בשורה מעספיא: טכנולוגית אלחוט חדשה יכולה להפוך את שוק התקשורת

מעצור מרכזי ביצירת תחרות בתשתיות התקשורת הישראלית נובע מבעיית "המייל האחרון": מקטע החיבור המתפצל מה"כביש המהיר" הגדול של המידע, למשתמשי הקצה – שקע התקשורת שלכם. מקטע זה של זרימת המידע הוא קצר באורכו, אך מסועף וקשה לתחזוקה, מה שהופך את תנאי הסף לתחרות בו לגבוהים מאד. הפתרון של משרד התקשורת – השוק הסיטונאי שנכפה על בזק – לא מספק את הסחורה, ומייצר הפרדה בעייתית בין שימוש לאחריות. בינתיים, דווקא פתרון טכנולוגי חדש יכול לפתור את הבעיה – באמצעות הפיכת המייל האחרון והבעייתי – לאל חוטי.

חברת SMBIT מפעילה מספר ניסויים לרשתות תקשורת בטכנולוגיה של גלים מילימטריים בישראל. החברה מניחה תשתית עצמאית קווית של סיבים אופטיים, ויכולה להשתמש בשידור אלחוטי של גלים מילימטריים – שידורים בעצמה חלשה, בתדרים גבוהים, הנקלטים במרחק של עשרות מטרים בודדים, ובכך להתחבר מהרחוב עד למשק הבית בעלויות נמוכות יחסית, ומבלי להיזקק לחיבורי הנחושת הקיימים, או רשת הכבלים הוותיקה. הטכנולוגיה מאפשרת הפצת תקשורת אלחוטית מהירה, ומהווה פוטנציאל להתגברות על בעיית ה’מייל האחרון’ שתגביר את התחרות בשוק התקשורת על בסיס טכנולוגי אמיתי, ולא וירטואלי, כמו אילוצי ה"שוק סיטונאי" על בזק.

טכנולוגיית תקשורת בגלים מילמטרים (צילום: יח"צ SMBIT)

ביום חמישי שעבר הגיע מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן ליישוב עספיא, שם נפגש עם חברי המועצה ובראשם ראש המועצה המקומית, בהיג׳ מנסור ועם בכירי חברת SMBIT, המפעילה את ניסוי ביישוב. כהן סיפר שגם בחברת הענק AT&T עימם נפגש בארה"ב, הסבירו שמבחינתם העתיד הוא שילוב של סיבים אופטיים וגלים מילימטריים, ביחד עם רשת סלולר בדור ה-5.

"אנחנו לא בוחנים זאת באופן העסקי, אלא כמשרד התקשורת, מה אנחנו צריכים ללמוד כמשרד? איך אנחנו צריכים להסתכל בעידן החדש על חובות הפריסה האוניברסלית של חברות כמו בזק והוט? ההישג הנדרש מצידנו הוא איך אנחנו מתנהלים מבחינת הקצאת תדרים, ואיך מתייחסים לפריסה האוניברסלית בעידן הדיגיטלי". בכך רמז המנכ"ל כהן, כי הכיוון של המשרד לא יהיה לחייב את הוט לממש את הפריסה הקווית שלה ב-8% מהיישובים בארץ בהם אינה פעילה כיום, אלא לאפשר לה פתרונות חלופיים, דוגמת רשת סלולרית מדור 5 או שימוש בגלים מילימטריים.

המייל האחרון באלחוט

רשת גלים מילימטריים היא רשת של משדרים/מקלטים דוגמת רשת WIFI, המשרדים בעוצמה נמוכה בתדרים גבוהים, ויוצרת אפקט MESH – כלומר, כל נקודה ברשת מגדילה ומרחיבה אותה, כאשר בכל עשרות מטרים דרוש משדר/מקלט נוסף. בניסוי, הרשת מסוגלת להגיע לתקשורת פנימית במהירות של 700 מגהביט בשני הכיוונים, אך לקוחות הקצה בעספיא יכולים ליהנות מגלישה במהירות 100 מגה בלבד – מקום ביניים בין המהירות המקסימלית של HOT  למהירות של קווי הנחושת של בזק בטכנולוגיה הנוכחית, אשר פורמלית מספקת מקסימום של 100 מגה, ובפועל בין 15 מגה ל-100 מגה, תלוי באיכות התשתית בנקודה הספציפית ומרחקה מארון הסעף של בזק.

כל הקישוריות המקומית הזו מחייבת בקצה להיות מחוברת לקו נייח, רב קיבולת, אשר מחבר את הרשת לאינטרנט הפתוח. לדברי SMBIT , החברה מקיימת ניסוי של חיבור בתי עסק באזור התעשייה עמק חפר, בו אין תשתיות תקשורת DSL מעבר ל-15 מגה. לאתר זה הובא קו סימטרי יקר על גג מבנה מרכזי, ממנו נשלחו לינקים למספר כיוונים המעבירים אינטרנט סימטרי של מאות מגה ביט. גם כאן החיבור מבוסס על לקוח מקבל ומוסר נתונים ללקוח הבא.

יואב לודמר מנכל SMBIT עם נתי כהן מנכ"ל משרד התקשורת בוחנים את האנטנה שמזינה את שאר הבתים (צילום: יח״צ).

