דורשים העסקה ישירה: שביתה בבית החולים לגליל בנהריה

עובדי בית החולים לגליל בנהריה יפתחו מחר (ג’) לשביתה בת 48 שעות. זאת על רקע טענות למחסור בכוח אדם, ולאי קליטתם של מלוא עובדי המינהל והמשק בבית החולים להעסקה ישירה באמצעות המדינה, בהתאם להסכם שנחתם מול האוצר מיולי 2015. בית הדין האזורי לעבודה בחיפה דחה את בקשת הנהלת בית החולים לאסור על השביתה.

במהלך השביתה יפעל בית החולים במתכונת שבת ויתקיימו בו ניתוחים דחופים בלבד. מלבד זאת הוחרגו מהשביתה המחלקה האונקולוגית והמכון האונקולוגי, הפגייה, חדרי המיון, יחידות הטיפול הנמרץ הדיאליזה, יחידת טיפול נמרץ וחדרי הלידה והיחידה להפריה חוץ גופית. במידה ולא יגיעו הצדדים להסכמה במהלך הלילה, תחל השביתה מחר בשעה 6:00 ותסתיים ביום חמישי באותה השעה.

"נחה דעתנו, לעת הנוכחית, כי הצעדים הארגוניים שהולכים לנקוט בהם המשיבים (העובדים, נ.כ.) הם מידתיים ומאוזנים" הבהירה השופט טל גולן מבית הדין האזורי לעבודה בחיפה. "אשר לשירותים דחופים ומצילי חיים, הבהירו כי אלה ימשיכו ללא הפרעה". עוד הבהיר, כי בניגוד להסתדרות אשר הציגה שורה ארוכה של פניות ומכתבים לאורך ארבעת השנים האחרונות – לא הצליחה המדינה להראות שאכן ביצעה את עבודת המטה הנדרשת מכוח ההסכם שנחתם ביולי 2015 לשם קליטת עובדים אלו להעסקה ישירה… ברמה הלכאורית והנדרשת לצורכי ההליך הזמני, עולה כי מבחינה מעשית ופרקטית המדינה אינה פועלת בפועל ליישום הסכם 2015, והיא עוצרת את קידומו. כל זאת (כנראה) בחסות החלטת הממשלה משנת 2016. בהינתן כך, איננו סבורים כי העובדים אינם רשאים להפעיל את כוחם האירגוני כדי למחות כנגד החלטותיה מעשיה של המדינה". בית הדין אישר לעובדי המנהל והמשק לנקוט שביתה בת 48 שעות השבוע, ושביתה נוספת בת 48 שעות, גם בשבוע הבא.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

במהלך הדיון הודה מנכ"ל בית החולים ד"ר מסעד ברהום כי עומס העבודה בבית חולים והיקף פעילותו עלתה. "בתקופה האחרונה, בשנים האחרונות חנקו אותנו" אמר, "ביום יום אנחנו לא מסוגלים לעבוד בגלל שחסר עובדים, שוועדת החריגים לא מאשרת לנו לא לקלוט בתאגיד. אין תקנים". לדבריו, גם במידה ומתפנים תקנים לעובדים בבית החולים, הוא איננו יכול לנצל אותם על מנת להעביר עובדים מתאגיד הבריאות לשירות המדינה: "אם אני קולט עשרה עובדים מהתאגיד על תקנים שהתפנו במדינה – המשמעות היא שחסר לי עשרה עובדים כי התקן בקרן ייסגר" אמר.

המרכז הרפואי לגליל בנהריה (צילום: Hanay / ויקימדיה).

"ההסכם של יולי 2015 אמר שצריך להעביר את כל העובדים מהתאגידים השונים, קרן המחקרים וצורות העסקה קבלניות אחרות להעסקה ישירה. העובדים הללו אמורים היו לעבור עד ה-9 ביולי 2019. לא רק שזה לא קרה אלא שהם אפילו לא ענו לנו על מכתבים, לא התייחסו" מסר ל’דבר’ יו"ר מרחב גליל מערבי בהסתדרות אשר שמואלי. "לכן בצדק השופט בצדק לנו את הזכות לשבות, משום השביתה שלנו צודקת. הוא גם הורה למדינה להכנס איתנו למו"מ".

"אנחנו לא ששים לקרב, בטח לא על גב החולים ובריאות הציבור. להיפך" הבהיר שמואלי. "בפעולה הזו אנחנו דואגים לבריאות הציבור כי ככל שיהיה יותר כל אדם אפשר יהיה להתמודד טוב יותר עם העומס, לצמצם את הזיהומים, ולהציל חיים. הדאגה שלנו לציבור היא לפני הכל. אנחנו גם לא יכולים להשלים עם כך שעובדים יעבדו 7 ימים בשבוע ברצף בלא יום חופש. זה מנוגד לחוק, המדינה בפשטות עוברת על החוק, אפילו שמדובר בבית חולים –  זה אסור. העיצומים שלנו מבוקרים. הודענו מראש על השביתה. בנושא הקורונה לא נעצור כלום, להיפך, נשתף פעולה עם כל דבר שנדרש בהקשר זה. ניתוחים דחופים, טיפול נמרץ, וכו’ ימשיכו לעבוד. זו אינה שביתה מלאה אלא שביתה במתכונת שבת, אבל אגף התקציבים צריך להבין שזה על הראש שלו. הוא זה שעוצר את מימוש התחייבויות המדינה ואת פתרון הבעיה". את ההסתדרות וועד העבודים ייצגו בהליך עורכי הדין אילן וגל גורביץ’.

מבית החולים לגליל נמסר: "השביתה, כפי שאושרה, נסובה סביב אי קיום החלטה לקליטתם של עובדי מינהל ומשק המועסקים שלא דרך המדינה. לצערנו, אין בידי המרכז הרפואי לגליל הסמכות לקלוט עובדים אלו.  אנו מצרים על הפגיעה בשירותים הניתנים לתושבי האזור, ומקווים שהגורמים האמונים על קיום ההסכם ומימושו, יביאו מצב זה לכדי פתרון בהקדם האפשרי".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website