בהיעדר פתרון: ועדת הכספים הציגה הצעת חוק לפיצוי המסעדנים בעוטף ישראל

חברי ועדת הכספים הציגו היום (שלישי) מתווה חקיקה לפיצוי המסעדנים ובעלי אולמות האירועים בעוטף ישראל על רקע אירועי ההסלמה האחרונים בדרום. בדיון שנערך בנושא בוועדת הכספים, טענו נציגי רשות המיסים כי אין מובהקות לפגיעה בעסקים אלה, ולא ניתן להפעיל פיצוי פרטני. חברי הוועדה ביקרו בחריפות את עמדת הרשות והציגו מתווה חקיקה המעניק פיצוי רטרואקטיבי על אירועי השנה החולפת, שיכלול ענפים אלה בפיצויים עתידיים.

על פי הצעת החוק שהציגה יועמ"ש הוועדה, עו"ד שגית אפיק, יוכנסו ענפי המסעדות ואולמות האירועים לתוך חוק מס רכוש וקרן פיצויים, כאשר משמעות הדבר היא שבכל פעם שיובאו הוראות שעה לעניין פיצויים לעסקים בדרום, יובא גם עניין ענפים אלה. בנוסף כוללת הצעת החוק הוראת שעה, שתחילתה רטרואקטיבית מחודש מאי, שמעגנת פיצויים לענפים אלה, בסכום של עד 5 מיליון שקלים, שיחולקו על פי תנאי זכאות.

בשבוע שעבר קראה הוועדה למשרד האוצר להסדיר את הפיצוי לענפים אלה בהקדם, והודיעה כי במידה ולא יינתן לכך מענה בחקיקת משנה, בדומה לפיצוי שניתן לענפים אחרים, תיזום הוועדה לחקיקה הצעת חוק. "הגיעו מים עד נפש", פנה ח"כ גפני אל נציגי רשות המיסים, "ישבתי עם שר האוצר ושר הפנים, וכולם בדעה שהיו צריכים לקחת שלושה מיליון שקלים ולפצות. הסביר לנו יועמ"ש משרד האוצר, שהחוק לא מאפשר זאת. החקיקה יכולה להתגבר על זה".

נציגי רשות המיסים שהשתתפו בדיון הצהירו כי אמנם ישנם עסקים מענפים אלה שנפגעו, אך אין מובהקות לדבר, ולא ניתן להפעיל טיפול פרטני במקרה של ענפים אלה. "לא הצלחנו למצוא פתרון בצורה הזו", הסבירה מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים. "גם סביב האירועים הספציפיים, ברור שיש עסקים שנפגעו בצורה קשה אך יש גם כאלו שלא. התקנות באות לפצות בצורה רוחבית את מי שנפגעו בצורה ניכרת, ולכן כרגע לא הצלחנו לגבש פתרון מקובל שיהיה נכון לאירוע הזה. את החקיקה הקיימת לא ניתן להפעיל במקרה הזה, יש להפעילה בצורה פרטנית מול הנתונים ואת זה לא ניתן לעשות כרגע".

אמיר דהן, מנהלת מחלקת פיצויים, רשות המיסים, הוסיף: "לקחנו את חודש מאי בשנת 2018, בו  היה ירי מסיבי של טילים – 700 טילים, והשווינו אותו לחודש מאי בשנת 2017, לקחנו כ-50 עסקים מהענפים האלה, בטווח של 0-7, וברמה הכללית אין ירידה במחזור. 12 עסקים היו עם צמיחה משמעותית במחזור, 21 עסקים עמדו בין 6 אחוז ירידה ל-6 אחוז ירידה. 19 עסקים היו מעל 6 אחוז ירידה. מבחינתנו זה לא נתון מובהק."

