בג”ץ קיבל את טענת ש”ס כי אינה מדירה נשים, דחה את העתירה נגדה

שופטי בג"ץ מני מזוז, ניל הנדל, ונועם סולברג קיבלו היום (שני) את עמדת ש"ס, לפיה תקנון המפלגה כלל לא מפלה נשים, וקבע כי אין מקום לדון בעתירה שהגישה הפעילה החרדית רות קוליאן בדרישה לאסור על המפלגה להדיר נשים ולמנוע את קבלתן כחברות שוות במפלגה. עורכת הדין של העותרת: "בעצם האמירה שש"ס לא מפלה נשים, התקדמנו כמה צעדים ביחס לשוויון נשים גם בזירה הפוליטית החרדית".

כשהוגשה העתירה לפני כשנתיים, ביקשו קוליאן ומרכז רקמן לקידום מעמד האישה באוניברסיטת בר אילן, לאחד אותה עם עתירה דומה שהוגשה כנגד הדרת נשים ממפלגת אגודת ישראל. בית המשפט דחה את הבקשה, וקבע כי הטיפול בעתירה העוסקת במפלגת ש"ס יידחה עד לאחר מתן פסק דין בעתירה העוסקת באגודת ישראל – פסק הדין, שניתן לפני כחודש, קבע כי יש על המפלגה לשנות את התקנון כך שלא יפלה נשים.

העותרות נגד אגודת ישראל, על התקנון האוסר על התמודדות נשים במפלגה בבג"ץ. 31 ביולי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

העתירה שנידונה הבוקר התמקדה בשני סעיפים בתקנון ש"ס, שלטענת העותרת מאפשרים הדרת נשים מחברות במפלגה. הראשון הוא סעיף 4-א’ המפרט מי רשאי להתקבל כחבר במפלגה, ומתחיל במילים: "למפלגה יתקבל כחבר כל יהודי אזרח ישראל שומר תורה ומצוות". בתקנון אגודת ישראל הופיע סעיף דומה, אך הוא כלל את המושג "איש", אותו בג"ץ ביקש להסיר על מנת להפוך את הסעיף לכזה שלא מפלה נשים.

הסעיף השני הוא סעיף 4-ג’, הקובע כי "אישה יהודייה אזרחית ישראל, תהא זכאית להצטרף לתנועת ‘נשי ש"ס התאחדות הספרדים העולמית שומרי תורה’, שתהווה גוף נפרד על פי ההלכה, הקשור ארגונית ורוחנית למפלגה".

הדיון היום נפתח בהצגת התגובה של ש"ס לעתירה, בה טענה המפלגה כי אין בשני סעיפים אלה כוונה לכך שנשים לא יוכלו להתקבל כחברות למפלגה. עו"ד בך המייצג את המפלגה אמר בדיון כי "העמדה שלנו היא שבתקנון מפלגת ש"ס אינו מפלה בין איש לבין אישה. אני מציין את סעיף 4-א’ בתקנון המפלגה – עינינו רואות שיש הבדל ופער עצום בין ההליך שהתנהל בעניין אגודת ישראל, שם הסייג היה מאוד ברור. בתקנון שלהם נכתבה המילה ‘איש’, ובתקנון של ש"ס אין את המילה ‘איש’. כאשר אנו נוכחים שאין את המילה ‘איש’ וממילא אין כל אפליה על פי סעיף 6 לחוק הפרשנות, הרי שהעתירה מתייתרת לחלוטין. אנו סבורים שלאור העובדה שהתקנון לא מפלה העתירה מתיירת לחלוטין".

בתגובה לדברים אלה, אמרה עו"ד קרן הורוביץ, המייצגת את העותרת רות קוליאן מטעם מרכז רקמן, כי עמדת המפלגה מבורכת, אך יש צורך לעגן את העדר האפליה בפסיקת בג"ץ. עו"ד הורוביץ אמרה כי "הופתענו לקרוא את תגובת המפלגה. אין מקום לאמירה כי תקנון המפלגה אינו מפלה. למה הופתענו? בשנים האחרונות התנהלו כמה הליכים משפטיים על בסיס כך שהתקנון מפלה נשים. היועץ המשפטי לממשלה פנה למפלגה ב-2016 ואמר לה ‘אני קורא את התקנון שלך כמו התקנון של אגודת ישראל’. הפרשנות של המפלגה לא עולה עם טקסט התקנון".

השופט סולברג התערב בדבריה של הורוביץ, ואמר "אם המפלגה מודיעה שהיא מוכנה להחיל את הסעיף הזה על סעיף 4-א’, אתם אמורים להיות שבעי רצון". על כך אמרה הורוביץ: "אנו שבעי רצון. אם המשיבה אומרת היום שזו פרשנותה – נבקש מבית המשפט שיעגן דברים אלה בפסק דין". לטענתה, יש צורך בכך שהאמירה לפיה מפלגת ש"ס לא מדירה נשים מחברות בה תעוגן בפסק דין של בית המשפט העליון, היות ועמדה זו אינה עולה מהתקנון עצמו.

שופט העליון נועם סולברג. (צילום: נתי שוחט/פלאש90)

השופט מזוז אמר על כך כי "זה ברור שאם הוגשה לפנינו עמדה זו, זו עמדתם. לא צריך להיות תמה – כשקוראים את סעיף 4 לתקנון ש"ס מול סעיף 6 לאגודת ישראל – רואים שהיה פה תהליך. אחרי שניתן פסק הדין בעניין אגודת ישראל, ש"ס התאימה את עמדתה. אתם צריכים לברך על כך".

