בעקבות המחאות: נשיא בוליביה השנוי במחלוקת, התפטר ונמלט מהמדינה

משבר פוליטי בבוליביה: הנשיא לשעבר אוו מוראלס (Evo Morales) נמלט מהמדינה וקיבל מקלט במקסיקו. מוראלס נמלט מעיר הבירה לה פאס לאחר שהצבא הציב לו אולטימטום לעזיבת הנשיאות אחרי שבועות של הפגנות סוערות נגדו ברחבי המדינה. בתגובה לאולטימטום אמר מוראלס כי מי שעומד מאחוריו הם "גזענים שמנהלים הפיכה צבאית", וטען כי הריק הפוליטי יאפשר להם "להתנכל לאחיי, אנשי האיגודים".

מוראלס, שמכהן כמעט 14 שנה, טוען כי מדובר בהפיכה צבאית בלתי לגיטימית, שהונהגה על-ידי "כוחות אפלים". הצבא לעומת זאת טוען כי מפלגתו של מוראלס ביצעה מניפולציה בבחירות האחרונות וכי מחובתו של הצבא לדאוג להורדתו מהשלטון. זאת על אף שמוראלס כבר הודיע כי יערוך בחירות חוזרות בעקבות הטענות לגבי אי-סדרים בקלפיות.

מה קרה בבוליביה?

מוראלס עזב שלשום (ראשון) את המדינה אחרי מספר ימים של הפגנות סוערות בהן התנגשו תומכיו ומתנגדיו עם המשטרה. עד כה נהרגו בהפגנות שלושה בני אדם ו-20 נוספים נפצעו כשהמחלוקת סובבת סביב הבחירות האחרונות שהתקיימו בסוף אוקטובר

בערב יום הבחירות, כשהתחילו להתפרסם התוצאות, נראה היה שמוראלס לא השיג תוצאה חד-משמעית, דבר שהיה גורר את בוליביה לסבב בחירות נוסף. בשלב זה הפסיקו באופן פתאומי פרסומי התוצאות ל-24 שעות, וכשתוצאות הבחירות חזרו להתפרסם הם הצביעו על ניצחון חד-משמעי של מוראלס.

מתנגדי מוראלס חוגגים לאחר הודעתו על התפטרות (AP Photo/Juan Karita)

ארגון מדינות אמריקה הודיע כי נמצאו ראיות ל"אי-סדרים בוטים" בבחירות בבוליביה, וקרא למוראלס לוותר על הניצחון ולאפשר בחירות חוזרות. עם זאת, תומכי מוראלס טענו כי מאחורי בדיקת הארגון עמד הרצון להדיח את מוראלס הסוציאליסט. מוראלס סירב לוותר על ניצחונו, ומפגינים רבים החלו לזרום לרחובות ולהתנגש עם כוחות המשטרה.

לאחר מספר ימים של הפגנות סוערות, בהן נהרגו כאמור שלושה בני אדם, וכוחות המשטרה בשלוש ערים הכריזו על שביתה וסירבו להתנגש עם המפגינים, הסכים מוראלס בשבת האחרונה לערוך בחירות מחודשות. על-אף הסכמתו לבחירות מחודשות הודיע הצבא על הצבת אולטימטום להתפטרותו של מוראלס. תומכיו טענו שמדובר בהפיכה צבאית, אבל מוראלס הודיע אתמול על התפטרותו ונמלט למקסיקו.

כעת לא ברור מי יתפוס את השלטון עד לקיומן של בחירות חדשות.

מי הוא מוראלס?

אוו מוראלס הוא אחד הנשיאים היותר שנויים במחלוקת בהיסטוריה של בוליביה. מוראלס התחיל את דרכו בתור עובד כפרי בתעשיית הקקאו, הפך לאיש האיגודים המקצועיים במדינה ובשנת 2007 זכה בבחירות הנשיאותיות מטעם המפלגה הסוציאליסטית. המחלוקת בבוליביה לגבי מוראלס נוגעת גם למדיניות הכלכלית חברתית שהוביל ב-14 השנים האחרונות, אבל גם ממניעים גזעניים: מוראלס הוא נשיא בוליביה ה"יליד" הראשון.

