בגלל הקיצוצים: הממשלה שולחת את סגל משרד החוץ לגייס תרומות

על רקע משבר הפעילות הדיפלומטית הישראלית והייבוש התקציבי של משרד החוץ, ממשלת ישראל החליטה היום (ראשון) לאשר לשליחיה לגייס תרומות לצורך עריכת אירועי יום העצמאות ואירועים לציון מועדים מכוננים ביחסים בילטרילם עם מדינות או ארגונים בינלאומיים. "החלטה עלובה נוספת בשרשרת חוסר הניהול, חוסר התקצוב ואי מתן תשומת הלב למשרד החוץ וליחסי החוץ", אמר לדבר שגריר מכהן.

בהצלחת ההחלטה נכתב כי בעקבות הקיצוצים במשרד החוץ, מדינת ישראל לא מצליחה לממן בעצמה את האירועים הדיפלומטים הנדרשים לקיום יחסי חוץ תקינים: "לנוכח הקיצוץ הדרמטי בתקציב משרד החוץ במהלך השנים, מתקשים משרד החוץ ונציגויות ישראל בחו"ל לערוך אירועים אלה, דבר הפוגע בעשייה הדיפלומטית של מדינת ישראל בחו"ל ומעלה חשש ממשי לפגיעה ביחסי החוץ של ישראל".

לצד הפגיעה בשכרם של השליחים ובתקציב פעולתם, עולה החשש כי הנוהל החדש יביא לפגיעה נוספת בסגל הדיפלומטי, שיאלץ לעסוק בגיוס תרומות על מנת לקיים פעילות. בנוהל שפורסם מאושרים גיוס כספים מגורמים פרטיים ושאינם מסחריים, כל תרומה תיבחן לאור זהות התורם, אופי היחסים עם הנציגות, מטרות התרומה ושוויה, התרומה מגורם יחיד לא תעלה מעל ל25% מהאירוע ולא מעל 100 אש"ח. סך כל התרומות לא יעלו על 25 מיליון ש"ח, ותוקם ועדה מיוחדת לבחינת התרומות.

יגאל פלמור, ראש היחידה לקשרים בינלאומיים בסוכנות היהודית ולשעבר דובר משרד החוץ אמר לדבר כי "מדינות רבות נוהגות לגייס חסויות לאירועי היום הלאומי שלהן. ארה"ב, צרפת, בריטניה – באירועים שלהן ובהזמנות הרשמיות מטעם שגרירויותיהן אפשר למצוא חסות מסחרית מטעם גורמים שקשורים לעסקים באותן מדינות שבהן נערך האירוע (חברות תעופה, יצרני רכב, מותגי מזון בינל’ וכו’). "ברמה העקרונית, אין פסול בכך שאירוע יום העצמאות ייערך בחסות של אל-על, בנק ישראלי או חברה ישראלית שפועלת באותה מדינה שבה נערך האירוע (חברת תיירות, אנרגיה, טכנולוגיה וכד’).

"בעיה משמעותית היא הסעיף ההחלטה שמאפשר חסות מטעם גורם שאין לו זיקה לישראל. אין גם מגבלות על הנראות של החסות (שלט ענק מעל בית השגריר? לוח צנוע בכניסה? חלוקת דוגמיות?). גם הסעיף שקובע שלא תינתן תמורה הוא מגוחך. ברור שהשגרירות תהיה מחוייבת לתורם נדיב, וצריך להביא זאת בחשבון.

מנגנון הפיקוח יושב בישראל ולא מכיר את הדקויות בשטח, תוך שהוא חשוף ללחצים מצד גורמים בארץ, וכאן אני מזהה פתח לבעיות עתידיות."

בתחילת שנת 2017 הסמיכה הממשלה את ראש הממשלה בנימין נתניהו לעמוד בראש המאמץ לגיוס תרומות עבור חגיגות יום העצמאות ה-70 שנה למדינת ישראל בגובה של 100 מיליון ש"ח. באותה החלטה נכתב גם במפורש כי היא התקבלה "לנוכח הקיצוצים הצפויים בתקציב המדינה, ראש הממשלה הציע כי התקציב יגויס באמצעות תורמים", מגמה שלא השתנתה עד היום. החלטה זה התבטלה לאחר שלא גויסו תרומות. בסוף אותה שנה ממשלת ישראל לקדם סידור עבודה דומה לשליחיה גם כן, בסימן החגיגות ובגובה של 20 מיליון ש"ח.​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website