בפנים הבטחות, בחוץ צעקות

בפתח ועידת אנרגיה ועסקים שמתקיימת כעת בכפר המכבייה, נאם שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד) והתגאה בהפחתת השימוש בפחם במשק האנרגיה מ-56% ל-27%. "כשנחבר את מאגר לוויתן אוכל לסגור את התחנות הפחמיות בחדרה ולאחריהן באשקלון" אמר השר. אלא שחיבור מאגר לוויתן אינו התנאי היחידי לסגירת התחנות המזהמות. מחוץ לוועידה הפגינו פעילי שומרי הבית, עליהם רמז השר כשאמר "כולם בעד תשתיות להפחתת זיהום האוויר ולשיקום הכנרת אבל מבקשים – לא לידי".

מאגר לוויתן יתחבר באמצע 2019, אך את התחנה הפחמית במתחם "אורות רבין" חדרה ניתן לסגור רק כאשר תיבנה תחנה מונעת בגז שתחליף אותה. יעד הסגירה הוא אמצע שנת 2022, כאשר חברת החשמל תשלים הקמת תחנה אחת, המקבילה לשתי יחידות ייצור מפחם. אם תאושר בניה של שתי יחידות במקביל, הרי שייסגרו 4 יחידות פחמיות בחדרה ויחידות 5 ו-6 יוסיפו לפעול בהפעלה עונתית מוגבלת, כאשר מותקנים בהן מסננים מיוחדים (סולקנים). לכן, חיבור "לוויתן" הוא תנאי הכרחי, אך לא תנאי מספיק לסגירת היחידות הפחמיות.

ועידת האנרגיה ועסקים 2018 בכפר המכביה (קרדיט: כפיר סיון. ועידת אנרגיה ועסקים)

"גם כשעוברים מהאנרגיות הכי מזהמות גם פחם וסולר בתחבורה, לאנרגיות הכי נקיות בעולם כמו חשמל מאנרגיות מתחדשות וגז טבעי צריך תשתיות תומכות, ואף אחד לא רוצה אותן לידו", אמר השר, בהתייחסו לצורך בהקמת מתקני התפלה וקווי חשמל נוספים בכדי לתמוך בשיקום הכנרת ולהוליך חשמל משדות סולריים בנגב לצרכנים באיזור המרכז. עוד אמר כי "כבר היום יש דיווחים על ירידה בזיהום האוויר בזכות ההחלטות שאני הובלתי".

במהלך הנאום קטע חגי קמחי את השר וקרא לעברו, "את מי אתה משרת, אדון שטייניץ? אותנו האזרחים שנלחמים בחוץ, או את האנשים שמוחאים לך כפיים פה בוועידה?.. אתה לא פנוי ואתה לא מקשיב לאזרחים שנלחמים על החיים שלהם, ועל החיים של הילדים שלהם", לאחר דקה הוציאו מאבטחים את הפעיל בכוח מהאולם.

כמה נקי זה נקי ?

תכניות משרד האנרגיה הולכות בעקבות החלטות ממשלה ישנות, המצפות לשלב אנרגיות מתחדשות (ונקיות) בהיקף של 17% בשנת 2030, כאשר היעדים האירופאים הם כפולים ויותר. החלטות ממשלה אלו נקבעו כאשר חשמל סולארי היה יקר. כיום שדה סולרי חדש מוכר בישראל קוט"ש ב19 אגורות, פחות מאשר ייצור בגז טבעי, כאשר העלות הזו עוד תרד בעתיד, כאשר יפותחו פאנלים בעלי נצילות גבוהה יותר.

‘מפגיני ארגון שומרי הבית בפתח ועידת האנרגיה ועסקים 2018 בכפר המכביה’ (קרדיט: מאיה סייפרס)

המחיר יתייקר בעקבות העלויות של מתקני אגירת אנרגיה – תחום חדש המתפתח במהירות – אך מתקנים אלו מסוגלים לייעל את ייצור החשמל באופן דרמטי: כיום הייצור צמוד לצריכה וייצור לאגירה מאפשר שמירה על קצב קבוע בתפוקה או ודאות גבוהה בשינויים בתפוקה, לכל הפחות. לישראל יש גם מגבלות בהיותה "אי אנרגטי" וחשופה לאיומים בטחוניים, אך דווקא משום כך יש להביא בחשבון שהישענות על גז טבעי היא ירודה יותר בביטחון האנרגטי לעומת פחם וגם עומת אנרגיות מתחדשות בשל בחולשה של הפגיעות בצנרת. איומים ביטחוניים פחות מאיימים על ערימות פחם, ולא יכולים לחסום את קרני השמש, או את אנרגיית הרוח.

האם מאגר לוויתן יהווה ברכה או קללה ?

חיבור מאגר לוויתן, יאפשר לפחית באופן מיידי את השימוש בפחם, אך לא יאפשר את סגירת התחנות הפחמיות עד יוני 2022 לכל המוקדם. גורמים בכירים בחברת החשמל, אמרו ל"דבר ראשון" כי ההבדל בין רמת השימוש הנוכחית לבין ההפחתה הנוספת בפחם אינה גדולה. בחברת BDO מעריכים אותה בהיקף של 0.3 BCM צריכת גז טבעי נוסף בשנה מתוך כ 12BCM צריכה כוללת במשק.

