים ופיזור מזהמים עצמאיים, תוך הדגשת המסקנה שנובל אנרג’י הסתמכה על הנחות מקלות לגבי תנועת הפליטות באוויר ולגבי קצב הפליטה המקסימלי. גם לפי הערכה מחמירה זו, אין צפי להשפעה משמעותית על ריכוזי המזהמים בחוף, שיכולים להגיע בשיא רק ל-36% מהתקן היממתי, וזאת למשך שעות ספורות. מומחית ניתוח סיכוני בריאות, ד"ר חגית אולנובסקי, התראיינה ל"דבר" ואמרה שהקריאה לפינוי מבוססת על הבנה לקויה של עיקרון הזהירות המונעת.

רופאים מתפנים מעוטף לוויתן ביום הנישוב מאסדת הזיקוק לוויתן.תזכורת: ביום הנישוב ייפלטו 24 טון (!!) של מזהמים רעילים…

פורסם על ידי ‏שומרי הבית‏ ב- יום שני, 30 בדצמבר 2019

בשותפות לווייתן מציינים עידן חדש

סרטון שפורסם היום בדף הפייסבוק של הפרויקט "לווייתן – הפרויקט הלאומי" מראה את רגעי פתיחת השסתום של צנרת הגז בחדר הפיקוח באסדה.

צפו ברגע הזרמת הגז הראשון ממאגר לוויתן:

?? רגע היסטורי למדינת ישראל ??
לראשונה בתולדותיה ישראל הופכת למעצמת אנרגיה.
צפו ברגע הזרמת הגז הראשון ממאגר לוויתן:

פורסם על ידי ‏לוויתן – הפרויקט הלאומי‏ ב- יום שני, 30 בדצמבר 2019

בהודעה מטעם נובל אנרג’י נמסר כי "לאחר עבודה מאומצת של כ- 34 חודשים והשקעה של למעלה מ-12 מיליארד שקלים, מבשרות השותפות בלווייתן, נובל אנרג’י, דלק קידוחים ורציו, על תחילת הזרמת הגז הטבעי ממאגר לווייתן, פרויקט האנרגיה הגדול בתולדות ישראל. פיתוח לווייתן הינו הישג בקנה מידה עולמי לשותפות בלווייתן – שהצליחו בתוך פחות משלוש שנים מאז קבלת החלטת השקעה הסופית (בפברואר 2017 – א.ר) להשלים את הפיתוח ולהפיק את הגז. עם הגעת הגז ממאגר לווייתן לחוף הוא יתווסף לגז המופק כיום ממאגר ‘תמר’. כמות הגז הממוצעת תעלה ל-1.6 מיליארד רגל קוב ליום בחציון הראשון של 2020 ותוגדל ל-1.9 מיליארד רגל קוב בחציון השני. הגז הטבעי מלווייתן יאפשר את הפסקת השימוש בפחם המזהם לייצור חשמל בישראל, דבר שיביא לצמצום ניכר בזיהום האוויר, יביא להורדת מחירי החשמל, יספק רשת ביטחון ויתירות תשתיתית למשק הישראלי ויכולת להתבסס באופן כמעט בלעדי על ייצור תעשייתי באמצעות גז טבעי, זול ונקי יותר".

כשיש ספק אז יש עוד יותר ספק

מתנגדי האסדה העלו ספקות משמעותיים לגבי ניסיונות הרשויות להרגיע את הציבור. לאנשי המקצוע במשרדי הממשלה יש תשובות לספקות הרבים, אך אין למשרדים הללו נוכחות רשתית כמו למתנגדי האסדה, שהפוסטים שלהם זוכים למאות ואלפי שיתופים. מספר אזרחים ניסו למלא את החלל, ולהשיב לספקות על בסיס עקרונות מדעיים בהתאמה לנתוני היסוד לגבי האסדה שפורסמו לציבור. אחד מהם הוא ערן ברוקוביץ, עובד משרד האנרגיה, כמו גם שי פליישון, שניסה להתייחס עניינית לטענות רבות שעלו ביחס לאסדה. אזרח נוסף שעסק בכך הוא אורי שחם, שטען כי השפעת הנישוב מלווייתן פחותה בהרבה מהשפעת זיהום האוויר השגרתית באזורים כמו מפרץ חיפה, מהם איש לא קורא להתפנות. בפרסומים אלו מתקיים ויכוח ענייני, שרשויות המדינה לא ניסו לקיים באופן פתוח לציבור, אלא בפורומים מקצועיים בלבד.

