בית הדין הורה להחזיר לעבודה נהג שפוטר בגלל מעורבתו בהתארגנות

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קיבל את בקשת ההסתדרות והורה לחברת ההיסעים שחר-צח להשיב באופן מיידי לעבודתו נהג מיניבוס שפוטר לאחר 13 שנות עבודה רק בשל מעורבותו בהתארגנות עובדי החברה בהסתדרות.

העובד שפוטר היה שותף מוביל להתארגנות, ועמד בקשר עם נציגי ההסתדרות על מנת לדאוג לכך שהוא ועמיתיו יקבלו את כל הזכויות המגיעות להם.

בבקשה שהגישה ההסתדרות לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, נטען כי מדובר בפיטורים אסורים שכן הדין קובע מפורשות כי אין על מעסיק לפגוע בהתארגנות, להתערב בה ולנסות לסכלה – ויתרה מכך לפטר את המעורבים בה. שופט בין הדין טל גולן קיבל את בקשת ההסתדרות וקבע כי על פני הדברים, וברמת ההוכחה הנדרשת להליך הזמני, הייתה החלטת החברה לפטר את העובד ‘החלטה שאינה עניינית’, וכי "הפיטורים נעשו בשל חברותו ופעילותו (של העובד) בהליך ההתארגנות של עובדי שחר-צח במסגרת ההסתדרות, ופעילותו לשם מימוש זכויותיהם".

בהחלטת בית הדין הורה השופט גולן להנהלת החברה להשיב את הנהג באופן מיידי לעבודתו ולפעול לשיבוצו לעבודה בפועל, כמו גם לשלם לו את מלא שכרו וזכויותיו מיום פיטוריו.  עוד דחה את טענות החברה כי פיטוריו נבעו מתכנית קיצוצים בחברה או בשל בעיות משמעת.

עובדי שחר-צח פנו להתאגד בהסתדרות, לאחר שהנהלת החברה החליטה שלא לשלם להם באופן מלא את כל הזכויות המגיעות להם מתוקף ההסכם הענפי שנחתם בענף ההיסעים, ואף בחרה לעזוב את ארגון המעסיקים במטרה שלא יחול עליה. יש לציין כי מאז הורחב צו זה על ידי שר העבודה והרווחה, והוא חל כלל נהגי ההיסעים בישראל.

"אני מברך על ההחלטה הקובעת נחרצות כי היינו עדים פה להפרה בוטה של הדין ופגיעה אסורה הן בנהג עצמו והן בהתארגנות עובדי שחר-צח" מסר יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי. "איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות ימשיך ויעמוד לצד כל עובדי הענף ויאבק לשמירה על זכויותיהם ושיפור תנאי העסקתם. אני קורא לעובדים מחברות נוספות להתגבר על החששות, לקחת את השליטה לידיהם ויחד עמנו לדרוש את שמגיע להם".

שחר-צח הינה חברת היסעים פרטיים שבסיסה בנהריה, המעסיקה כ-100 עובדים ומספקת שירות הסעה בכל רחבי הארץ, ומשמשת בין היתר את משרד הביטחון. התאגדות עובדי שחר-צח מלווה על ידי ממונה חטיבה ארצית באיגוד עובדי התחבורה ענבל סופרו. ההסתדרות יוצגה בבית הדין באמצעות עוה"ד ממשרד שילוני ושות’.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website