בהתייחס לזיהום הצפוי ממתקני הטיפול בגז של מאגר "לוויתן" אמר ביני זומר, סגן נשיא לעניינים אזוריים בחברת נובל אנרג’י: "אנחנו גם מבינים שהאסדה קרובה יותר לחוף ולכן צריך לתת מענה אופרטיבי, הפליטות מלוויתן יהיו נמוכות הרבה יותר מאלו של תמר. בתמר השקענו 30 מליון דולר כדי להפחית את הפליטות ב 98%. בלוויתן יהיו פליטות בנזין פחות מ 200 ק"ג בשנה בלבד. פחות מ-4 תחנות דלק. דרישות לסטנדרטים הגבוהים ביותר בעולם".

עוד הוסיף זומר כי תכנית הפיתוח הנוכחית היא השישית במספר שנשקלה כאשר "משרד הבטחון דרש שנקרב לחוף כמה שניתן, מה שדחף אותנו לפרוייקט עליו הלכנו". אמירה זו של זומר היא אחת האמירות השנויות ביותר במחלוקת. משרד הביטחון הכחיש בעבר את הטענה הזו, או שמשרד הביטחון בכלל הכתיב את מיקום האסדה. גם שר הביטחון דאז משה יעלון הכחיש  שהדבר כלל הוצג בפניו. דווקא מצה"ל הושמעה לראשונה השנה הטענה כי תמך באסדה קרובה לחוף, אך תוך סירוב לספק פרטים לגבי מתי עמדה זו נקבעה, על ידי מי ומה השיקולים בבסיס ההחלטה. בדיקת "דבר ראשון" העלתה כי אצל נובל אנרג’י לא התקבלו מסמכים מחייבים בנושא, אלא הוראות בעל-פה. בסופו של דבר, מי שאישר את התכנית שהגישה נובל הוא הממונה על הנפט במשרד האנרגיה.

‘מפגיני ארגון שומרי הבית בפתח ועידת האנרגיה ועסקים 2018 בכפר המכביה’ (קרדיט: מאיה סייפרס)

המפגינים מחוץ לוועידה טענו כי "אסדת לוויתן תגמד את תמר, ותהיה האסון הסביבתי הגדול ביותר בתולדות המדינה". פרופסור עדי וולפסון הגיב לשמועה כי בוועידת האנרגיה והעסקים יוכרזו כ"אנשי השנה" במשק האנרגיה ארגוני הסביבה שתמכו בתכנית הפיתוח של לוויתן, קרוב לחוף – נושא ששנוי במחלוקת בין הארגונים, כאשר כלל משרדי הממשלה, החברה להגנת הטבע, אדם טבעי ודין, רשות שמורות הטבע תומכים במהלך ואילו ארגון "שומרי הבית" מתנגד לה נחרצות. בשלב מאוחר יותר הצטרפו לעמדתו גם הארגונים "צלול" ו"מגמה ירוקה", אך המאבק הזה התחיל הרבה אחרי שההחלטה כבר התקבלה במשרד האנרגיה, כאשר הטריגר המידי לפתיחתו היו נתוני זיהום האוויר הגבוהים מאסדת תמר.

מי מגן על הסביבה ?

במשרד להגנת הסביבה לא אהבו, בלשון המעטה, את ההתייחסות באתר זה לשר האנרגיה יובל שטייניץ כמי שהחלטות בודדות מצידו משפיעות על איכות האוויר כמו עשרות החלטות במשרד להגנת הסביבה. הקו הסביבתי של שטייניץ קיים כבר לפחות שנתיים, ובמשרד להגנת הסביבה מדגישים כי לולא עבודת המשרד וההתייעצות עמו, לא היה משרד האנרגיה פועל בכיוון זה. טיעון נוסף לעמדתם היא העובדה שהשר יכול להתחלף באישיות אחרת עם עמדות אחרות, ואז שיתוף הפעולה הנוכחי יתחלף בקונפליקט. בין ההצעות על הפרק כעת במרחב הפוליטי הן מינויו של שטייניץ לשר חוץ, אך לא ברור האם מדובר בהצעה למינוי נוסף או חליפי לכהונתו כשר האנרגיה.

לתפקידי המשרדים המוגדרים באופן פורמלי יש חשיבות, אך שרים מסוגלים לקדם אג’נדות הפוכות בכל משרד, גם במשרד להגנת הסביבה. השר לשעבר ארדן, התנגד להגדלת תקציבי המשרד להגנת הסביבה ותקניו בטענה שהם "מספיקים". המשרד הסביבתי החשוב בעולם – ה-EPA האמריקאי, נשלט בעידן טראמפ על ידי מחישי אקלים המסרסים בכוונה את עבודת המשרד, שעל מחקריו ותקניו נשענים עשרות יחידות ממשלתיות ברחבי העולם, שלא מסוגלות לממן בעצמן את המחקר שמקיים ה-EPA. המצב חמור עד כדי כך, שמדענים ופעילי סביבה הקימו יוזמות וולנטריות ליצור עותקים לפרסומי המשרד, למקרה שהשרים הממונים יחליטו להסיר את הפרסומים מהאינטרנט.

אין ספק שתפקיד המשרד להגנת הסביבה הוא חיוני, אך מעמדו הסטטוטורי הנוכחי, בייחוד בים, נחות ביחס למשרד האנרגיה ועובדתית יש השפעה גדולה מאוד לעמדת משרד האנרגיה על זיהום האוויר וכן על היקף הסכנות לבטיחות הציבור. התרגיל האחרון של המשרד להגנת הסביבה  לטיפול בזיהום ים, מבוסס על האיום המרכזי לחופים – 14 מליון טון דלקים שנכנסים ויוצאים מישראל בכל שנה. היקפים אלו הם תוצאה ישירה של החלטות משרד האנרגיה על תמהיל הדלקים בישראל.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website