בשל ייצוא נשק ישראלי לאזרבייג’ן: ארמניה החזירה את שגרירה בישראל “להתייעצויות”

משרד החוץ של ארמניה הודיע אתמול (חמישי) כי הוא מחזיר את שגריר ארמניה בישראל ארמן סמבטיאן להתייעצויות כמחאה על אספקת הנשק הישראלי לאזרבייג’ן בעת המשבר הנוכחי בנגורנו-קרבאך. דוברת המשרד מסרה כי "אספקת נשק מתוחכם ומודרני ביותר מישראל לאזרבייג’ן איננה מקובלת, במיוחד עכשיו לאור התוקפנות של אזרבייג’ן נגד ארמניה".

"ישראל מצרה על ההחלטה של ארמניה להחזיר את שגרירה להתייעצויות", נכתב בהודעת משרד החוץ. "ישראל מייחסת חשיבות ליחסינו עם ארמניה ובמסגרת זו רואה בשגרירות ארמניה בישראל כלי חשוב לקידומם לתועלת שני העמים".

הגבול בין ארמניה לאזרבייג’ן מתרחשת לאורכה של המובלעת הארמנית נגורנו קרבאך. 27 בספטמבר 2020 (צילום: Armenian Defense Ministry via AP)

השבת השגריר הארמני באה לאחר שמשרד ההגנה של אזרבייג’ן פרסם סרטון בו נראה מל"ט מדגם ‘אורביטר’ שמיוצר על-ידי חברת אירונאוטיקס הישראלית, בעת הפצצה של סוללת תותחים של צבא ארמניה במהלך הקרבות בנגורנו-קרבאך.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

בין ישראל לאזרבייג’ן יש שיתוף פעולה ביטחוני אסטרטגי. לפי ההערכות, ישראל מספקת יותר מ-60% מהייבוא הביטחוני של הצבא האזרי. מנגד, ישראל רוכשת מאזרבייג’ן נפט.

על-פי פרסומים שונים, בשבוע שעבר נחתו בנמל התעופה הצבאי בעובדה מספר מטוסי תובלה אזריים שהטיסו משלוחי נשק לבאקו, בירת אזרבייג’ן. רק לפני שבועיים פתחה ארמניה את השגרירות שלה בתל אביב ולישראל אין עדיין שגרירות בארמניה, אך יש שגריר לא תושב שיושב בירושלים. היום מכהן בתפקיד אלי בליצרקובסקי.

נגורנו-קרבאך (גרפיקה: אידאה)

בנובמבר 2011 פרץ משבר דיפלומטי חריף בין ישראל לארמניה על רקע טענת ארמניה לפיה העברות הנשק המסיביות של ישראל לאזרבייג’ן מהוות נקיטת עמדה בסכסוך הטריטוריאלי שבין המדינות על חבל המריבה נגורנו-קרבאך. המשבר הדיפלומטי הגיע לשיא לאחר שהארמנים העבירו לישראל מחאה חריפה על התבטאות של שר התשתיות דאז, עוזי לנדאו, שאמר בריאיון עיתונאי במהלך ביקור בבאקו שישראל תומכת בשלמותה הטריטוריאלית של אזרבייג’ן ומכאן עולה שנגורנו-קרבאך הכבושה בידי הארמנים שייכת למעשה לאזרבייג’אן.

ארמניה ואזרבייג’אן, ששתיהן היו בעבר חלק מברית המועצות, שוכנות בדרום הקווקז וחולקות גבול שקט עם גיאורגיה ועם שלוש מעצמות אזוריות: רוסיה, טורקיה ואיראן. מאז פירוק ברית המועצות בסוף שנות ה-80, שתי המדינות מצויות בעימות סביב הגבול ביניהן. במלחמה שנערכה ביניהן זכו הארמנים לעצמאות בחבל נגורנו-קרבאך (ארצח בארמנית), בו קיימת מדינה ארמנית דה-פקטו בשטח שהקהילייה הבינלאומית מכירה בו כחלק מאזרבייג’אן.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website