בעקבות הקורונה: שיעור סגירת העסקים בישראל צפוי לגדול ב-50%

שיעור סגירת העסקים בישראל צפוי לגדול ב-50%, בעקבות משבר הקורונה, זאת לעומת עלייה של 25% בממוצע בעולם, כך עולה מדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוצג היום (רביעי) לוועדת הכספים. על פי הדו"ח: "בישראל הכלים מצומצמים יחסית, ומקשים על מתן הלוואות לעסקים שנקלעו לקשיים". ב-2020 צפויים להיסגר בארץ 70 אלף עסקים.

כותבי הדו"ח מסבירים כי משבר הקורונה פוגע בעסקים ישראלים באופן קשה יותר, בין היתר בגלל מצב העסקים בשגרה. העובדה שעסקים ישראלים מתאפיינים במינוף ממוצע גבוה יחסית למקביליהם במדינות עשירות אחרות, מגבירה את החשיפה שלהם לסיכון. משבר הקורונה, שפגע בתזרים, הביא לעלייה בביקוש לאשראי והגדיל עוד יותר את המינוף של החברות הישראליות, שרבות מהן עלולות להתקשות בהחזר החוב.

הדו"ח גם מציין כי בישראל קיים שיעור גבוה של פתיחת עסקים לעומת מדינות עשירות אחרות, אבל חלקם נפתחים ללא בסיס פיננסי יציב, וקצב סגירתם גבוה יחסית. מהנתונים עולה כי מעט יותר מחצי מהעסקים שנפתחים בארץ שורדים עד חמש שנים, ומעט יותר משליש שורדים עד עשר שנים.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

לטענת אנשי מכון המידע והמחקר, רמת השרידות הנמוכה הזו מזנקת בזמן משבר, ואי היציבות המאפיינת עסקים בישראל הביאה לעלייה במספר אלו שיסגרו כתוצאה בהתפרצות נגיף הקורונה. כאמור, הדו"ח צופה כי 70 אלף עסקים יסגרו בשנת 2020 בלבד.

גורם נוסף לשיעור הגבוה של סגירת עסקים נובע מתקופת הסגר הארוכה, יחסית לחלק מהמדינות העשירות האחרות. ישראל הייתה בין המדינות הראשונות שהחליטו להטיל סגר כבר באמצע חודש מרץ, כך שבמצטבר היה המשק הישראלי בסגר למשך חודש וחצי.

למרות רמת הסיכון הגבוהה של עסקים בישראל, הסיוע התזרימי שניתן להם על ידי הממשלה נמוך יחסית למדינות עשירות אחרות. על פי נתוני הדו"ח, שיעור הערבות שנותנת המדינה בישראל הוא הנמוך ביותר מבין המדינות העשירות, ונמוך משמעותית בהשוואה לכלל המדינות. בועד שיעור הערבות של המדינה בהלוואות שניתנו מאז תחילת משבר הקורונה עומד בארץ על 15%, באוסטרליה הוא עומד על 50%, בצרפת על 70% , בבריטניה על 80% ובארה"ב על 100%.

עוד עולה מהדו"ח כי היקף קרן ההלוואות בערבות בישראל הוא הנמוך ביותר מתוך כלל התוצר. בישראל מהווה קרן ההלוואות 2% מהתוצר, לעומת כמעט 15% בבריטניה ו-24% בגרמניה.

כותבי הדו"ח גם טוענים כי בניגוד למרבית המדינות העשירות, בישראל לא נעשה כמעט שימוש בכלים שישמרו על מקומות העבודה, והסיוע התמקד בכלים תזרימיים כמו קרן להלוואות בערבות מדינה. "הכלים בישראל אינם ממוקדים דיים לשמירה על המשך העסקת העובדים כמו במדינות אחרות", כתבו.

הדו"ח הוגש לבקשת הוועדה לקראת הדיון שקיימה היום בנוגע להרחבת קרן ההלוואות לעסקים בסיכון. ועדת הכספים אישרה 2.4 מיליארד שקלים ערבות מדינה להקמת מסלול סיוע מוגבר להלוואות לעסקים בסיכון שימנף הלוואות בסך 4 מיליארד שקלים.

הקמת הקרן נועדה לאפשר לעסקים שנמצאים בסיכון גבוה יותר והבנקים חוששים להלוות להם כסף תנאים נוחים יותר – בהם המדינה תהיה ערבה ל-60% מההלוואה. זאת לאחר שעלה כי ישנם עסקים שאינם מקבלים מענה באמצעות מסלול ההלוואות הקיים בקרן הייעודית שהוקמה לצורך ההתמודדות עם משבר הקורונה, נוכח רמת הסיכון הגבוה יותר המאפיינת את פעילותם והקשיים המלווים את חזרתם לפעילות שוטפת, בשל המצב.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website