בעקבות כוונת הפיטורים, עובדי פניציה בצפון הכריזו על סכסוך עבודה

ההסתדרות הכריזה היום (ראשון) על סכסוך עבודה במפעל פניציה שבצפון הארץ, לאחר שהנהלת החברה הודיעה על כוונתה לסגור את שעריו ולהפסיק את העסקתם של 300 עובדי הייצור. בשבוע שעבר פנתה החברה למדינה בבקשה למענק בגובה 30 מיליון שקלים ולחסימת הייבוא של מוצרי זכוכית מתחרים לישראל, בנסיון להימנע מסגירה. המפעל, הנמצא באזור התעשייה ציפורית שבצפון, הוא היחיד בארץ שמייצר זכוכית שטוחה לשוק המקומי ולייצוא. המפעל קיים למעלה מ-85 שנה ולפני כשמונה שנים נרכש על ידי קרן ההשקעות פורטיסימו.

האולטימטום שהציבה פורטיסימו למדינה, כך על פי טענות ההנהלה, קשור להפסדים מהם סבל המפעל בתקופה האחרונה בעקבות משבר הקורונה. זאת לצד טענות על קשיים תזרימיים שנגרמו בשל כשלים ניהוליים. נוכח העובדה שהמדינה טרם נעתרה לדרישותיה של פורטיסימו, פניציה מאיימת בכיבוי מיידי של הכבשן המייצר את הזכוכית, תוך פיטורי העובדים ערב החג ובשעה שבכבשן נמצא חומר גלם בשווי 4 מיליון דולר. כיבוי הכבשן, הפועל כיום מסביב לשעות 365 ימים בשנה, יהווה צעד שאין ממנו חזרה, שכן – עלות התקנתו מחדש עלולה להגיע לעשרות מיליוני שקלים.

מפעל פניציה בירוחם – למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: סוכנות AP).

יו"ר מרחב העמקים בהסתדרות, לאון פרץ, מתח ביקורת קשה על התנהלות ההנהלה ואמר: "ימים לא פשוטים עוברים על כולנו. לא די בכך שהעובדים חוששים לבריאותם, כעת ההנהלה מאיימת לקחת את מטה לחמם ולסגור את המפעל, בלי לתגמל אותם. זו התנהלות מבישה וחסרת תום לב. הנהלת המפעל מנצלת את המציאות הנוכחית לשם מחטף אכזרי על גב העובדים". פרץ הוסיף כי: "כוונת החברה לסגור את הפעילות היצרנית בארץ לטובת מעבר לפעילות סחר בעיתוי הנוכחי, היא לא פחות מבגידה בעובדים שהקדישו לה את מיטב שנותיהם. העובדה שהדברים נעשים כדי לחמוק מאחריות ולכסות על שנים של ניהול כושל, מעלה תהיות גם לגבי כוונת החברה לעמוד בתשלום חובותיה לנושים. אני קורא להנהלה להתעשת, להבין את גודל השעה ולחזור לשולחן המו"מ מתוך כוונה כנה ואמיתית להגיע להסכמות. ביחד נוכל לפעול למציאת פתרונות חלופיים ומידתיים יותר מפיטורי העובדים".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

יו"ר ועד העובדים במפעל פניציה, חיים קטרי, הצטרף לדברי פרץ ואמר: "אני קורא להנהלה לגלות אנושיות. עברנו אינספור משברים ביחד והעובדים היו שם בשביל להבטיח את המשך קיומו של המפעל. אני דור שלישי לעובדי פניציה – סבא שלי, אבא ודוד שלי – כולם הקדישו את חייהם למפעל הזה. אני קורא לציבור העובדים להרים את הראש ולזכור שאנחנו חזקים ומלוכדים. יש לנו גב חזק של ההסתדרות – הבית של העובדים בישראל. זו שעה שכולם צריכים להפגין סולידריות וערבות הדדית. כולי תקווה שכל הגורמים המעורבים יפגינו אחריות ויפעלו כדי להביא פתרון הוגן שמכבד את העובדים".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website