בג”צ למשרד התרבות והספורט: הביאו חלופה שוויונית לתקצוב קבוצות הנשים

דיון נוסף בעתירה של קבוצות הנשים בכדורגל נגד משרד התרבות והספורט נערך אמש (שני) בבג"צ. לאחר שהמשבר התקציבי אליו נקלעו הקבוצות לקראת פתיחת עונת הכדורגל הנוכחית נפתר. הדיון דן בהחלטה של משרד התרבות והספורט לחדש את הקיצוץ בתקציבי קבוצות כדורגל הנשים לשנת התקציב 2020. בתום הדיון הנוכחי משרד התרבות והספורט ביקש הערכה של שבועיים כדי לבחון מחדש את אופן חלוקת התקציבים לענפי ספורט נשים בתקציב 2020 ולחזור לדיון עם הצעה מחודשת, שתהיה מוסכמת עם כל הצדדים. 

אשרת עיני: "נקווה שתקצוב 2020 יתקבל במלואו, אבל זה באמת טיפה בים, עתיד הענף לוט בערפל ויש לנו עוד הרבה עבודה כדי לשנות הרבה דברים"

בבג"צ שהגישו יחדיו קבוצות כדורגל הנשים וארגון שחקני ושחקניות הכדורגל, נדרש משרד התרבות והספורט בהעברת התקציבים שהובטחו לקבוצות לשנת התקציב 2019, תוספת של כ- 150 אלף שקלים לכל קבוצה בליגת העל לנשים. המדינה החליטה להעביר את הכסף, אך במקביל לחשב מחדש את כלל ההעברות כך שמספר ענפי ספורט מרכזיים, ביניהם הכדורסל והכדורעף, יספגו קיצוץ מפתיע ומשמעותי. כך ממשיך משרד התרבות והספורט לפגוע בספורט הנשים במקום לתקן את האפליה הממסדית הכלכלית הנמשכת מאז קום המדינה.

במשרד התרבות והספורט החליטו כעת להחזיר את הגלגל אחורה בחלוקת הכספים לכדורגל הנשים בתקציב 2020, פעם נוספת ללא תוספת התקציב הקריטית שהובטחה לכדורגל הנשים ע"י משרד התרבות והספורט בסיומה של פשרה שהושגה בעקבות הבג"צ שהוגש ע"י קבוצת הכדורגל נשים בשנת 2016. 
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

את החלטה הסביר עו"ד אודי איתן שמיצג את המדינה ע"י שני טיעונים, הראשון הוא שוועדת התמיכות דחתה את המתווה של ליגה שלישית כפי שהיא ששוחקה בסוף עונת 2018-19. ובמקביל הוסיף שנתינת תקציב גבוה יותר לכדורגל הנשים יפגע בחלוקת התקציב כלפי ענפי ספורט נשים אחרים שכן פעלו בסוף עונת 2018-19 לפי הקריטריונים שנקבעו מראש.

באמירה זאת, המדינה ממשיכה להתעלם מהצורך להגדיל את סך תקציבי הנשים כדי לעמוד בהבטחות שמשרד התרבות והספורט הבטיח לענפי ספורט הנשים בכדורגל ובכדורסל בעקבות העתירות שהוגשו כנגד אפליה תקציב בשנת 2016. משרד התרבות והספורט ממשיך בשיטת ‘הפרד ומשול’ בניסיון לגרום לענפי ספורט הנשים להיאבק אחת כנגד השנייה על סך התקציב שהמדינה מוכנה להעביר לענפי הנשים בספורט הקבוצתי. 

באופן מפתיע המדינה ממשיכה לטעון שהליגה השלישית כפי ששוחקה בסוף עונת 2018-19 אינה מקובלת כליגה רשמית לפי חוקי הכדורגל העולמיים. לכן במסגרת תקציב 2019, קבוצות כדורגל הנשים אינן זכאיות לקבל את מלוא הסכומים שהובטחו להן במסגרת הפשרה ב-2016.