בעבר, העריך ד"ר אריה ונגר מעמותת "אדם טבע ודין" מספר מודלים לפיזור מזהמים שאמדו את פליטות האסדה בפעולה שגרתית והשפעתה על המזהמים בחוף. מסקנתו הייתה כי הסיכוי לזיהום אוויר בחוף הוא נמוך מאוד, וכי יש יתרון בהקמת האסדה בשטח בו הפיקוח והאכיפה קיימים מראש, בשונה ממה שקרה באסדת "תמר", שפלטה מזהמים פי 30 מהצפי עליו הכריזו בעליה. כיום, לאחר הרחבת תחולת החוק עליה, הפליטות בה הופחתו בעזרת מערכת להפחתת פליטות, שהאפקטיביות של תוצאותיה עדיין נבחנת.

ככלל, הביקורת הציבורית כנגד אסדת לווייתן לא מתמצת בטענה הבודדת לגבי זיהום האוויר, אלא גם בעצם העובדה שהאסדה נבנתה בקרבת החוף ולא בלב ים, באופן שמגביר את היקף פליטת הזיהום לים, מקרב אותה לטווח טילים של ארגוני טרור ומחייבת את הסעת תוצרי הלוואי של זיקוק הגז, נוזלי הקונדנסט, ליבשה. זאת לעומת החלופה של אגירתם על האסדה ומכירתם למיכליות סחר בים. אסדת לווייתן תומכת גם בהליך של הקמת תחנות כח רבות מונעות בגז, כשלפחות חלקן ניתנות כבר כיום להחלפה על בסיס כלכלי במתקני אגירת אנרגיה, שהשלכותיהם הסביבתיות נמוכות בסדרי גודל. אף שאנרגיית גז מזהמת את האוויר בשיעור נמוך מאוד לעומת דלקים פוסיליים אחרים, היא בכל זאת פולטת לאוויר פחמן דו חמצני ומתאן, שניהם גזי חממה, המגבירים את משבר האקלים, זאת בניגוד למקורות אנרגיה מתחדשים.

פתאום כולם מתעניינים

תוצר לוואי של המאבק באסדת לווייתן הוא הגברת המודעות לנזקים החמורים שנגרמים מזיהום אוויר. במשרד להגנת הסביבה רק החלו לפתח יכולות למדידות זיהום אוויר בחללים ממוקדים שאינם שטח פתוח, אך ידועים מוקדים רבים בהם ריכוזי הבנזן באוויר הם גבוהים ומזיקים לבריאות באופן מובהק. כך למשל, חניונים מקורים שאינם מאווררים היטב, רחובות הסמוכים למסופי אוטובוסים כמו התחנות המרכזיות בתל-אביב ובירושלים וכן תחנות רכבת, כמו רכבת השלום בתל-אביב, הם מוקדים ידועים של זיהום אוויר גבוה, שהמתנה ממושכת בהם כרוכה בחשיפה לא בריאה למזהמים שונים, כמו גם שהייה בתחנות דלק. פרט לבנזן, נזק בריאותי ידוע נגרם גם מחלקיקים נשימים בקוטר PM2.5 ומטה, שנכנסים לגוף דרך מערכת הנשימה ואין לגוף האדם דרך לסנן אותם בשל קוטנם. לבד מהימנעות ממוקדים ספציפיים בהם ישנו זיהום חריג, הדרך להפחית את החשיפה היא מעבר מהיר ככל האפשר לשימוש באנרגיות מתחדשות, כולל הגברת השימוש בתחבורה חשמלית.

ניתן לקבל נתונים עדכניים לגבי איכות האוויר ברחבי הארץ באתר

Leave a Reply

Name *
Email *
Website