המודל העסקי מבוסס על שכירת קו נייח יקר מבעל תשתית קיים, כלקוח עסקי, והפצת התקשורת ממנו לסביבה על בסיס המשדרים האלחוטיים, כאשר הטכנולוגיה מציגה יתרון של תקשורת סימטרית – כלומר שליחת מידע לא מאטה קבלת מידע ולהפך, וכך המהירות זהה בשני הכיוונים. לכן, טכנולוגיית הגלים המילימטריים מייצרת פתרון זול לתקשורת לטווחים קצרים, אך זקוקה לתשתית קווית איכותית בעבור תקשורת עם רשת האינטרנט. בכך היא מייתרת את הצורך בהסדרי "שוק סיטונאי", הכוללים אפשרות חסרת תקדים לחברות מתחרות לשלוח עובדים שלהן ואף קבלנים מטעמם להיכנס לתשתיות של בזק ולהתקין בתוכם ציוד של המתחרות, ומחליפה אותם בקשר עסקי עם בעלת תשתית סיבים מהירים, כאשר ההפצה לבתים תיעשה בשידור אלחוטי זול לפריסה.

רלוונטיות לאיזורים דלי קליטה

רשתות מסוג MESH, בשיטה הדומה לרשת הסלולר, כוללת יכולת פיצוי ותיקון מיידי על בעיה בחלק מן המשדרים, באמצעות רכיבי הרשת הנותרים. עם זאת, בעוד שאירוע רב אוכלוסין "משתק" את אנטנות הסלולר הסמוכות, בטכנולוגיה החדשה הבעיה פחות מהותית. ברשת סלולר, המכשירים שבידינו צריכים להגביר את עוצמת השידור בכדי "לתפוס מקום" באנטנות מרוחקות יותר. השימוש במשדרים זעירים במרחקים קצרים, עשוי להפחית את הגברת החשיפה לקרינה הנובעת מעומס על רשתות הסלולר. ככלל, הממצאים המדעיים לגבי סכנות אפשריות ממכשירי הסלולר ונתבים, הפולטים קרינה בלתי מייננת הם ממצאים סותרים ולא חד משמעיים, אך עיקרון הזהירות המונעת מצדיק את הפחתת החשיפה לקרינה.

בחברה מציינים כי: "בעספיא אין תשתיות סיבים יציבות וטכנולוגיית הגלים המילימטריים מאפשרת להתגבר על מכשול זה, ע"י התקנת קופסאות ממסר קטנות בין הבתים מבית חברת Siklu הישראלית אשר מקבלות נתונים ומדלגות מנקודה לנקודה כך שניתן לכסות שטחים נרחבים בקלות".

השלטון המקומי כבר בפנים

יואב לודמר מנכ"ל SMBIT, אמר ל"דבר ראשון" ש"הניסוי בעספיא נמשך כבר חצי שנה. גלים מילימטריים דומים לתשדורת WIFI , רק יותר מהיר ויותר יציב. הניסוי כולל כ-10 בתים שמראה את ההיתכנות של הטכנולוגיה. יש קו נייח של בזק שמחובר לאחד הבתים. אני יכול גם להסתעף מעורק אחר. המגבלה שלנו היא קו ראיה, עצים יכולים להפריע לשידור. הניסוי השני שלנו הוא בערערה".

מתי הניסוי יסתיים ותקבלו רישיון ?

"שאלה טובה. אנחנו זקוקים לתמיכה ברמה התודעתית מצד התקשורת. יש 3 חברות בישראל שמייצרות ציוד מתאים, ואנחנו חברת אינטגרציה שמספקים פתרון ללקוח. במקביל, יש היתרים לעיריות לחבר רשתות עירוניות וניתנו מעל 700 היתרים כאלו. זה סוג של ניסוי, אבל ‘הסוסים כבר ברחו מהאורווה מזמן’, וזה לא הפיך. זה חוסך לעיריות כסף כי במקום לחבר את בניין העירייה, משרדים, שלוחות וצמתים של רמזורים לקו אינטרנט קיים, הם חוסכים מאות אלפי שקלים בשנה באמצעות הטכנולוגיות החדשות. ניתן להגיע ל-1,000 מגהביט סימטרי וגם ל-10,000".

לפי לודמר, העיר רחובות היא העיר שפרסה רשת תקשורת עירונית בהיקף הנרחב ביותר, המשמשת את העירייה למגוון יישומי "עיר חכמה". העירייה הפכה לספקית האינטרנט של עצמה ומספקת שירותי תקשורת לאתרי העיריה ומחלקותיה השונות וכן wifi ציבורי. במסגרת זאת חוברו 12 בתי ספר ועוד עשרות מתוכננים.

טכנולוגיית תקשורת בגלים מילמטרים (צילום: יח"צ SMBIT)

ממשרד התקשורת נמסר עוד כי בהמשך היום התקיימה פגישה עם ראש העיר אום אל-פחם, סאמיר סובחי מחאמיד ואנשי העירייה. במסגרת הפגישה הועלו מגוון סוגיות המצויות בממשק שבין סמכויות משרד התקשורת לעיר.

מדברי מנכ״ל משרד התקשורת: ״הפגישות שאנו מקיימים עם ראשי הערים והמועצות מאפשר לנו ללמוד את הצרכים בשטח באופן בלתי אמצעי. לאחרונה הנגשנו את אתר משרד התקשורת באינטרנט ואת מחלקת פניות הציבור לדוברי השפה הערבית. בסיור היום שמחתי לגלות נכונות לשיתוף פעולה, אנו נמשיך לפעול לחיזוק הקשר עם הרשויות המקומיות לשיפור הכיסוי הסלולרי ולהאצת פריסת רשת הסיבים האופטיים״. מדברי ראש העיר: ״מודה על הביקור ומקווה שנתקדם בכיוון הנכון על מנת לפתח ולהתאים את תשתיות התקשורת בעיר לצרכי התושבים״

Leave a Reply

Name *
Email *
Website