באוצר אומרים שאין כסף, ברווחה לא הגישו בקשה: המיזם לביטחון תזונתי נותר תקוע

משרד העבודה והרווחה כלל לא ביקש מוועדת החריגים להפעיל את המיזם לביטחון תזונתי השנה, ומשרד האוצר טוען שבגלל התקציב ההמשכי אין אפשרות לתקצב את התכנית שעלותה 30 מיליון שקלים בלבד – כך עולה מדיון חירום שערכה היום (רביעי) ועדת הכספים. המיזם שמספק מזון ל-11 אלף משפחות הפסיק לפעול לפני כחודשיים עקב המצב הפוליטי שגרם לכך שלא עבר תקציב לשנת 2020.

מנהל אגף תקצוב במשרד הרווחה חנן פריצקי אמר כי המשרד יכול להוסיף ארבע מיליון ש"ח בלבד למיזם. יעל אגמון מאגף התקציבים אמרה בדיון שאין לאגף עודפי תקציב, וכי מצידם אין אפשרות להגדיל את התקציב למיזם בכלל. יו"ר הועדה גפני פנה בסיום הדיון לפריצקי ממשרד הרווחה בבקשה שהסכום יהיה יותר מארבעה מיליון שקל. בנוסף הוא ביקש ממנו להגיש בקשה לוועדת החריגים בחש"כל ומאגף התקציבים להוסיף עוד כסף. גפני גם פנה לשלטון המקומי שיתנו יותר ממה שהם נותנים בשנה רגילה בגלל המצב הפוליטי.

הדיון התקיים בעקבות בקשה של מספר חברי כנסת מיו"ר הועדה, ועצומה של מאות אזרחים שקראו לכינוס הוועדה. המיזם הפסיק לפעול לפני כחודשיים מכיוון שמדובר בתכנית שלא נכנסה לבסיס התקציב של משרד הרווחה, ובמצב בו יש תקציב המשכי כל התכניות מסוג זה נפסקות.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

במיזם לביטחון תזונתי לוקחות חלק 11 אלף משפחות הסובלות מאי ביטחון תזונתי ועלותה כ-30 מיליון שקלים בשנה. במסגרתה מקבלות המשפחות כרטיסים מגנטיים באמצעותם הם יכולים לרכוש מזון ברשתות שיווק. התכנית מוגדרת כפיילוט, ולכן היא איננה בבסיס התקציב ומתוקצבת כל שנה מחדש. בגלל מנגנון התקציב ההמשכי, כדי לתקצבה יש צורך באישור של ועדת החריגים של החשב הכללי במשרד האוצר.

"רואה ארבע מטרנה בבית אז אני שקטה"

מיה חממי תושבת שדרות אם חד הורית נתמכת במיזם לבטחון תזונתי אמרה בדיון, "מכיוון שכרגע אני לא מסוגת לעבוד עברתי צנתור עקב פוסט טראומה. אני מקבלת הבטחת הכנסה וזה גם ככה ביורוקרטיה. זה שלקחו לי ולעשרות אלפי אנשים כמוני, במצב של קושי פיזי, אי אפשר להסביר את זה במילים. באתי לזעוק את הזעקה שלי". פרופסור דב טשרניחובסקי – יו"ר המועצה לביטחון תזונתי, הקריא בדיון מתוך ראיונות שנעשו עם אנשים שמשתתפים במיזם: "פותחים את הארון ויש אוכל. רואה ארבע מטרנה בבית ואני שקטה. אמא אחת אמרה איזה כיף להיות מסוגלת לקנות מעדן לילד ולא תמיד להגיד אי אפשר. אתה יודע שתקבל עזרה ויודע שיש מי שדואג לך".

חבר הכנסת משה גפני (צילום: עמר כהן)

ח"כ אורלי לוי שיזמה את הדיון אמרה: "כל חברי ועדת הכספים דרשו פה אחד מהאוצר למצוא את הכסף הנדרש. אסור שהכסף יילקח מהרווחה, כי זה אומר שיפגעו באוכלוסיות חלשות אחרות ובפרויקטים חשובים של הרווחה. אנחנו דורשים 30 מיליון שקלים שמבדילים בין צלם אנוש לאובדנו המוחלט. זה כסף קטן! מדובר על מיליונים בודדים שנמצאים באוצר וזה הייעוד שלהם אין זה סוד שהאוצר חוסך בכספים, אבל היום גילינו שהם גיבורים על ילדים רעבים״.

אבי דבוש, מנכ״ל רבנים לזכויות אדם אמר: ״שלושת מערכות הבחירות האחרונות הן לא רק בזבזניות וחסרות אחריות, אלא גם תוקעות העברתם של תקציבים לפרויקטים ולמטרות קריטיות לחברה הישראלית ולשכבות המוחלשות. הוויכוח בין האוצר למשרד הרווחה רק מדגיש עד כמה יד ימין אינה יודעת מיד שמאל בממשלה הזו, ועד כמה חמור המצב״. ח"כ אילן גילאון אמר: "מדובר על האנשים הכי חלשים, השכבה הכי חלשה של אנשים. הדיון הזה בכלל לא היה צריך להתקיים".

ענבל חרמוני יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים אמרה, "אני רוצה לעשות זום אאוט. שירותי הרווחה נמצאים במשבר שמדינת ישראל לא ידעה כמותו. קרוב ל-1,000 משרות לא מאוישות בשירותים החברתיים ברשויות המקומיות. אחת הסיבות לכך היא שלעובדים אין כלים ומה לתת לאוכלוסיות שנמצאות במצוקה. הקיצוץ בביטחון התזונתי הוא הפגיעה הקשה ביותר באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מדינת ישראל הפקירה בחזית את העובדים הסוציאליים, עם כל האחריות על כתפיהם ללא משאבים ועם תסכול גדול מאוד. עוד מעט לא יהיה כבר על מי להטיל את האשמה״.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website