בעלי העסקים שהשתתפו בדיון יצאו נגד הדברים שטענו נציגי רשות המיסים וקראו לספק להם פתרון, אחרת לדבריהם, יקרסו בדומה לעסקים אחרים בענפים אלה. "אני קורס", סיפר למשתתפים בדיון אביב שזירי, בעל אולם אירועים. "ירידה במחזורים יש לי, הלוואות לקחתי. עד היום 12 חתונות בוטלו, מי יפצה אותי? בוטלו לי פגישות, אני לא יכול להישאר שם. שני אולמות נסגרו, אני הבא בתור להיסגר, אני מבקש פיצוי על כל אירוע שאתם סוגרים לי. שהמדינה הורתה לי לא לקיים."

המסעדן ג’ורגי אוקרט הוסיף: "אני מרגיש שרשות המיסים זורה חול בעיני הוועדה, ירדתי בחצי מיליון שקלים במחזור בשנה. התחלנו את כל הדיון הזה מנקודה שמאשרים בין 3 ל-5 מיליון. מסיטים את הדיון ומושכים זמן".

"יש פה תושבים ובעלי עסק שמדינת ישראל לא נותנת להם מענה" הוסיף ח"כ אבי ניסנקורן. "אנחנו צריכים לתת מענה בחוסן החברתי. אם 33 אחוז צריכים לקבל פיצוי, לפי הנתונים שלכם, אז צריך לתת להם. את החוק צריך להעביר. אני מבקש שנתקדם בחקיקה, בפטור מהנחה".

ח"כ מירב כהן התייחסה לטיעון נציגי רשות המיסים, לפיו אין הוכחה מובהקת לפגיעה בעסקים והוסיפה כי "אם העסקים האלה לא יקבלו את הסיוע, המסר לכל אדם צעיר שרוצה לפתוח עסק בעוטף עזה הוא שזה מסוכן מאוד".

רועי כהן, נשיא לה"ב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל) התייחס אף הוא לטענות רשות המיסים ואמר כי "אם אין נזק, מה החשש של רשות המיסים? מה הבעיה לבוא לעסקים האלה, לומר להם תראו לנו את הנתונים? רשות המיסים צריכה להבין שיש מאחורי המספרים האלה אנשים, שלובשים שכפ"ץ והולכים להביא פרנסה הביתה".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס הוסיפה כי "קשה לדבר אחרי אדם שצריך לעמול מאוד קשה על הפרנסה שלו, אף אחד לא רוצה לקחת סיכון בשמחה שלו, ביום השמח של המשפחה שלו. אנחנו שומעים מהאוצר, שאומרים לנו בחוסר תום לב, לא מצאנו את הכלי למדידה. אתם לא יכולים להציג לנו שכדאי לעסקים קטנים ובינוניים שיפלו עליהם טילים, יכול להיות שהנתונים מעידים על אי מימוש הפוטנציאל. אנחנו צריכים את הכלי, כדי שלא יצטרכו כל פעם לסגור את העסקים שלהם, ולהגיע כמו קבצנים".

"צריך לעשות חשבון פשוט", הוסיף ח"כ ינון אזולאי, "אם בעל האולם יסגור את האולם, כמה עובדים יפלטו והמדינה תצטרך לשלם להם דמי אבטלה". סביון הגיבה לדבריו ואמרה כי "ברור שיש עסקים שנפגעו, הסברנו שזה לאו דווקא מובהק לעסקים האלה, לכן קשה לבדל אותם מעסקים אחרים. לכן לא נכון לפצות אותם דרך קרן הפיצויים. אין אמירה שהעסקים לא נפגעו".

יו"ר הוועדה גפני סיכם את הדיון ואמר כי חברי הוועדה מעוניינים לקדם חקיקה מהירה והחזיר את הכדור לרשות המיסים: "לא קיבלנו את ההסברים שלכם. נלך לחקיקת בזק אלא אם כן רשות שהמיסים תתעורר ותגיד שהיא רוצה להתקדם בחקיקת משנה. שנוכל להסתכל לבעלי העסקים בעיניים, ולומר להם: המדינה לא מפקירה אתכם".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website