בדרך החוצה

שני שרים בממשלת בריטניה התפטרו אתמול (חמישי) בשל התנגדותם למתווה המתגבש להסכם המתגבש עם האיחוד האירופי. בבוקר הגיש שר הברקזיט הבריטי דומיניק ראב מכתב התפטרות לראשת הממשלה תרזה מיי וכתב לאחר מכן בטוויטר: "אני לא יכול לתמוך במצפון מלא בתנאים שהוצעו להסכם עם האיחוד האירופי", צייץ השר. אסתר מקויי, ששירתה בתפקיד שרת העבודה והפנסיות, התפטרה גם היא מוקדם יותר אתמול במחאה נגד ההסכם. אין עדיין תאריך להצבעה בפרלמנט על התכנית.

ראב, הממונה מטעם הממשלה על המגעים, נכנס לתפקידו בקיץ לאחר שקודמו בתפקיד, דיוויד דיוויס, התפטר מתפקידו גם כן בשל אי הסכמות על המדיניות שהממשלה מגבשת. זמן קצר לאחר הודעתו הצטרפה אליו שרת העבודה והפנסיות, אסתר מקווי, והתפטרה גם כן.

הודעות ההתפטרות מגיעות לאחר ששלשום, בתום ישיבה בת חמש שעות, ומבלי לחשוף אותו לציבור, הצליחה ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי להביא לאישור הקבינט של טיוטת ההסכם עם האיחוד האירופי על תנאי נסיגת בריטניה ממנו. זאת, לאחר חודשים רבים של אי וודאות ומשא ומתן אינטנסיבי בין הצדדים.

אחד הנושאים השנויים במחלוקת ביותר בהסכם היה מעמדה של אירלנד הצפונית. הגבול הגמיש בין הרפובליקה של אירלנד ואירלנד הצפונית הוא אחד מאבני היסוד של ההסכם שהביא לסיום הסכסוך האלים באי בתחילת שנות התשעים. החשש בבריטניה הוא כי סגירת הגבול יביא למתח פוליטי וחברתי שיגרום להצתה מחודשת של האלימות במדינה.

על פי הדיווחים, אירלנד הצפונית תישאר חלק מתחום התנועה החופשית, למרות היותה חלק מבריטניה. "אני מאמינה בנחישות כי טיוטת הסכם הפרישה הייתה הטובה ביותר שניתן היה להשיג במשא ומתן וכי הקבינט היה זה שצריך להחליט האם להתקדם הלאה בשיחות. הבחירות שעמדו בפנינו היו קשות במיוחד ביחס לבקסטופ של צפון אירלנד", אמרה מיי בהתייחסה לפתרון שאמור להבטיח את המשך המעבר החופשי בין צפון אירלנד לבין אירלנד.

"אולם ההחלטה המשותפת של הקבינט היתה כי הממשלה צריכה לקבל את טיוטת הסכם הפרישה ואת ההכרזה הפוליטית על המתווה", הוסיפה.  מיי אמרה שתציג את ההסכם מול הפרלמנט מחר. "אני מאמינה בצורה איתנה בראשי ובלבי כי הוא משרת באופן הטוב ביותר את האינטרסים של כל הממלכה המאוחדת"’, טענה.

פרטי ההסכם עוד לא ידועים, אבל עזיבתה של בריטניה את האיחוד האירופי תביא ליציאתה מהשוק המשותף ומאזור התנועה החופשית. משמעות הדבר הוא שבריטניה תיאלץ להגיע להסכם סחר חדש עם האיחוד האירופי, וכי המעבר החופשי בין בריטניה למדינות אירופה תהיה מוגבלת ותחת פיקוח. ההסכם עשוי להכיל סעיפים שיביאו לכך שבריטניה תשתתף בשוק האירופי, ללא מכסים, גם בלי להיות חברה באיחוד.

בריטניה צפויה לעזוב את האיחוד האירופי עד 29 במארס 2019. אחרי תאריך זה תתחיל תקופת הסתגלות שבה יישמרו קשרי המסחר הקיימים כיום בין הישויות, ולפי ההסכם התגבש, ניתן יהיה להאריך את התקופה עד ל-2021, אך לא מעבר לכך.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website