האקטיביסט השחור שהשתלט על ארגון ניאו נאצי בארה”ב ועכשיו פועל לפירוקו

חילופים שאירעו לאחרונה, ככל הנראה, באחד מהארגונים הניאו-נאציים הגדולים והוותיקים בארה"ב הציבו בראשם מנהיג חדש ולא צפוי: אקטיביסט שחור שמבטיח לפרק את הארגון.

על פי מסמכים שהוגשו לבית המשט ביום חמישי האחרון, ג’יימס הארט שטרן מעוניין לנצל את תפקידו החדש כמנהל ונשיא התנועה הנאציונל-סוציאליסטית (NSM) כדי לחבל בקו ההגנה של הארגון בתביעה שהוגשה נגדו.

אנשי התנועה הנאציונל-סוציאליסטית לצד קומנדר ג’ף שפּ בעצרת בניו ג’רזי. (צילום: AP Photo/Mel Evans)

ה-NSM הוא רק אחד משורה של ארגוני ימין קיצוני הנתבעים עקב האירועים הקטלניים של הפגנת הימין שהתקיימה בשרלוטסוויל, וירג’יניה באוגוסט 2017. במסמכים שהגיש לבית המשפט, ביקש שטרן שבית המשפט הפדרלי יכריע נגד הגוף בראשו הוא עומד עוד לפני שהמשפט בתביעה ייפתח.

שטרן החליף את המנהיג הקודם, ג’ף שפּ כבר בחודש ינואר, כך עולה ממסמכים רשמיים של מדינת מישיגן, אך מסמכים אלה (כמו הבקשות שהוגשו לבית המשפט) לא מפרטים את הנסיבות שהובילו אותו לרשת את ההנהגה. כך או כך, ההישג שלו עורר מיד השוואות לסרטו האחרון של הבמאי ספייק לי, "שחור על לבן", בו שוטר שחור מצליח לחדור לשורות הקו-קלאקס-קלאן. שפ לא השיב לבקשות תגובה של סוכנות הידיעות איי.פי.

מת’יו היימבך, אחת הדמויות הבולטות בימין הקיצוני האמריקאי שכיהן בשנה שעברה, לזמן קצר מאוד, שאחראי קשרי קהילה ב-NSM, אמר שהכיוון אליו הולך הארגון נמצא במחלוקת בין פעילי השטח לבין שפ ושאר ההנהגה. לטענת היימבך, חלק מהחברים "רוצים בעצם להישאר כנופית עליונות לבנה אימפוטנטית מבחינה פוליטית" והתנגדו לשינויים אידאולוגיים ששפ ניסה להוביל.

עזיבתם של היימבך ושפ לצד מינויו של שטרן לתפקיד המנהיג מבשרים, ככל הנראה, את סוף דרכו של הארגון בצורתו הנוכחית. שפ היה בן 21 בלבד כשתפס את ההנהגה על הארגון ושינה שמו מ"תנועת השחרור הנאציונל-סוציאליסטית של העובדים האמריקאיים", כפי שהיה קרוי מאז הקמתו ב-1974, לשמו הנוכחי, כך על פי המרכז המשפטי לדרום העני (Southern Poverty Law Center, SPLC) – ארגון אמריקני ללא מטרות רווח הפועל באמצעים משפטיים כנגד קבוצות גזעניות ומעניק סיוע משפטי לאוכלוסיות מוחלשות.

"אני חושב שזה סוג של מודעת אבל עצובה לאחד מהארגונים הוותיקים ביותר בימין", אמר היימבך, שמעריך שהיו ל-NSM כארבעים חברים פעילים ששילמו דמי חבר בשנה שעברה. למרות דברים אלה, הארגון משך קהל גדול הרבה יותר להפגנות שארגן.

חברי הארגון נהגו להגיע לאירועים ציבוריים כשהם לבושים במדים נאציים. באחד המקרים – מצעד בעיר טולדו אוהיו ב-2005 – הסתיים במהומה המונית. בשנים האחרונות ניסה שפ למתג מחדש את הארגון ולהימנע מהצגה של סממנים נאציים מובהקים, על מנת למשוך לשורותיו את הדור החדש של הגזענים והאנטישמים בארה"ב.

נראה ששטרן ניסה כשנתיים להפריע לפעילות של ה-NSM. בהודעה שפרסם באתר האינטרנט שלו בפברואר 2017, דיווח כי הוא עומד להיפגש עם שפ על מנת "לחתום על הכרזה המבהירה של שה-NSM מתנער מהיותו ארגון התומך בעליונות לבנה".

"שמתי לעצמי למטרה למגר את את הקו-קלאקס-קלאן והתנועה הנאציונל-סוציאליסטית, שני ארגונים במדינה הזאת שיותר מדי זמם נהנים מפריבליגיות שלא מגיעות להם", אמר שטרן בסרטון שהעלה לאתר שלו.

ביום רביעי האחרון, עורכי דינם של מנהיגי הארגונים האחרים הנתבעים בעקבות האלימות בשרלוטסוויל ביקשו מבית המשפט לקנוס את שפ. לטענתם, התעלם שפ מחובתו להעביר להם מסמכים ולתת להם גישה למכשירים האלקטרוניים שברשותו ולחשבונותיו ברשתות החברתיות. עוד טענו כי הוא פיטר את עורך דינו בצעד טקטי למשיכת זמן.

אוגוסט 2017. כוחות משטרה מפרידים בין מפגינים מהקו-קלוקס-קלאן להפגנת הנגד שהתקיימה בשארלוטסוויל (צילום: AP Photo/Steve Helber).

ביום שישי שעבר קבע שופט בית משפט השלום בשרלוטסוויל כי שטרן לא יכול לייצג את ה-NSM משום שהוא לא עורך דין מורשה. ההחלטה לא מנעה משטרן להגיש ביום חמישי בקשה לשיפוט מהיר כנגד הארגון בראשו הוא עומד. "התנועה הנאציונל-סוציאליסטית החליטה להודות בכל האישומים המופיעים בתביעה כנגדה", כתב.

שטרן ריצה בעבר עונש מאסר על הונאה באותו בית סוהר עם מנהיג קו-קלאקס-קלאן בדימוס בשם אדגר ריי קילן, שהורשע ברציחתם של שלושה פעילי זכויות אזרח ב-1964. קילן מת בבית הסוהר בינואר 2018.

ב-2012 טען שטרן כי בזמן שריצו יחד את עונש המאסר, קילן העניק לו ייפוי כוח לפעול בשמו והעביר לבעלותו אדמה בה החזיק.  עורך דינו של קילן ביקש משופט למנוע את העברת הנכס ולהבהיר שקילן ומשפחתו הם הבעלים הבלעדיים שלו.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website