גם בזמן האזעקות: “אנחנו לא מגויסים אבל מרגישים כמו חיילים בצבא של חברת החשמל”

סבבי הלחימה בדרום, הכוללים ירי חסר אבחנה מרצועת עזה אל העורף האזרחי בישראל מהווים בכל פעם מחדש שעת מבחן לכוח העמידה של החברה הישראלית. עובדי חברת החשמל, שעבודתם אינה נפסקת בזמני מתיחות ואף נקראים בכל רגע נתון לתקן את נזקי הלחימה על מנת שזרם החשמל לא יפסק, מהווים דוגמה מוחשית לעמידה האזרחית. עם תחילת האירועים, עובדי חברת החשמל נכנסו לכוננות על, תוגברו צוותים ושובצו עובדים רבים לעבודה במשמרות כדי לתת מענה הולם 24/7.  מאז תחילת ירי הרקטות היו מספר אירועים של פגיעות ברשת החשמל, וכן ניתוק מחשמל בבית שנפגע בנתיבות.

אתמול בשעות הבוקר המאוחרות משה ששון (62) מקיבוץ גבעת ברנר, מנהל האחזקה בנפת איילון בחברת החשמל, קיבל קריאה לתיקון רשת שנפגעה וניזוקה מטיל בשפלת יהודה. "קיבלנו דיווח שיש נזק לרשת החשמל והבנו שרקטה נפלה על קו מתח נמוך", אמר ששון ל"דבר" וסיפר כי שלח באופן מיידי שני עובדים, אייל צעירי וירון נרדיה מהצוות שלו כדי להפסיק את החשמל. "אני לא נמצא במקום, אני רק מקבל דיווח. ברגע שכבל נופל יש בו חשמל ופחדתי שאנשים יגעו. הפסקנו את החשמל שלא תהיה פגיעה בנפש". בינתיים ששון העמיס על רכבו כבל ואת כל הציוד הדרוש ונסע למקום האירוע. "קיבלתי את הדיווח הראשון מהמנהל שקיבל מהמוקד. עשינו שיחת ועידה עם מי שהתקשר ובמקרה זה היה עובד חברת חשמל שבמקרה היה שם. ממנו הבנתי מה הנזק וזה היה קל לי יותר."

משה ששון, אייל צעירי, ירון נרדיה ( יוסי וייס / חברת החשמל)

ששון מספר כי חלפו כעשרים דקות עד שהגיע למקום האירוע וכי במקום כבר נכחו כוחות ביטחון. הרקטה קרעה את הכבלים וגרמה לנזקים גם לעמודי חשמל סמוכים ולחיבורי בתים. "בדקנו עם מכשיר אם יש חשמל וראינו שהיה. החבר’ה עמדו ליד השנאי והפסיקו את החשמל. קיצרנו את הכבל ובדקנו מה הנזק" אמר ששון.

לא פחדת לעבוד בזמן שיש סכנה לנפילת טילים?
"אנחנו מתורגלים בכך שהמצב רגיש ויכולה להיות אזעקה עוד פעם. אבל מה יקרה בבית או לאנשים ברחוב? אז עומדים בצד, תופסים שוחה קטנה ומתפללים שיעבור. תוך כדי אנחנו מתקנים ועובדים ואם יש עוד פעם אזעקה מפסיקים וממשיכים לעבוד אחריה. אנחנו מרגישים כמו חיילים. אנחנו לא מגויסים אבל מרגישים כמו חיילים בצבא של חברת החשמל".

"עברתי הרבה בחיים שלי. ביום כזה המשפחה דואגת אבל הם יודעים שאני עובד במקום ויש את כל התנאים. יש לי מספיק ניסיון והעובדים שלי בגילאי 55 בערך. אנחנו מבינים את המצב, שכל אחד יעשה את מה שהוא יכול ויהיה בסדר. בדברים כאלה ישר כולם מתגייסים. גם ביום רגיל. עוזבים את הכל וקודם כל דואגים להפסיק את החשמל".

עובדי חברת החשמל בתיקון נזק מרקטה ברשת החשמל בשפלת יהודה.( יוסי וייס / חברת החשמל)

בחברת החשמל דואגים לביגוד בטיחותי מיוחד לעבודות החשמל שגם מותאם לכל עונות השנה וסוגי מזג האוויר. בשל המציאות הביטחונית והסכנה מפגיעה גם בעת לחימה מסופקים לעובדים גם בגדי מיגון כמו קסדות למניעת פגיעה מרסיסים ושכפ"צים. גם משטחי ההרמה של רכבי השטח ממוגנים מפני ירי ורסיסים. ששון שעובד בחברת החשמל 38 שנים זוכר גם תקופות אחרות ומעיד בעצמו על השינוי ביחס לעובדים. "אני דור שלישי בחברת החשמל. אבא שלי עבד 27 שנים בחיבור חשמל לבתים. הייתה לי גם שנה לעבוד עם אבא שלי ביחד ואני מכיר את חברת החשמל מאז שנולדתי. לא היה אז את הביגוד שקיבלנו. אבא שלי היה מגיע הביתה בלילות גשומים גם שלוש פעמים כדי להחליף לבגדים יבשים – וחוזר חזרה. לא היה את הנושא של הבטיחות. לא היה את המעילים שאנחנו מקבלים. היום אתה יכול לעבוד עם מעיל ואתה לא יורד מהעמוד. בגשם רגיל אתה ממשיך לעבוד. אתה באמת מוגן".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website