בריטניה שוברת את הטאבו: תדפיס כסף כדי להתמודד עם משבר הקורונה

הממשלה הבריטית תהיה הראשונה לממן את הוצאות ההתמודדות עם משבר הקורונה על ידי הזרמת כסף ישירות מהבנק המרכזי, כך הודיע היום (חמישי) שר האוצר הבריטי רישי סונאק, בהודעה משותפת עם נגיד הבנק המרכזי אנדרו ביילי. מדובר למעשה בממשלה הראשונה ש"מדפיסה כסף" כדי לממן את הוצאותיה בעקבות המשבר, ושר האוצר הבריטי אמר שנכון לכרגע לא תהיה מגבלה על כמות הכסף שהממשלה תמשוך מהבנק המרכזי.

הדפסת כסף היא למעשה יצירת כסף חדש על ידי הבנק המרכזי למימון הוצאות הממשלה. מדובר בשיטה שהייתה נהוגה בכלכלות העולם אך הפכה ל’טאבו כלכלי’ החל בשנות השמונים. בישראל היא אף הוצעה מחוץ לחוק. הסיבה להימנעות מהדפסה היא אינפלציה – אבדן ערך הכסף ועליית מחירים, אך בעיקר החשש הפוליטי שהממשלות "יתמכרו" להדפסה. בשבועות האחרונים חזר הרעיון לשיח הכלכלי, כשיותר כלכלנים, חלקם בעלתי תפיסה שמרנית, הציעו להשתמש בכלי זה להתמודדות עם המשבר.

האופן בו תתנהל יצירת הכסף החדש היא על ידי הגדלת האוברדרפט של הממשלה בחשבון המרכזי – כלומר הממשלה תכנס ל"מינוס" גדול יותר. בשונה מהלוואות כספים, אין לכניסה לאוברדרפט עלות גבוהה בריביות, וגם אין מועד הממשלה צריכה "לסגור" את המינוס.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

צעד זה נותן לממשלה מקור תקציבי זמין ובלתי מוגבל אתו תוכל להתמודד עם המשבר. על פי ההודעה, הממשלה תידרש להחזיר את הסכומים שיודפסו לבנק המרכזי בעתיד, אבל לא צויין האם היא תידרש לשלם תוספת ריבית.

בשונה ממדינות אחרות שהכריזו על גודל חבילת הסיוע, בריטניה מקיימת למעשה מדיניות של "צ’ק פתוח" לממשלה למימון ההוצאות הנדרשות ממשבר הקורונה – על ידי יצירת מסגרת תקציבית רחבה  במיוחד והגדלתה בהתאם לצורך.

על פי ההודעה, המימון הישיר מצד הבנק המרכזי לא יחליף את גיוס הכסף בשוקי ההון, והמדינה תמשיך להנפיק אג"ח. דבר זה מעיד כי אין בכוונתה של בריטניה על הדפסת כסף

בבריטניה קיים כבר מנגנון דרכו הבנק המרכזי מממן את הוצאות הממשלה בזמן משברים. בזמן המשבר הכלכלי של שנת 2008 משכה ממשלת בריטניה 19.8 מיליארד פאונד שהונפקו על ידי הבנק המרכזי ישירות לתוך חשבונה. הפעם הסכומים צפויים להיות גבוהים בהרבה, ולא ברור כמה מהכספים יוחזרו בפועל לבנק המרכזי.​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website