אמה הייז בחרה לחשוף את סיפורה כדי להעלות את המודעות לנושא כאוב

בחודש מאי 2018, זכתה קבוצת כדורגל הנשים של צ’לסי בדאבל הראשון בתולדותיה. שלושה ימים לאחר הזכייה המשמחת באליפות, ילדה מאמנת הקבוצה אמה הייז את בנה היחיד. לצערה הרב באותו הריון איבדה הייז את העובר השני שנשאה ברחמה במה שקרוי לידה שקטה. הייז החליטה להעלות את המודעות לנושא הכואב והנפוץ מדי- במדינות המפותחות מדובר על 5-6 לידות שקטות מכל 1,000 לידות.

Well said, @EmmaHayes1! ???? pic.twitter.com/McM1LMcxM0

— Chelsea FC Women (@ChelseaFCW) January 14, 2019

הייז בת 42 מאמנת עונה שביעית את קבוצת צ’לסי, במהלכן היא הובילה את קבוצתה לשתי אליפויות ולזכייה בשני גביעים. צ’לסי תחת אימונה הפכה לאחת הכוחות העולים החזקים באירופה והגיעה בפעם הראשונה בתולדותיה לחצי גמר ליגת האלופות. השנה ממשיכה צ’לסי להצטיין באירופה ותפגוש את פ.ס.ז’ ברבע גמר ליגת האלופות בחודש מרץ.

בראיון לאתר פיפ"א מספרת הייז את אהבתה למשחק הכדורגל, שאינו רואה בו סתם מקום עבודה אלא מרחב לבטא את התשוקה וההנאה שלה מהחיים. "אני לא חושבת שעבדתי אי פעם בחיי. בכל יום אני יוצאת מהמיטה ואני אוהבת את מה שאני עושה. זוהי התשוקה שלי, אני שמחה ללכת כל יום לעבודה".

במהלך עונת 2017 נכנסה הייז להריון עם תאומים. לצערה הרב אחד מהעוברים ברחמה לא שרד את השליש האחרון של ההריון. בחודש מאי, קצת לאחר סיום העונה, ילדה הייז את בנה. "במהלך התקופה הזאת למדתי להעריך מה באמת חשוב. בשבוע ה-20 אני הבנתי שיש לי ילד לא בריא. ידעתי שאני נלחמת כנגד זה. עשיתי את זה באופן פרטי, כי אני חשבתי שזה חשוב שאף אחד בקבוצה לא יישא את הנטל הזה- זאת האחריות שלי".

The little man is ready for the game @FCBfemeni though he hasnt made the subs bench. ???? @ChelseaFCW pic.twitter.com/8qFHgUVlpW

— Emma Hayes MBE (@emmahayes1) August 5, 2018

"אבל אני שמחה מכל מה שיש לי, אולי זה חלק מהרקע שלי כבת לבית ממעמד הפועלים. תמיד הייתי כזאת, ועכשיו אפילו יותר. אני מעריכה את החיים יותר בגלל זה. לאבד ילדי חמש שבועות לפני שיכולתי ללדת אותו ילווה אותי לאורך כל חיי".

הייז פספסה את זכייתה של קבוצתה בתואר האליפות לאחר שהרופאים אסרו אליה לנסוע למשחק מול בריסטול סיטי במחזור הלפני אחרון. לפני המשחק סיפרה להן על הטרגדיה שמלווה אותה ושאחד מהעוברים נפטר בזמן ההריון. השחקניות שלה עשו את העבודה בשבילה וניצחו 2:0. זה היה ניצחון שהבטיח להן את התואר החשוב.

"הייתי יכולה לראות את השוק על פניהן, בעיקר מתוך עצבות, הן ידעו שאני עוברת תקופה קשה בחיי. חלקן אמרו לי שכאשר הן הגיעו למשחק מול בריסטול, הן רצו לסיים את העונה שם, כי הן ידעו שאני הולכת ללדת 3 ימים מאוחר יותר".

‘What an advert for the women’s game.’ ????

