אכפת לו לעץ

היקף בירוא היערות בברזיל בשנה האחרונה הוא הגבוה בעשור האחרון. בירוא יערות הוא תהליך של כריתת עצי יער על ידי האדם לצורך פינוי שטחים לחקלאות ולמרעה, ולצורך הפקת מחצבים המצויים בשטחו.

על פי נתוני משרד הסביבה הברזילאי שהתפרסמו בסוף השבוע, בין החודשים אוגוסט 2017 ליולי 2018 נכרתו בברזיל 7,900 קמ"ר של יערות. מדובר בעלייה של 13.7% ביחס ל-12 החודשים שקדמו לכך. המעקב שמתבצע בעקבות ניטור לווייני, חשף כי 7,900 קמ"ר של יערות שנהרסו השנה, שטח המקביל ל-987 אלף מגרשי כדורגל, הינו השטח הגדול ביותר שנהרס במהלך שנה אחת מאז 2008.

יער האמזונס בברזיל (צילום: Shutterstock)

"יגיע רגע שבו הנזק המצטבר של בירוא היערות יגרום לכך שהיער יפסיק להיות יער יותר" הזהיר מרסיו אסטריני מגרינפיס ברזיל. "הערכות מדברות על כך שנקודת המפנה תתרחש לאחר בירוא של בין 20% ל-30% מהיער, ואנחנו היו מתקרבים כבר ל-20%".

יער האמזונס, הגדול ביערות הגשם בעולם נמצא ברובו בשטח המדינה ורוב פעילות הבירוא מתרחשת בתחומו. באמזונס נמצא מגוון המינים הגדול בעולם והוא נחשב לאחד משבעת פלאי עולם הטבע. ליער הגשם ישנו גם תפקיד מכריע כריאה ירוקה לקיבוע פחמן דו חמצני, וכן בתופעות מקרו-אקלימיות רבות.

משרד הסביבה הוסיף בהודעתו כי ההאצה בבירוא התרחשה למרות העלייה בתקציב והתרחבות פעילות סוכנות הסביבה. פעילים סביבתיים רבים בברזיל וברחבי העולם מודאגים כי כניסתו בינואר של נשיא ברזיל החדש ז’איר בולסונארו, הידוע בהכחשתו את משבר האקלים תסכן את עתיד האמזונס. במהלך הקמפיין לבחירות הכריז בולסונארו על מספר צעדים שהוא מעוניין לבצע כגון הכפפת משרד הסביבה למשרד החקלאות. צעדים אלו מעמידים את האמזונס בסיכון להגברת הבירוא שעלול לחזור להיקפים גדולים. בשנת 2004 לדוגמה, נכרתו ביער הגשם למעלה מ-27,000 קמ"ר – כמו הגודל של כל האי האיטי.

בירוא האמזונס בברזיל לטובת שדה סויה. (צילום: Shutterstock)

בניגוד לתפישה הרווחת לפיה היערות נכרתים לצורך שימוש בעצים כמשאב, להסקה, ריהוט, תעשיית הנייר וכו’, בפועל מרבית הבירוא מתרחש לצורך שימשו בקרקע עליה נמצא יער הגשם לצורך רעיית בקר וצאן, וכן לצורך גידולים חקלאיים כגון סויה שהולכים גם הם למספוא להאכלת בעלי חיים. ברזיל היא יצרנית הסויה השנייה בגדולה. מחקר מקיף שפורסם ביוני האחרון מצא שבעוד שתעשיית המזון מן החי אחראית ל-18% בלבד מצריכת הקלוריות העולמית, למעלה מ-83% מהקרקע המשמשת לגידולי מזון בעולם מוקדשים למזון מן החי.

לבירוא היערות ברחבי העולם, וביתר שאת בברזיל יש השפעה מכרעת על האקלים הגלובלי שכן היערות תורמות הן לקיבוע הפחמן הדו חמצני באטמוספרה והפחתת גזי החממה, וכן קשורים גם לתופעות אקלימיות ואקולוגיות רבות כגון השפעה על משטר הגשמים, איכות הקרקע והתנוונותה ועוד. לטענת מומחים רבים בירוא היערות תורם לשינויי אקלים רבים, כגון התחממות גלובלית, בצורת ומדבור.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website