דיירי הדיור הציבורי בנווה דוד בחיפה יפונו בקרוב, ולא יודעים לאן

"השמועה היא שבינואר תהיה ההריסה של הבניין, אבל עוד לא אמרו לדיירי עמידר מה החלופות. אני רוצה לעבור לנהריה, ליד הבת שלי ואני לא יודעת מה יהיה אח"כ", אומרת סווטלנה אוצ’יטל, בת 77, המתגוררת 19 שנים בשכנות נווה דוד בחיפה, 16 שנים מתוכן בדירה הנוכחית, המיועדת לפרויקט בינוי בינוי.

במערב חיפה מתוכנן כבר כמה שנים פרויקט ענק של התחדשות עירונית, במסגרתו מאות בניינים יעברו תהליך של פינוי-בינוי. בשכונת נווה דוד הפרויקט כבר התחיל, ודיירי הדיור הציבורי בשכונה, כ-600 משפחות, חוששים לעתידם. דיירי הבניין, שתהליך הפינוי-בינוי שלו אמור להתחיל כל יום, לא יודעים מתי יתחיל הפרויקט ולאן הם צפויים להיות מפונים, בזמן ההמתנה עד לבנייה. בעמידר מפנים ליזם שבתגובה מפנה חזרה לעמידר. באמצע נשארים ללא מענה קשישים שלא יודעים היכן יגורו בשנים הקרובות.

הפגנת דיירי הדיור הציבורי בנווה דוד, חיפה (צילום: רבנים למען זכויות האדם).

כל השאלות פתוחות

לפני מספר חודשים טענו בפני הדיירים שהפרוייקט יתחיל באוקטובר, הגיע אוקטובר ונאמר להם בעל פה שנדחה לינואר, ללא תאריך ספציפי. במכתב שקיבלו כתוב שיפונו, ועל מנת לשמור על זכויותיהם יצטרכו לשלם את שכר הדירה לאורך התקופה, והיזם יהיה אחראי על ההובלה. לא כתוב מתי, מי מחפש דירה, כמה כסף מקבלים על השכירות. התושבים פנו ליזם שטען שאינו מכיר אותם, אלא רק את עמידר.

חוסר הוודאות גדול – בין השאר לא ברור מי ישלם על התיווך, מה יקרה אם במהלך תקופת השכירות בעל הבית יפנה אותם. רוב הדיירים מבוגרים, להם נאמר שיוכלו לקבל חדר בהוסטל לגיל הזהב במקום דירה. מדובר בירידה ברמת החיים, שממילא אינה גבוהה. עם היזם אין מה לדבר, וגם המכתבים שהגיעו מעמידר לא זמינים בשפה הרוסית, אותה קוראים רבים מהדיירים.

סווטלנה אוצ’יטל מספרת: "אני במצב בריאותי לא הכי טוב, אני צריכה לדעת מה קורה, מה יהיה איתי. יש לי שכן גם מבוגר בבניין שהדירה בבעלותו, הא פנה ליזם וביקש עזרה עם ההובלה, היזם אמר שילך לרופא להוציא אישור שהוא צריך עזרה. לנו לדיירי עמידר לא אמרו את זה, לא ברור מי יעזור להם לעבור דירה. לא אומרים כמה זמן יהיה התהליך, לא יודעים לאן עוברים ומי יספק את הדירות. אני בגיל שאני לא יכולה להגיד במאה אחוז שאני באמת אחזור לבית. אני צריכה לדעת מתי זה, שלושה חודשים או כמה זמן, מה שיש לי בדירה הריהוט, כל התכולה, אני לא יכולה להעביר לבד".

דיור ציבורי (shutterstock)

מייקל, מתגורר משנת 71 בנווה דוד: "כבר 20 שנה יש שמועות שעושים בניינים ולא נעשה כלום. עד שפתאום יום אחד בהיר אומרים שיש מפגש עם עמידר שמסבירים לנו שמתישהו נצטרך למצוא מקום כי יש פינוי בינוי. הייתה מישהי מעמידר שאמרה לי שאין מה לדאוג ושאנחנו מטפלים בענין והחליפו אותה במישהי חדשה. הרגשתי שיש הזנחה וחוסר איכפתיות. פתחו מוקד של עמידר לעניינים שוטפים והם מעבירים את זה הלאה, זה כמו לדבר לקיר, היחס על הפנים. יש לי כל מיני בעיות בתקרה וזה דורש שיפוץ טיח צבע וכו, אומרים לי אין מה לדאוג יש את הפרויקט של פינוי בינוי, אבל אני מדבר על עכשיו לא אחרי שאני אמות. אני כבר מבוגר אין לי אנרגיות לעבור דירה בגיל שלי אין לי כוח בשבילי זה יהיה טראומתי. כרגע אין תאריך ולא יודעים לאן ואני לא מעונין לחתום, לא יודעים גם לכמה זמן זה".

"אין סיבה להפריט את שירותי הרווחה דווקא בצומת כה רגיש"

מרבנים למען זכויות אדם שמלווים את התושבים נמסר כי: "לאחר חודשים של התעלמות מהדיירים וצורכיהם, נדמה שלאחר השולחן העגול בכנס, משרד השיכון הבין את החשיבות בלקיחת אחריות ובפיקוח אישי על חברת עמידר שתיתן את הפתרונות לתקופת הפינוי. ובפרט: הטיפול בנכים עם בעיות מיוחדות, עלויות מעבר דירה שנופלות על הדיירים, עלויות האריזה אצל דיירים קשישים, עלויות דמי תיווך למציאת דירה חלופית ומתן מענים ברורים לתאריכי פינוי ותעריפי שכירות, כדי להפיג את המתח והחשש של הדיירים ולאפשר להם להתכונן כראוי.

הרשות להתחדשות עירונית טוענת כי נכתבים נהלים חדשים, אולם גם אם נניח כי נהלים אלו יתמודדו עם שלל הבעיות העולות מהשטח, הרי נהלים אלו יהיו תקפים בפרויקטים חדשים, ואילו בתהליכי פינוי בינוי ותיקים הנמצאים בשלבים הסופיים והדחופים ביותר יש לתת פתרון נקודתי ומהיר לדיירים, על ידי החברות המשכנות שאמורות להכיר את הצרכים המיוחדים של הדיירים ולא לגלגל זאת לפתחו של היזם שמתנער מצידו מאחריות. ככלל יזם קבלני אינו ערוך לטיפול שירותי חברתי, ואין סיבה להפריט את שירותי הרווחה דווקא בצומת כה רגיש."

מעמידר נמסר בתגובה: "החברה פועלת לליווי דיירי הדיור הציבורי בתהליכי התחדשות עירונית, ובמסגרת זו הקימה אגף ייעודי לקשרי קהילה, שיחד עם נציגי מרכז השירות המקומי מלווים את הדיירים ועושים כל מאמץ כדי למצות את זכויותיהם באופן המירבי.
הפנייה תמוהה, שכן הדיירים השתתפו בכנס בו הוסברו כל שלבי התהליך, לרבות נושא שכר הדירה, המעבר והמגורים החלופיים ובו נכחה גם נציגה מטעמנו דוברת השפה הרוסית. ונדגיש כי ארבעת הדיירים נפגשו זה מכבר עם מנהל מרכז השירות בנושא. נמשיך לעמוד לרשותם בכל עניין וכמובן שכמתוכנן, ניזום בהקדם מפגש נוסף בו נשמח להשיב לכל שאלותיהם."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website