בצרפת: איגודי עובדים הוכיחו כי מנהלים יצרו התעמרות ממוסדת שעלתה בחיי אדם

מנכ"ל ובכירים נוספים בחברת פרנס טלקום הצרפתית נמצאו אשמים ונידונו לעונשי מאסר וקנסות כבדים בשל יצירת התנכלות ממוסדת שהובילה לגל התאבדויות בקרב עובדיה. 35 מעובדי החברה שמו קץ לחייהם בין השנים 2008-2009. גל המחאה שבא בתגובה,  בהובלת איגודי עובדים ובני משפחותיהם של הקורבנות, הוביל להגשת תביעה ולפסק הדין בו נאלצו המנהלים, לראשונה בצרפת, לשאת באחריות ליצירת תרבות של התנכלות ממוסדת.

החברה, שהיתה מונופול ממשלתי, עברה שינוי ארגוני שכלל הפרטה וחילוץ בו נדרש קיצוץ של חמישית מכח האדם בה, ועל פי השופטת ההנהלה השתמשה באמצעים לא כשרים על מנת ליצור "אווירה של חרדה" שתאפשר להם לסיים את העסקתם של 22,000 עובדים במשך שלוש שנים. מדובר בפסק דין תקדימי בצרפת.

המנכ"ל לשעבר של חברת פרנס טלקום, דידייה לומבר, מגיע לבית המשפט בפריז בו הוא הורשע בהתעמרות ממוסדת שהובילה להתאבדותם של 35 מעובדי החברה בשנת 2008 עד 2009. (AP Photo/Francois Mori)

המנכ"ל לשעבר דידייה לומבר, שהתפטר כבר בשנת 2011, סגנו וראש מחלקת משאבי האנוש בחברה נידונו לשנת מאסר בפועל, וקנס של 15,000 אירו. החברה עצמה, שמאז האירועים עברה מיתוג מחדש וכעת קרויה אורנג’, תיאלץ לשלם 75,000 יורו קנס. על בכירים נוספים הושתו קנסות. כמו כן כלל הנאשמים נדרשו לשלם לתובעים ולמשפחות הקורבנות סך כולל של שלושה מיליון אירו.

בבית המשפט נשמעו עדויות המציירות מהלכים שלמים שכל מטרתם לגרום לעובדים להתפטר מעבודתם. העברת עובדים מסניפים הקרובים למגוריהם לסניפים אחרים. הודעות פתאומיות על שינוי הגדרת התפקיד של עובדים. איומים על קיצוצי שכר והורדה בדרגה. רבים מהעובדים ששמו קץ לחייהם הביעו מצוקה ניכרת הנובעת ממצבם במקום עבודתם והאשימו את מנהליהם בכך.

עורכי דינם של הנאשמים הכחישו במהלך המשפט את אחריותם לגורל עובדיהם. לומבר אמר בעדותו ש"שינויים ארגונים בעסק אינם נעימים, זה המצב ואין דבר שהייתי יכול לעשות". מנהלים אחרים לעומת זאת העידו כי הוא אמר בשנת 2006 כי הוא "יגרום לאנשים לעזוב בדרך זו או אחרת, מהדלת או מהחלון".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website