אינתיפאדה בסודאן: מאיירים בעולם הערבי מגיבים להתקוממות האזרחית במדינה

יוקר המחיה, הנושא החם של השבוע האחרון של 2018, לא נשאר רק באירופה ובתל אביב אלא מגיע גם למדינה שהייתה עד 2011 הגדולה ביותר באפריקה – הרפובליקה של סודאן.

لن تنطلي علينا الاعيب السلطة التي يروجون لها لاختطاف الثورة واستنساخ النظام مرة اخري
لن نقبل بالسناريوهات التي يروجون لها
خرجنا للشوارع من اجل اسقاط النظام
ولن نقبل الا بنظام حر ديمقراطي جديد
بيعوا بضاعتكم بعيداً عن الثوار
#مدن_السودان_تنتفض#اوقفوا_ضرب_متظاهرين_السودان_بالنار pic.twitter.com/ujPCyBbEgD

— ???????? HOSHA ???????? (@WADHOSHA) December 21, 2018

הפגנות בסודאן החלו לפני כשבוע והמחאה בכמה ערים גבתה עד כה שמונה הרוגים מאש המשטר. המחאה היא כלכלית בעיקרה עם זינוק במחירי הדלק, החשמל והכפלת מחירי הלחם ואף מחסור בו. עם זאת, לאנשים שחיים תחת משטר דיקטטורי כ-30 שנה יש מספיק סיבות נוספות לנסות להפיל אותו.

#انتفاضة_السودان #كاريكاتير #عماد_حجاج ⁦@alaraby_ar⁩#مدن_السودان_تنتفض pic.twitter.com/dLo2M7YACY

— Emad Hajjaj Cartoons (@EmadHajjaj) December 23, 2018

האינתיפאדה בסודאן – כך הכותרת של עִמָאד חַגָ’אג’ הירדני שמתייחס למהומות נגד מנהיג סודאן עֻמַר אל-בַּשִיר, העומד בראש המדינה מאז 1989, אז ביצע הפיכה צבאית. בקריקטורה אנו רואים את זעקת העם הסודאני העני שידו היא עץ עירום. העץ לא מלבלב כפי שהיינו מצפים אבל חזק ומסמל שורשיות – רמז לעוצמתם של הסודאנים ולתקוותו של המאייר כי יזכו בעתיד להשתחרר מהשלטון המדכא.

הדיקטטור הסודאני, שביקר לאחרונה בסוריה את הנשיא אסד, והיה למנהיג הערבי הראשון לבקר בסוריה מאז תחילת מלחמת האזרחים ב-2011, מבוקש על-ידי בית הדין הפלילי הבין-לאומי היושב בהאג (ICC) בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. שותפיו הם האיסלאמיסטים הסודאניים המעניקים הכשר דתי לשלטונו האכזרי.

מתחילת המאה ה-20 ועד 1956 בשטחי סודאן ודרום סודאן של היום היה תחת שלטון מצרי בחסות האימפריה הבריטית. סודאן זכתה לעצמאות בשנת 1956 עם ההחלטה המצרית-בריטית כי הסודאנים עצמם יחליטו אם ירצו להישאר תחת השלטון המצרי או לקבל עצמאות, וכך בחרו. אוכלוסיית סודאן מונה כ-39 מיליון איש, מתוכם 70% מוסלמים, 5% נוצרים ו-25% בעלי אמונות מקומיות. השפות המדוברות הן ערבית (שפה רשמית), נובית, שפות סודאניות מקומיות ואנגלית.

במהלך 1997 הטילה ארה"ב של קלינטון סנקציות על סודאן משום שאירחה בשטחה את מנהיג אל-קַאעִדַה, אֻסַאמַה בִּן לַאדֶן, וטרוריסטים נוספים. במהלך 2006 הנשיא בוש הבן הוסיף סנקציות בשל רצח העם בדרפור. במהלך 2017, ממשל טראמפ החליט להסיר הסנקציות בנות 20 השנים, בשל מה שהגדיר הבית הלבן כ"התקדמות בסוגיות המלחמה בטרור וזכויות אדם", הדבר שלכאורה אמור היה להקל על המצב הכלכלי במדינה.