Bolivian security forces and racist right-wing mobs are going door-to-door, rounding up and beating Indigenous people and leftists in impoverished neighbourhoods in La Paz as they try to literally smoke supporters of @evoespueblo out. #ThisIsACoup #ElGolpeDeEstadoEnBolivia pic.twitter.com/gK70neZ9pc

— redfish (@redfishstream) November 12, 2019

המדיניות הכלכלית של מוראלס נחשבת לסיפור הצלחה בשמאל העולמי. ממשלת מוראלס ביצעה רפורמות הדרגתיות ששינו את מבנה הכלכלה הבוליביאנית והורידה באופן ניכר את העוני במדינה. בשנת 2006 הייתה בוליביה המדינה הענייה ביותר בדרום אמריקה, אבל אחרי 14 שנים של צמיחה גבוהה ומדיניות רווחה מרחיבה ירד שיעור העוני במדינה מ-59% ל-39%. שיעור האנאלפביתיות ירד גם הוא בתקופה זו מ-13% ל-3%.

ממשלות מוראלס הרחיבו דרמטית את מערכת הרווחה בבוליביה, והסיטו תקציבים רבים לקהילות הילידים במדינה שסובלים מעוני חמור. ההרחבה התקציבית המשמעותית של ממשלות מוראלס הביאה לתנופת צמיחה כלכלית בשנים האחרונות, אבל מבקריו של מוראלס טוענים כי בדומה למדינות דרום אמריקאיות רבות בהן שולטת ממשלה שמאלית, מדיניותו של מוראלס לא יצרה מנועי צמיחה ארוכי טווח וכי המשק הבוליביאני ממשיך להסתמך על תעשיית הקקאו ומעט תעשיות כרייה בלבד.

מוראלס גם הרחיב את שליטת המדינה בחברות הכרייה והחקלאות הזרות שנמצאות ברובן בשליטה אמריקאית והעלה באופן דרמטי את מס החברות עליהן, דבר שגרר ביקורת חריפה מצד ממשלת ארה"ב והארגונים הפיננסיים העולמיים. ממשלות מוראלס עשו גם צעדים להפוך את הרפורמות שהוכתבו על-ידי קרן המטבע בתחילת שנות האלפיים, והנהיגו הלאמה של שירותי המים והחשמל באזורים כפריים בניגוד להוראות הקרן.

#Bolivia | Social movements have come out against the coup and said that they refuse to recognize #EvoMorales' resignation as it was forced on him by the military.#BoliviaResiste #BoliviaProtestshttps://t.co/ODQmOuI6Lg

— teleSUR English (@telesurenglish) November 12, 2019

מנגד, מתנגדיו של מוראלס טוענים כי בשנים האחרונות הוא מוביל ניסיון לעקוף את חוקי הדמוקרטיה כדי לשמור על שלטונו בניגוד לחוק. החוקה הבוליביאנית לא מאפשרת לנשיא לכהן מעל לשלוש קדנציות. בשנת 2016 הוביל מוראלס משאל עם לגבי שינוי הסעיף בחוקה שיאשר לו לכהן בקדנציה רביעית. מוראלס הפסיד במשאל העם, אבל מפלגתו העמידה אותו מחדש בבחירות האחרונות.

מתנגדיו של מוראלס טוענים עוד כי אי-הסדרים מצביעים על נסיונו לשמור על כוחו בניגוד לרצון העם, וקראו לו "דיקטטור". לעומת זאת, מוראלס ותומכיו טוענים כי התעקשות הצבא להציב לו אולטימטום גם אחרי שהכריז על בחירות מחודשות מצביעה על הפיכה צבאית, שלטענתם נתמכת על-ידי הימין במדינה ובעלי עניין אמריקאים.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website