בשנה הקרובה: שורת צעדים יגבילו את צעדיהם של חברות הטבק בארץ

החגיגה של החברות המייצרות ומשווקות מכשירי טבק וניקוטין אלקטרוניים תסתיים רשמית בסוף השבוע הקרוב. במהלכו ייכנס לתוקף חלקו הראשון של חוק איסור פרסום והגבלת שיווק למוצרי טבק ועישון, מהלך מהפכני שצפוי להשפיע רבות על שוק העישון והטבק בישראל. בסופו של תהליך הדרגתי שיתרחש בשנה הקרובה, אז החוק ייושם במלואו, ישראל תתייצב לצד מדינות רבות במערב שממש דוחקות את שוק הטבק כמה שיותר החוצה.

השלב הראשון שיחל בסוף השבוע הנוכחי הוא פחות דרמטי עבור הציבור הרחב, אבל בעל השפעה עצומה על חברות המייצרות ומשווקות מכשירים אלקטרוניים כגון האייקוס של פיליפ מוריס או הג’ול. עד כה החברות נהנו מפרצה בחוק הישן שאפשרה להם לפרסם את המוצרים החדשים, מכיוון שלא נחשבו לסיגריות.

מהימים הקרובים ההגבלות הללו ישוו כך שבפועל יאלצו החברות להוריד את מודעות הפרסום ברחובות ובאמצעי התקשורת, למעט בעיתונים בהתאם להגבלות מסוימות. בתקופה האחרונה שקדמה לכניסתו של החוק לפועל השקיעו החברות הללו סכומים עצומים בפרסום המוצרים, מתוך ידיעה שבקרוב לא יתאפשר להם. בשורה התחתונה, מדובר במכה קשה לחברות ולמאמצי השיווק של המוצרים הללו.

כמו כן החל משישי הקרוב יחול איסור שימוש במכשירים אלקטרוניים בכל מקום ציבורי – בדיוק כפי שנהוג עם סיגריות רגילות. המשמעות היא שמאדי טבק או ניקוטין שנצפו עושים זאת באולמות למשל או במקומות ציבוריים אחרים – יהיו חשופים לענישה אם ימשיכו בכך. בנוסף יאסרו שלטי פרסומת למוצרי עישון מעל חנויות ובתוך חנויות, למעט בתוך חנויות ייעודיות למוצרי עישון ואלכוהול וכן תיאסר חלוקת מוצרי עישון במסגרות מסחריות לשם קידום המוצר.

אלא שהבשורה הגדולה ביותר תגיע בעוד כעשרה חודשים – אז ייכנסו לתוקף הוראות שיחייבו עיצוב אחיד למוצרי עישון, הגדלת האזהרות לרוב שטח החפיסה והסתרת מוצרי עישון וחפיסות סיגריות בנקודות מכירה. במלים אחרות, כל הסיגריות ומוצרי הטבק יראו בדיוק אותו הדבר ויאופסנו במקומות מוסתרים בחנויות למיניהן – מאחורי וילון או בתוך ארון סגור. הרעיון הוא שרק מי שמעוניין ידע כיצד ואיך לקנות, מבלי שהמוצרים ייחשפו בפני קהל חדש.

 עוד לפני כן, בעוד ארבעה חודשים, ייכנסו לתוקף הוראות נוספות של החוק שיגבילו על סימון חפיסות מוצרים עישון בפירות או צמחים ואיסור על צעצועים או ממתקים בצורה של סיגריה. 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website