ארגונים חברתיים בארה”ב: הפחתת הפיקוח על בטיחות בעבודה עולה בחיי אדם

בארה"ב יש ירידה בכמות המפקחים ובפיקוח על העבודה בתחום הבטיחות והבריאות וההשלכות על חיי האדם מדאיגות. כ-90% ממקרי המוות והאסונות, הנספרים כאשפוז של שלושה עובדים או יותר, התרחשו במקומות עבודה שלא נבדקו על-ידי הסוכנות לבטיחות ובריאות בעבודה (OSHA), כך עולה מניתוח הנתונים של הסוכנות.

תנאי עבודה בטוחים ובריאים היו ועודם סיבה מובילה למאבקי עובדים בכל העולם – מאבק על הזכות הבסיסית להתפרנס ולהישאר בחיים. נתונים שהתפרסמו בחודש האחרון בארה"ב, חושפים תמונה לפיה יש ירידה בפיקוח על הבטיחות והבריאות בעבודה. תאונות עבודה עדיין מתרחשות והורדת כמות הפיקוח מעוררת ביקורת כלפי ממשל טראמפ ועל יחסו לחיי אדם.

על-פי ניתוח נתוני הפיקוח של הסוכנות, בשלוש וחצי השנים של מנהל טראמפ היו 3,203 מקרי מוות של עובדים בעבודה או אסונות שכללו אשפוז של לפחות שלושה עובדים ונערכו כ-81,000 בדיקות בטיחות – ירידה של 4.7% מכ-85,000 שנערכו בשלוש השנים האחרונות לכהונת אובמה.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

אמנם בשנת 2019 פקחי הסוכנות לבטיחות וגהות בארה"ב ערכו 962 חקירות על אירועים קטלניים או קטסטרופליים במקום עבודה – המספר הגבוה ביותר מאז שהסוכנות החלה לפרסם את הנתונים בשנת 2011 אך עם זאת, למרות העליה המספרית, הממשל הקטין את כמות הפיקוח באופן יחסי לכמות התאונות. הסוכנות לבטיחות ובריאות בעבודה ערכה מעט פחות בדיקות בטיחות בשלוש השנים הראשונות לכהונתו של טראמפ מאשר בתקופה דומה בתום הקדנציה השנייה של הנשיא ברק אובמה, למרות שכוח העבודה גדל ב-16 אחוזים.

בתוך מגיפת הקורונה, הסוכנות לבטיחות וגהות הפחיתה את היקף פעילותה ומה-13 במרץ ועד אוגוסט ערכה רק 5,127 בדיקות. זו ירידה של כשני שליש לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

סוכנות הבטיחות והגהות בעבודה אחראית על אכיפת חוקי הבטיחות ב-29 מדינות בארה"ב. 21 מדינות אחרות מחזיקות סוכנויות משלהן שמקיימות תכניות אכיפה תחת חוקים פדרליים. 

המבקרים טוענים שעדיין, למרות פעילות הסוכנות, מקומות העבודה בארה"ב נותרים מסוכנים ולראיה כ-880 מקרי מוות או אסונות מרובי נפגעים בין השנים 2012 ל-2019.

פחות מפקחים – יותר תאונות

על-פי ‘המרכז ליושרה ציבורית’, עמותה הממוקמת בוושינגטון וחוקרת את השפעות אי-השוויון על החברה האמריקנית, ההתרופפות בכמות בדיקות הפיקוח מגיעה כחלק ממדיניות הממשל הנוכחי לקצץ בסמכויות הרגולציה של כלל הסוכנויות הפדרליות. תחת משמרתו של הנשיא טראמפ, מחלקת העבודה החלישה באופן שיטתי את הכללים שנועדו להגן על שכרם של העובדים, על פרישתם ועל בטיחותם. המחלקה למשל הקטינה את הארכת תשלום שעות נוספות עבור מיליוני עובדים. היא גם ניסתה לשנות את כללי השכר ולתת למעסיקים את הטיפים שהעובדים מקבלים – מהלך שבוטל מאוחר יותר על-ידי הקונגרס.

הסוכנות לבטיחות וגהות בעבודה מתגלה גם כאיטית באופן משמעותי בתחלופת עובדים יעילה. על-פי הפרויקט הלאומי לדיני עבודה, מספר המפקחים ירד מ-952 בשנת 2016 ל-862 בינואר השנה, המספר הנמוך ביותר של פקחים בתולדות הסוכנות. על-פי מחלקת העבודה, המספר עומד היום על 761.

דבי ברקוביץ, ששימשה כיועצת למדיניות OSHA בראשות אובמה, אמרה כי הממשל "מרעיב" את הסוכנות מהצוות הדרוש לה כדי לשמור על ביטחון העובדים. "יהיו לכך השלכות מתמשכות. זה מערער את יעילות הסוכנות".

אי-אפשר להאשים אפילו את התקציבים בנושא. מפליא לראות כי הקונגרס לא קיצץ את תקציב הסוכנות אלא דווקא העלה אותה ב-19.3 מיליון דולר, לסכום של 576.8 מיליון דולר שזה אפילו קצת יותר ממה שהסוכנות אפילו ביקשה. "OSHA עשתה עבודה גרועה במילוי המשרות הפנויות", אמרה רבקה ריינדל, מנהלת בטיחות ובריאות בפדרציית האיגוד המקצועי האמריקאית AFL-CIO. 

הטענה שאכיפה מייצרת הרתעה למעסיקים ושיש להגביר אותה עולה ביתר שאת. מעסיק שקיבל קנס או נבדק על-ידי הרשויות עם איום במאסר או סגירה מנהלית של מקום העבודה במידה וישנן עבירות חוזרות, סביר יותר שהוא יחשוב פעמיים על ביצוע עבירות בתחום הבטיחות טוענת ריינדל שמסבירה שהאטה של אכיפה תגביר עבירות בתחום הבטיחות והבריאות. "עובדתית, אם מעסיק חושב שהוא לא ייבדק, הוא ינקוט בפחות צעדים כדי להגן על העובדים".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website