בזכות הכפלת תקציב הפיתוח, ‘מקורות’ יזרימו מים מותפלים להצלת הכינרת

תקציב הפיתוח של מקורות לשנת 2020 יעמוד על כ-1.5 מיליארד שקלים, כך הודיעה החברה. בכך אישר דירקטוריון החברה להכפיל של תקציב הפיתוח, שעמד על כ-700 מיליון שקלים בשנים האחרונות.

הגדלת התקציב נועדה לאפשר ביצוע פרויקטים רבים הנדרשים לפיתוח משק המים של ישראל, בהתאם להחלטת הממשלה בנושא. בין הפרויקטים שעל הפרק חיבור שני מתקני ההתפלה שיקומו בגליל ובשורק 2, חיבור הגליל למערכת ההתפלה בפרויקט המוביל החדש, ופיתוח מערכת הזרמת עודפי מים מותפלים לכנרת.

מתקן מקורות באשקלון (צילום: משה שי / פלאש 90).

זוהי למעשה הפעימה הראשונה של תקציב הפיתוח הרב-שנתי, שעדיין לא אושר סופית, ועתיד להמשיך בשנים הקרובות עד להשלמת הפרויקטים הנדרשים. התקציב כולו מוערך בכ-14 מיליארד שקלים.

משק המים הישראלי עובר בשנים האחרונות שינויים רבים. הגידול באוכלוסייה, לצד שינוי האקלים הגורם לשינוי במשטר הגשמים ולבצורות, מובילים גם לשינויים בתשתיות של משק המים. המשק בישראל משלים מעבר להסתמכות על מקורות מים מותפלים, התפלה לבתים וקולחין לחקלאות, זאת על פני מקורות המים הטבעיים, הכינרת והאקוויפרים.

על פי הודעת מקורות לבורסה "תכנית הפיתוח תמומן באמצעות גיוס חוב ובאמצעות מקורות עצמיים הקיימים בחברה". משק המים בישראל עובד על פי עקרון "המשק הסגור", והמדינה מסרבת להשקיע כסף ממשלתי בתשתיות לאומיות. ועל כן נדרשת החברה למצוא מקורות מימון אחרים לביצוע את ההשקעות אותן דורשת המדינה.

בפברואר האחרון יצאה החברה לתהליך שינוי מבני המאפשר לה למכור קרקעות בשווי של כ-2.6 מיליארד שקלים, ובחודש מאי אושר לחברה להנפיק אגרות חוב לציבור בשווי של עד 7 מיליארד שקלים. בנוסף לכך חתמו עובדי מקורות וההסתדרות על הסכם רפורמה, במסגרתו צומצמו 140 תקנים בחברה, גם זאת במטרה להתמודד עם הלחצים למצוא מקורות מימון לתשתיות הנחוצות. "ההסכם יאפשר למקורות להתייעל אך גם לקבל מימון לצורך בניית תשתיות – ואנו מצפים שבעתיד, נוכח הפיתוח המואץ, כמות המשרות בקבוצה אף תגדל", אמר יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל במעמד החתימה על ההסכם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website