בית הדין דחה את בקשת הדסה להוציא צווי מניעה לרופאים

בית הדין לעבודה בירושלים דחה הערב (ראשון) את בקשת הדסה להוציא צווי מניעה לשביתת הרופאים. לפיכך, בית החולים בבירה יעבוד החל ממחר במתכונת חלקית (מתכונת שבת) וינתנו בו טיפולים דחופים בלבד עד להודעה חדשה. הסיבה לעיצומים היא תכנית צמצום בכוח אדם שמובילה הנהלת הדסה בכלל ובפרט הקפאת הליך הגיוס של שבעה מתמחים.

סגן נשיא בית הדין, כאמל אבו קאעוד, ביקר בהחלטתו את הנהלת הדסה והמנכ"ל, פרופ’ זאב רוטשטיין, כשכתב כי "מהדיון שהתקיים לפנינו התרשמנו כי ניתן היה להימנע מפעולות חד צדדיות על ידי הנהלת הדסה, מבלי לפרוץ את המסגרת התקציבית של המבקשת ולא פגיעה בהליכי ההתייעלות וההבראה. מדברי נציגי הדסה בדיון לפנינו, עלה כי נקלטים כ-50 מתמחים מדי שנה במחלקות השונות".

הוא הוסיף כי "בשים לב לאמור, הצעה של בית הדין להימנע מפיטוריהם של המתמחים, 7 במספר, מושא ההליך שלפנינו תמורת צמצום בקליטה עתידית של מתמחים לא התקבלה ללא הנמקה משכנעת דיה, ובאופן המעורר תמיהה שכן היה במהלך כזה כדי לייתר את המחלוקת הנוכחית מבלי לפגוע באינטרסים של הדסה".

בהדסה קיבלו את ההחלטה אך יחד עם זאת, מתכוונים להגיש עליה ערעור מחר. המנכ"ל פרופ’ רוטשטיין מסר הלילה כי הוא "שב ומבקש מרופאי בית החולים לגלות אחריות לשלומם של מטופליהם ולהימנע משביתה שתוצאותיה תהיינה לבטח הרסניות לבית החולים וישאירו חותם למשך זמן רב. יש להגיע להחלטות משותפות באשר לשכר הרופאים האקדמאים הבכירים במו״מ ולא בדרך כה פוגענית עבור כולם".

פרופסור זאב רוטשטיין, מנהל ביה"ח הדסה (צילום: Arielinson/ ויקימדיה).

 

 

הדסה ממילא נמצא בתוך מערבולת שהחלה לפני מעל ל-4 שנים כשפשט רגל. אחרי תקופה מסוימת שהתאפיינה בשקט יחסי ולא אופייני, שוב התפרץ בסוף השבוע סכסוך בין הצדדים בשל כוונת ההנהלה להקפיא קליטתם של המתמחים לבית החולים.

במהרה התברר שזה היה רק ספתח לבשורות הרבה יותר קשות מבחינת ועדי הרופאים וארגון העל (ההסתדרות הרפואית): ממכתביו של פרופ’ רוטשטיין שצורפו לבקשה שהוגשה לבית הדין עולה כי תכניות צמצום כוח האדם צפויות להתרחב, כל זאת לקראת הישורת האחרונה של תכנית ההבראה שתסתיים בסוף 2020. למעשה, במכתבים האלה התנה פרופ’ רוטשטיין את הצלחת התכנית בקיום הצעדים האלה.

בתגובה, הסלימה ההסתדרות הרפואית את הרטוריקה עם מסר שמותיר מקום קטן לפרשנות: "אין בליבנו ספק, כי פרופ’ רוטשטיין שם לו למטרה לדרדר את הדסה עד כדי סגירתה, והוא נוקט במהלכים הרסניים אשר יורידו לטמיון את כל שבנינו לאורך עשרות שנים בהן השקענו את מיטב זמננו ומרצנו בבית החולים". גם רוטשטיין עצמו לא נותר חייב כשהגדיר את העיצומים כ"צעד פראי ולא נחוץ".

בינתיים מי שמנסה לשים סוף למשבר הוא משרד הבריאות, כשהנהלתו קיימה בימים האחרונים דיונים עם הנהלת הדסה. "אנו סבורים כי על הצדדים לשבת ולמצות את ההידברות ביניהם לפני נקיטה בצעדים הפוגעים בסופו של דבר בחולים, בעיקר בעת הזאת, ובסיכויי ההבראה של בית החולים", נמסר על ידי דובר המשרד.

בנוסף, רופאי בית החולים פנו במכתב לראש הממשלה ושר הבריאות בפועל, בנימין נתניהו, וביקשו ממנו להתערב במשבר. "מניעת קליטת המתמחים בהדסה מצטרפת לתמונת המצב העגומה במערכת הבריאות, מובילה לעומס בלתי נסבל על הצוות הרפואי ופוגעת פגיעה אנושה ביכולת לתת טיפול רפואי ראוי, דבר אשר עלול לעלות בחיי אדם", נכתב בו.

זו רחוקה מלהיות הפעם הראשונה שבה הנהלת הדסה והמנכ"ל פרופ’ רוטשטיין מנהלים עימותים חריפים עם ועדי העובדים בכלל והרופאים בפרט. זכור בעיקר מאבקם של רופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית לילדים שהתפטרו יחדיו במחאה על התנהלותו של פרופ’ רוטשטיין.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website