לאחר שנציג המפלגה חזר על העמדה לפיה התקנון אינו מפלה נשים, אמר השופט הנדל כי "העתירה הזאת מיצתה את עצמה. לא נתקן את העתירה הנוכחית. אם גבירתי אומרת שזה לא מספיק היא תחליט מה לעשות – אבל לא בעתירה זאת. מה שהיה אפשר להשיג בעתירה זו – השגת".

השופט מזוז הסביר מדוע פסק הדין שניתן כבר בעניין אגודת ישראל, תקף גם על עתירה זו. לדבריו: "ביקשתם לאחד את עתירתכם עם תיק בן-פורת. שם נמחקה המילה ‘איש’ והובהר שהתקנון לא כולל יותר אפליה מגדרית. לכן זה חל גם עליכם. אצלכם לא היה צריך למחוק מילה  – היה צריך להבהיר. ההבהרה נתנה – ומתחייבת תוצאה דומה כמו לתיק האחר. כרגע יש נוסח זהה בשני התיקים".

עו"ד הורוביץ ביקשה בשנית כי הדברים יעוגנו בפסק דין, ואמרה כי "אנו נמצאים במציאות בה יש אפליה טוטאלית. צריך לעגן את העמדה. שתיקה בקשר לאפליית נשים מאפשרת אפליית נשים".

ההרכב הבהיר כי העתירה הנוכחית מוצתה, וכי ישלח פסק דין בתיק. בסיום הדיון ביקשה מגישת העתירה, קוליאן, לדבר בפני בית המשפט, אך זכות הדיבור לא ניתנה לה.

בסיום הדיון, מסרה עו"ד הורוביץ ל’דבר ראשון’ כי "זה מבורך שהמפלגה בחרה להציג עמדה לפיה היא לא מפלה נשים. לא בכל יום מפלגת ש"ס אומרת בריש גלי ‘אני מפלגה שלא מפלה נשים’. בעצם האמירה הזאת התקדמנו כמה צעדים ביחס לשוויון נשים גם בזירה הפוליטית החרדית. זה משהו שיש לנו סיבה רבה לשמוח עליו. יחד עם זאת, זה מאוד מצער שנדרשנו להמתין שלוש שנים והיו כמה הליכים משפטיים בדרך בהם המפלגה יכלה להגיד אמירה זאת, אבל כנראה שדברים צריכים להתפתח. אני שמחה להגיד שהיום הם נמצאים במקום בו הם מבינים שהם לא יכולים להגיד בצורה בוטה ‘אנחנו מפלגה מפלה’. כמובן שהצעד הבא הוא לפעול על מנת לראות נשים חברות כנסת במפלגת ש"ס. ודאי שאם יהיה צורך נלך להליכים משפטיים נוספים. כל עוד יש נשים חרדיות, ורות קוליאן היא דוגמה לאישה כזאת, שרוצות לקחת חלק במפלגה פוליטית, צריך לתמוך בהן".

כמוזכר, בינואר האחרון, פסק בית המשפט העליון כי מפלגת "אגודת ישראל" החרדית לא תוכל עוד למנוע בתקנונה מנשים להתמודד בה. זאת, בעקבות עתירה שהוגשה בשנת 2015 על ידי העותרת עו"ד תמר בן פורת ומספר ארגונים פמיניסטים נוספים, שדרשו מהמפלגה לשנות שני סעיפים בתקנון שלה שמנעו התמודדות נשים במפלגה.

במהלך ניהול העתירה טענו העותרות כי בתקנון אגודת ישראל קיימים שני סעיפים המונעים התמודדות נשים במפלגה. במהלך ניהול העתירה הסכימה אגודת ישראל לשנות את אחד מסעיפים אלה, והצהירה כי הסעיף השני אינו מונע מנשים להתמודד בה. בינואר האחרון, נתן בג"ץ תוקף של פסק דין לשינויים אלה, והוסיף באותו פסק דין כי "היה ובעתיד, חרף העדר כל מניעה תקנונית ומשפטית להצטרפותה של אישה כחברה במפלגה, תימנע הצטרפות כזו מאישה כלשהי העומדת, לטענתה, בדרישות הקבועות בסעיף 6(א) לתקנון, ניתן יהיה להידרש לסוגיות הנובעות מכך בהליך מתאים, ככל שיוגש".

בשנים האחרונות חלים מאמצים שונים להביא לייצוגן והתמודדותן של נשים חרדיות בכנסת ישראל. שתי העתירות המתוארות מצטרפת למפלגת "ובזכותן", ולתנועה הפמיניסטית-חרדית "לא נבחרות לא בוחרות", הפועלת מאז 2012 כנגד  הדרתן של נשים חרדיות ממפלגות החרדיות ומהציבוריות החרדית.

בימים אלה, מתמודדת בבחירות מפלגתה של עדינה בר-שלום, מייסדת המכללה החרדית בירושלים וכלת פרס ישראל. בר-שלום, פעילה חברתית חרדית בולטת, הייתה ממייסדות מפלגת "אחי ישראלי", ברשימתה משובצים ומשובצות זה לצד זו מועמדים חילונים ודתיים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website