Emma Hayes reflects on today’s thrilling win at Arsenal! #CFCW pic.twitter.com/h7rMtszLyE

— Chelsea FC Women (@ChelseaFCW) January 13, 2019

הייז סיימה את העונה עם דאבל יוקרתי של קבוצתה ואז ילדה את בנה בשלווה. "זה לא שידעתי שאני הולכת ללדת בנוחות לאחר סיומה של העונה, כמו שכל אמא תגיד לך. את לא באמת יודעת למה לצפות". הלידה שלה נמשכה מספר שעות בלבד וכמה שעות לאחר מי כן היא כבר דאגה להחתים שחקנית רכש חדשה שתחזק את המועדון. "זה לא אשמת חלון ההעברות, זה שאני נכנסתי להריון או ילדתי באותו הזמן. אני רק הייתי צריכה לוודא שאנחנו עושים עסקים כמו שצריך. מה שאת לא רוצה לעשות, זה לחיות אחרי חצי עונה ולהגיד "הייתי צריכה לענות לטלפון ההוא". זה החיים של מאמנת קבוצת כדורגל".

לידה שקטה היא בעצם לידת עובר מת. הלידה השקטה נגרמת מסיבוכים שונים לקראת סוף ההריון הגורמים למותו של העובר ברחם. מקרים של לידה שקטה הם מקרים נדירים יחסית, ושכיחות הלידות השקטות היא 5-6 לכל 1000 לידות. מדובר במקרים קשים ביותר בעיקר מבחינה נפשית, ונשים אשר עברו לידה שקטה נדרשות לעיתים קרובות לתמיכה מתאימה.

הקושי הגדול ביותר בלידה שקטה היא חוסר היכולת או הלגיטימיות החברתית לדבר על זה. לפתוח ולהכיר באובדן הכבד שמלווה את כל המעורבים בהריון ובמיוחד את האישה שנשאה ברחמה את העובר. נשים מוכרות כמו אמה הייז שחושפות את תחושתן ומדברות על האובדן האישי, מעניקות לגיטימציה חשובה ומקום רגיש ואמיתי בשיח הציבורי והחברתי הטרגדיות הקשות האלו.

גם בעונה הנוכחית הייז מראה שאפשר להתגבר על משברים.

קבוצת הנשים של צ’לסי פתחה את העונה בצורה נוראית. הקבוצה שזכתה באליפות שנה לפני כן, נראתה חסרת כוחות וללא ברק. העונה הנוכחית החלה בצ’לסי עם 4 תוצאות תיקו 0:0, ניצחון אחד והפסד ביתי מהדהד 5:0 לארסנל. האלופה הגאה מצאה את עצמה עמוק בתחתית הליגה עם 7 נק’ מתוך 6 מחזורים. ההתפרקות המוחלטת במחזור החמישי מול ארסנל הייתה כבר באמת יותר מדי.

צ’לסי הייתה צריכה למצוא את הכוחות המחודשים כדי לחזור למסלול הניצחונות. הייז היא מאמנת חזקה ובלתי שבירה, ולמרות האובדן והכאב היא ידעה לחבר מחדש את קבוצתה ולהחזיר אותה למאבק על האליפות.

הייז אספה את השברים של שחקניותיה והוציאה אותם לדרך חדשה. במחזור השביעי הקבוצה פגשה את ליברפול וגברה עליה 1:0. זהו ניצחון קטן אך משמעותי, והוא נתן עוד קצת אוויר לנשימה. מאותה נקודה צ’לסי יצאה לדרך חדשה והזכירה לכולם את הקבוצה הבלתי שבירה מהשנים האחרונות. צ’לסי ניצחה 6 משחקי ליגה ברציפות במהלכן שמרה על רשת נקייה.

The treble @ChelseaFCW pic.twitter.com/3Z75Gnphew

— Emma Hayes MBE (@emmahayes1) June 22, 2018

ביום ראשון היא פגשה שוב את ארסנל החזקה, רק שהפעם צ’לסי הגיעה אם המומנטום מול ארסנל שאיבדה לפני מספר מחזורים את הלב והנשמה של הקבוצה, שחקנית הקישור ג’ורדן נובס, בעקבות פציעה קשה. צ’לסי הייתה עדיפה על יריבתה בדרבי הלונדוני וניצחה אותה הפעם 2:1. ניצחון שביעי רצוף, שמחזיר אותה חזק למאבק האליפות מול ארסנל ומנצ’סטר סיטי.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website