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון (יונתן זינדל פלאש90)

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ביקרה את משרד התרבות והספורט על החלטתו לדרוש את השינויים בליגה השלישית לקראת סוף עונת המשחקים בעונת 2018-19 ולהתעלם מהשינויים שנעשו בתחילת עונת המשחקים הנוכחית, במהלכה הליגה השלישית עשתה את ההתאמות שמשרד התרבות והספורט דרש ממנה כדי להכיר בליגה באופן רשמי. על כך הנשיאה חיות אמרה "זה עיתוי לא סביר. אי אפשר להיערך מהרגע להרגע. זה נחת כרעם ביום בהיר. היו מגעים והיה תיקון משמעותי" על כך הרחיבה בהמשך  "אי אפשר לבצע את הדרישה הזו כאשר מציבים אותה מהרגע להרגע. אתה מציג באפריל כאשר יש עוד כמה מחזורים בודדים לעשות שינוי כזה בזמן כזה זו דרישה לא סבירה. הייתה צריכה לומר כי זה יהיה בעונה האחרונה".

אשרת עיני: "ענפי ספורט לנשים היו מופלים לרעה, אנחנו מייצגות את הכדורגל,  אך אנו בהחלט מביעות סולידריות ונלחמות ביחד עם האחיות שלנו גם מהכדורסל, הכדוריד, הכדורעף ובשאר הענפים"

אשרת עיני שחקנית קבוצת אס"א ת"א וחלק מארגון ‘כדורגלניות עושות שינוי’ אמרה בסיום הדיון ל’דבר ספורט’: "נצטרך לחכות עוד שבועיים לתשובה הסופית של משרד הספורט לגבי תקצוב 2020, שהוא מתבוסס על עונת 2018-2019. בית המשפט שוב הבהיר את עמדתו באופן נחרץ לגבי הדרישה הלא הגיונית של משרד הספורט לשנות בסוף אפריל 2019 את הליגה השלישית. הדרישה הייתה לשנות ‘מהרגע להרגע’ ובית המשפט תמך בנו בעניין הזה. נקווה שתקצוב 2020 יתקבל במלואו, כלומר שמשרד התרבות והספורט יסכים לבקשת בית המשפט להעניק תקצוב מלא לעונת 2018-19. אבל זה באמת טיפה בים, כי מדברים על 2020, אך עתיד הענף לוט בערפל ויש לנו עוד הרבה עבודה כדי לשנות הרבה דברים. זה לא רק הליגה הראשונה, אלא גם בקבוצות מהליגות הנוספות".

אשרת עיני וקארין סנדל בכנס שחקניות הכדורגל, בית ההסתדרות (צילום: מושיק אושרי, אס"א ת"א)

עיני ציינה שהפתרון שנתן משרד התרבות והספורט בחלוקת הכספים המחודשת בתקציב 2019 ע"י לקיחה של כספים מתקציבים של ענפי ספורט נשים אחרים אינו מקובל ומייצר את המשך האפליה כלפי ספורט הנשים. "ענפי ספורט לנשים היו מופלים לרעה, אנחנו מייצגות את הכדורגל, אך אנו בהחלט מביעות סולידריות ונלחמות ביחד עם האחיות שלנו גם מהכדורסל, הכדוריד ,הכדורעף ובשאר הענפים. אני חושבת שהצהרה של משרד הספורט שהתקציב יגדל, לא עמדה במבחן המציאות ובסופו של דבר לקחו ממשהו אחד שקופח במשך שנים, כדי לתת למשהו אחר שקופח במשך שנים. זה לא הפתרון. אנחנו צריכות להסתכל על הדברים בצורה הרבה יותר רחבה".

משרד התרבות והספורט צריך לבחור להגדיל את התקציב המחולק בין ענפי הספורט הנשים. המטרה שצריכה לעמוד למול עיניו היא העדפה מתקנת של ספורט הנשים בישראל, כתיקון לאפליה מתמשכת של עשרות שנים. הגיע הזמן שבשנת 2020 משרד התרבות והספורט יוביל את הדרך לשוויון מגדרי כלכלי, במקום להיאבק כנגדו בין כותלי בית המשפט.  

Leave a Reply

Name *
Email *
Website