בדיקת ‘דבר ראשון’: מה נעשה במערך האשפוז הסיעודי בשנתיים האחרונות

"דמיינתי שהוא מכה את אמא שלי", הגיב שר האוצר משה כחלון לפני שנתיים על תחקיר שפורסם בחברת החדשות על התעללות בקשישים בבית האבות ‘נאות כיפת הזהב’ בחיפה. הוא הוסיף כי "החובה שלנו היא לגדוע את התופעה הזו ואנחנו נעשה את זה". גם במשרד הבריאות מיהרו אז להגיב לתחקיר ומנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב ציין כי "אנחנו צריכים לנצל את ההזדמנות הזאת לשיפור כולל ולא לסיים את האירוע רק בענישה נקודתית".

העניין הוא שגם הבוקר (שלישי) ואתמול, שנתיים אחרי האירוע ההוא, נשמעו קולות דומים מצד ראשי האוצר והבריאות לאחר שהמשטרה חשפה פרשת התעללות נוספת בקשישים בבית חולים סיעודי-גריאטרי "נאות המושבה" בנס ציונה. "הבנתי שענף האשפוז הסיעודי במצב סמי חירום", התבטא הבוקר כחלון, שקשה להאמין ששכח את ההתבטאויות שלו מלפני שנתיים, בפתח ועידת א.ב.א (איגוד בתי אבות ודיור מוגן).

"לכן יזמתי ואכנס כבר בשבוע הבא פגישה דחופה של הפקידות הבכירה במשרד האוצר, הנהלת א.ב.א וח"כ טלי פלוסקוב העומדת בראש הוועדה הציבורית לבחינת תכנית אב לענף הזקנה, כדי למצוא פתרונות למשבר בענף, וזאת למרות שמדובר בתקופת בחירות". למרות או אולי דווקא בגלל שזו תקופת בחירות נזכר שוב השר בצורך הדחוף לעסוק בנושא? גם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו בר סימן טוב הביעו אמש זעזוע מהמקרה, והדגישו בהודעה לעיתונות כי המשרד היה זה שהעביר למשטרה את המידע הראשוני אודות החשד להתעללות במוסד.

טיפול נקודתי במקרים אז והיום בוצע ויתבצע, כשגם המשטרה מעורבת. אלא שנשאלת השאלה מה נעשה בשנתיים הללו במערך האשפוז הסיעודי מאז שהתפוצץ התחקיר הראשון שעורר הדים, והאם מה שנעשה מספיק? לפחות לפי א.ב.א, קיימת מצוקת כוח אדם חריפה במוסדות הפרוסים ברחבי הארץ, ומעריכים שם כי חסרים כ-6,000 עובדים. כמו כן מתריעים באיגוד על תמחור חסר של שירותי האשפוז הסיעודי.

לקראת הוועידה שנפתחה היום ערך האיגוד כנס בקרב 537 נשאלים בני 50 ומעלה בנוגע למצב המערך הסיעודי בישראל. אמנם מדובר בסקר שבוצע על ידי גוף שעניינו בנושא ברור למדי, ועדיין – תוצאותיו מעלות כי 85% מהנשאלים ציינו שהממשלה לא מייחסת חשיבות מספקת לטיפול בקשישים בישראל. 60% ניפקו את התשובה "לא טוב" לשאלה כיצד הממשלה מטפלת בצרכים של קשישים המאושפזים בבית אבות במצב סיעודי. הסקר נערך לבקשת האיגוד על ידי מכון סמית למחקר.

‘דבר ראשון’ פנה למשרד הבריאות בבקשה לדעת מה נעשה בשנתיים האלו במסגרת הטיפול בנושא. בתגובה, מסר המשרד מסמך שהוכן על ידי ד"ר אירית לקסר, מנהלת המחלקה לסטנדרטים ואכיפה, המתייחס לנושא. במסמך, שנשלח למנכ"ל המשרד היום – במקרה או שלא, מצוין בין השאר כי מערך הפיקוח הגריאטרי תוגבר ב-2017 כשהוגדלו שעות המשרה ונוספו בקרות ותחומי בקרה. לאור זאת, נטען במסמך, גם ירד היקף התלונות וכן מספר המוסדות שבהם טיפל המשרד לאור מקרים שהתגלו. לפי נתוני המשרד, ב-2018 התקבלו 698 תלונות לעומת 1208 ב-2017.

כמו כן מציינים במשרד את חוק המצלמות שאושר באחרונה לפיו יחויבו המוסדות להתקין מצלמות להגברת ההגנה על קשישים. עוד נכתב במסמך מהיום כי ניתנה תוספת מידית של תקני כוח אדם למחלקות הסיעודיות החל מיוני 2017, וכי ב-2019 תינתן תוספת של 45 מיליון שקל לשכרם של המטפלים. לאור הקושי בגיוס עובדים מקומיים, הוחלט גם להסדיר את העסקתם של כאלף עובדים פלסטינים. בשולי המסמך גם צוין כי המשרד החל להורות על הדרכות למניעת אלימות, ביצוע סקרי שביעות רצון על ידי המטופלים, תליית פוסטרים ובהם זכויות המטופלים במוסדות ועוד.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website