בית הדין לעבודה יסדיר הליכי גישור שנועדו למנוע שביתות

ועדה בראשות נשיאת בית הדין הארצי לעבודה בדימוס נילי ארד פועלת בחודש האחרון בניסיון לגבש המלצות באשר לניהול הליכי הידברות בבתי הדין לעבודה לאור דבריו של נציב קבילות השופטים. עד כה קיימה הוועדה מספר ישיבות, כשהיא מזמנת ומשוחחת עם שורה של גורמים מרכזיים ביחסי העבודה בישראל, והיא צפויה להגיש המלצותיה עד תחילת אפריל.

הוועדה מונתה על ידי נשיאת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט-ליבנה, ועל דעתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. לצד השופטת (בדימוס) ארד יושבות בה שופטת ביה"ד הארצי לעבודה (בדימוס), רונית רוזנפלד, ונשיאת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב המכהנת, השופטת אפרת לקסר.

עובדי הנמל בבית הדין לעבודה, ארכיון. (צילום: שי תקן).

בין היתר זימנה הוועדה ראשי ארגוני עובדים ומעסיקים, וכן שורה של עורכי דין מובילים מהפירמות המובילות בישראל בתחום דיני העובדה הקיבוציים, המופיעים פעמים רבות בפני בתי הדין בתיקים הנוגעים לסכסוכים גדולים. בין היתר: ראשי פורום דיני עבודה בלשכת עורכי הדין  עו"ד יעל דולב ועו"ד שי תקן, עו"ד דפנה שמואלביץ’, עו"ד ארנה לין, עו"ד נחום פיינברג ועוד.

בנובמבר האחרון קבע נציב תלונות הציבור על השופטים, השופט בדימוס אליעזר ריבלין, כי לבית הדין לעבודה אין סמכות לעריכת גישורים בלשכות השופטים במסגרת דיונים בסכסוכי עבודה – כשהוא מתייחס לפרקטיקה מקובלת במסגרתה פועלים השופטים לנסות ולקדם באמצעות הידברות בלשכתם את פתרון סכסוכי העבודה בדרך של משא ומתן ובלא צורך בשביתות שלעיתים השפעתן על המשק עצומה. הדברים נכתבו במסגרת החלטה לאור פניית מנכ"ל ארגון הימין הכלכלי ‘תחרות’ שנכח בדיונים על סכסוך העבודה בנמלי הים, על אף שלא היה צד להם.

על פי ההערכות, תמליץ הוועדה על פי מתווה כזה או מתווה אחר, על גיבוש הנחיות מצד נשיאת בית הדין הארצי, שיסדירו את הנושא אך יאפשרו את המשך השימוש בפרקטיקה זו, החוסכת למשק שביתות רבות, גם בעתיד. יש לציין כי גם לעת עתה, שופטי בתי הדין לעבודה ממשיכים לקיים הליכי הידברות בסכסוכים קיבוציים המגיעים לפתחם.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website