ארגוני הורים ומורים נגד הרפורמה בחינוך המיוחד בטענה שיישומה לוקה בחסר

הסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית מקימות פורום מיוחד לשינוי יסודי של הרפורמה בחינוך המיוחד וקוראות למשרד החינוך להקפיא את יישומה באופן מיידי. לטענתם, למרות אינספור התרעות על אי-מוכנות המערכת ליישום הרפורמה – משרד החינוך ממשיך ביישומה.

התיקון לחוק חינוך מיוחד שהתקבל ביולי 2018 על-ידי מליאת הכנסת ממשיך לעורר סערות והתנגדות עזה והפעם ההורים מצטרפים למורים לאחר התייצבות חזית רחבה של ארגונים המתנגדים לתיקון. הרפורמה בחינוך, לה התנגדו ארגוני המורים עוד לפני שאושרה, נועדה להגביר את שילוב התלמידים על קשת הצרכים המיוחדים בתוך החינוך ה"רגיל". למרות כוונותיו הטובות של המהלך, וההשראה שנלקחה מרפורמות דומות בארה"ב ובאירופה, עשרות ארגוני ההורים לילדים על קשת המוגבלויות, דרך ארגוני המורים ועד למומחים לחינוך, טוענים שהחוק במתכונתו הנוכחית, על אף ההסכמה על חשיבות הגברת השילוב, פוגע בכל מערך שילוב הילדים על קשת המוגבלויות בחינוך הרגיל ובפועל אינו מקדם אף מהלך משמעותי לקידום החינוך המשלב. בינתיים, בשנה וחצי האחרונות הרפורמה מיושמת במתכונת "פיילוט" במחוז צפון במשרד החינוך והמשרד עמל על הפעלתה במתכונת מלאה כבר משנת הלימודים הבאה.

עשרות אלפי תלמידי חינוך מיוחד ייפגעו, מאות אלפי תלמידי החינוך הרגיל ייפגעו ועובדי ההוראה ייפגעו. זה לא שילוב! זאת הפקרות!

לטענת מטה המאבק, תלמידי החינוך המיוחד מתחנכים כיום בכתות קטנות וייעודיות, עם אנשי חינוך המוכשרים לכך ונהנים מסל תקצוב רחב המאפשר זמן אישי רב עם המחנכים, טיפול צמוד של אנשי מקצוע פרא-רפואיים המשולבים בתוך מערכת השעות ועוד. עם החלת הרפורמה בשנה הקרובה, עשרות אלפי תלמידים יעברו בתקופה הקרובה למערכת החינוך הרגילה וישולבו בכיתות של כ-35 תלמידים עם מחנכים ללא הכשרה מספקת, ללא ליווי, בלי סל ייעודי ומחסור כבד בסייעות ואנשי מקצוע פרא-רפואיים.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"יישום החוק במצב הנוכחי עלול להוביל לקריסה מוחלטת של מערכת החינוך בישראל", נמסר ממטה המאבק, הטוען שהמשרד קיצץ ב-180 כיתות חינוך מיוחד ומתכוון לצמצם את מספר התלמידים בו באלפי תלמידים. "עשרות אלפי תלמידי חינוך מיוחד ייפגעו, מאות אלפי תלמידי החינוך הרגיל ייפגעו ועובדי ההוראה ייפגעו. זה לא שילוב! זאת הפקרות!", לשון ההודעה.

הפגנת הורים נגד התיקון לחוק החינוך המיוחד. ארכיון (צילום: דוד טברסקי)

לאור הביקורת החוזרת על הרפורמה, טען בשנה האחרונה משרד החינוך שהוא הקצה מעל למיליארד שקלים לבינוי של מעל ל-1,000 כיתות לימוד ייחודיות בפריסה של ארבע שנים ועוד כ-300 מיליון בשנה עבור טיפולים פרא-רפואיים, הכשרה וליווי מורים, יצירת מרחבים טיפוליים ועוד. במקביל לכך ציין המשרד שחסרים לו עוד 900 מיליון שקלים כדי להשוות את התקציב של הילדים המשולבים בחינוך הרגיל לילדים במסגרות חינוך מיוחדות.

"עובדי ההוראה מתריעים על העומס הבלתי נסבל, על חוסר המוכנות ועל המחסור במשאבים אולם ללא הועיל", מסרה יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד. "הדבר היחיד שחשוב למשרד הוא לחסוך כסף על גב כולנו".

"יש להקפיא את יישום עדכון חוק החינוך המיוחד עד שמערכת החינוך תהיה מוכנה ולא תפגע בחינוך ילדינו", מסר עו"ד אייל בן יהודה באום, יו"ר הנהגת ההורים הארצית. "הכאוס הפוליטי שמוביל לשיתוק מערכת החינוך פוגע בילדינו בכלל ובילדי החינוך המיוחד בפרט. ההצהרה המשותפת להסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית שעליה אנחנו מכריזים היום מוכיחה יותר מכל את חומרת המצב".

בתחילת שנת הלימודים ציינו מספר גורמים במשרד שעם הרכבת הממשלה ויצירת התקציב המשרד יוודא שיישום הרפורמה ייצא לפועל באופן מסודר ועם תקצוב מלא, אך בלי ממשלה ובלי תקציב תקין, לא נראה שיישום תקין מלא כזה אפשרי, לפחות לא באופק הקרוב. הסתדרות המורים, וכן מספר מוסדות להכשרת מורים, ציינו מזה מספר פעמים שהשטח, קרי בתי הספר והמכללות להוראה, כלל לא ערוך להכשרה וקליטה של עובדי הוראה ומטפלים הנדרשים ליישום הרפורמה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website