התקרבות אפשרית נוספת לארה"ב באה לידי ביטוי בדיווח הקטארי דרך רשת "אל-ג’זירה" לפני כשבוע על כך שגורמים בממשלת סודאן הציעו לאפשר למטוסים ישראליים לעבור במרחב האווירי של סודאן, זאת בנוסף לטיסה מעל צ’אד שאמורה לאפשר לטיסות ישראליות לקצר את הדרך לדרום אמריקה.

המצב הכלכלי בסודאן קשה מאוד בטח מאז שנאלצה להיפרד ממשאבי נפט אדירים שהיו בדרומה עם הפיצול ב-2011, דבר שהוביל למשבר כלכלי ועלייה ברמות האבטלה. אז גם איבדה סודאן את תואר המדינה הגדולה באפריקה.

חברי גיא מעיין מסביר כי בקרב הלאומנים הסודאנים והגולים רבים הטוענים שאין שום מחלוקת בין ישראל וסודאן. אנשי המחאה בתוך סודאן אף דוחים את הטענות שהפיץ המשטר אתמול בעיתונות, כאילו המוסד הישראלי הוא שמארגן את ההתקוממות וכאילו פעילי הרשת הישראליים הם סוכנים מסוכנים, ומקבלים בשמחה כל קול שתומך בהם באופן ברור.

המתנגדים מצד שני הם לרוב איסלאמיסטים ותומכי עֻמַר אל-בַּשִיר החוזרים על המנטרות הידועות שישראל מלבה כל סכסוך באזור והיא מתכננת קונספירציה נגד סודאן. כמו כן, יש לשים לב שמתקיימים בסודאן גם מתחים בין-גזעיים ובין -דתיים בין נובים לשחורים, בין שבטים שחורים לבין עצמם, בין איסלאמיסטים למסדרים הצופים וכמובן, בין המסדרים הצופיים לבין עצמם.

#NewProfilePic#مدن_السودان_تنتفض pic.twitter.com/6KaEVw3KKT

— A H M E D (@vfricani) December 23, 2018

Posted by ‎مثقفون‎ on Sunday, 23 December 2018

בין ההרוגים הנער שוקי אלצאדק אסחק, בן ה-12, והנה איורים שכבר מתייחסים למותו, לטובתכם לא אעלה גם תמונות מרגע מותו שרצות ברשתות החברתיות. בין התיוגים שעולים ברשתות החברתיות היא "האינתיפאדה בסודאן", "מהפכת העם הסודאני" ו-"ערי סודאן מתקוממות".

#كاريكاتير | #البشير والاحتجاجات السلمية | بريشة "فهد البحادي" @cartoonist_77 #السودان pic.twitter.com/kTJQKefrJ6

— العربي الجديد (@alaraby_ar) December 22, 2018

הקריקטוריסט פַהֶד אלבַּחַאדִי משווה ב’אלעַרַבִּי אלגַ’דִיד’ בין המחאה הסודאנית לבין ‘מהפכת ינואר’, כלומר הפלת חסני מבארכ, נשיא מצרים לשעבר בינואר 2011 כחלק מהטלטלה האזורית המוכרת בשם – ‘האביב הערבי’. הכותרת ‘אל-בַּשִיר והמחאה השקטה’ אך בקריקטורה עצמה אנו רואים את הגנרל עֻמַר אל-בַּשִיר מחזיק דף עליו כתוב ‘התרחיש המצרי’ כשהוא יורה לכיוון ‘המחאה השקטה’. כלומר אל-בַּשִיר יירה במפגינים ממש כמו מבארכ עצמו.

30 years of lies…
30 years of poverty…
30 years of struggle …
30 years of corruption…

Enough Enough…#Sudan_Revolts#مدن_السودان_تنتفض pic.twitter.com/QTMuSllZ5O

— Amjad Takash (@takash_amjad) December 21, 2018

איור של המחאה כפי שנראית לפני כשבוע בעיר עַטְבַּרַה הסמוכה לנהר הנילוס.

large scale protests in Sudan to overthrow a 30 year dictatorship.

protesters are being killed & government is trying to silence them by cutting internet & social media.

please share the hashtags so the world knows#Sudan_Uprising #Sudan_Revolts #مدن_السودان_تنتفض pic.twitter.com/rDN7fpPStz

— iman ahmed (@imanahmeddd) December 21, 2018

ברשתות החברתיות רצות גם הבהרות על הדגל הסעודי שיש המתבלבלים (בכוונה או בטעות עם דגלים ערבים אחרים) כמו דגלי איחוד האמירויות, אש"ף או ירדן. לדגל הסודאני הנוכחי יש את "הצבעים הערביים" אדום, לבן, ירוק ושחור – הצבעים מסמלים תקופות שונות בהיסטוריה בימי הנביא מוחמד ובימי הח’ליפות המוסלמית. הלבן את בית אומיה (661-750), השחור את בית עבאס (750-1258), הירוק את השושלת הפאטמית (909-1171) והאדום את השושלת ההאשמית. שילוב הצבעים החל במהלך ‘המרד הערבי’ של 1916 בראשות השַרִיף חֻסֵין, סבא רבא רבא של עבדאללה השני, מלך ירדן, שלחם נגד האמפריה העת’מאנית במהלך מלחמת העולם הראשונה.

The revival of the old Sudanese flag on social media is such a strong symbolic factor of this revolution. We’ll never be free under that Arab Legion themed flag. Also may I remind y’all that this flag was designed by a SUDANESE WOMAN & there’s pride in that! #مدن_السودان_تنفض pic.twitter.com/4Ica8OdfKX

— Yas (@YesssItsYas) December 23, 2018

בין הפרסומים יש הרוצים לחזור לדגל המקורי – הצבעים של הדגל המקורי ייצגו את המוטיבים היותר אפריקניים – נהר הנילוס (כחול), את מדבר סהרה (צהוב) והאדמות החקלאיות (ירוק).

So my sister made this and I’m in love, mashallah ❤️ #مدن_السودان_تنتفض #Sudan_Revolts pic.twitter.com/Y9rzN00Y2Q

— azalea???? (@RahafSattii) December 24, 2018

#مدن_السودان_تنتفض
Promises you made 
for a better life 
they were all in vain 
i see my people die#Sudan_revolution pic.twitter.com/xJqK3Y84De

— Anwar Gedo (@Anwar_Gedo) December 20, 2018

Without sabotage the revolution will prevail God willing#مدن_السودان_تنتفض#Sudan_revolution#Civil_disobedience_in_Sudan pic.twitter.com/rCyh0sHw3F

— Dina Hussein (@denamustafa) December 20, 2018

#Sudan _uprising#Sudan _revolution #مدن_السودان_تنتفض pic.twitter.com/Nu8ssyGqNj

— دلوعه أبوها (@n_soor89) December 22, 2018

كلنا يد واحده????????????#مدن السودان تنتفض #Sudan_revolts pic.twitter.com/RgT1DAwUEL

— Mshoo???????? (@Ibrahim_msho) December 24, 2018

לצד האלימות – הנה קריקטורה הקוראת למרי לא אלים.

Give way ????#مدن_السـودان_تنتفض pic.twitter.com/E1YGjTFLEl

— شاهد عيان (@jackwar17) December 21, 2018

קריקטורה האחרונה היא מהמאבק של אביב 2016, שאז ובהזדמנויות נוספות היו מחאות בסודאן. נחכה ונראה האם רוח האפודים הצהובים שהצליחו בצרפת ושיעורי בית מכישלונות ‘האביב הערבי’ של 2011 יפילו את שלטונו של עֻמַר אל-בַּשִיר.

נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת ‘חלון למזרח התיכון המתחדש’. אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website