הבטיחו תוספת לתקציבים המועברים לכדורסל הנשים | אז הבטיחו

בחודש אפריל 2017 יצאו במשרד הספורט בהצהרה חגיגית על הגדלת תקציבי כדורסל הנשים שיעברו מידית למנהלת הליגה ולקבוצות המשחקות בליגת העל, זאת לאחר קביעת בג"צ. השנה נמנע משרד הספורט והתרבות מלהעביר את התקציבים עליהם התחייב, והדבר מעמיד את קבוצות ליגת העל ואת המשך העונה בסכנה ממשית. במשרד התרבות והספורט טוענים שהכספים יעברו בהקדם, אך לא נותנים תשובה למה הכסף יעבור בעיכוב קריטי של יותר מחודשיים.

קבוצת כדורסל נשים ‘בנות הרצליה’. photo: wikimedia, Grmali

לאחר מאבק ממושך של מנהלת ליגת הנשים בכדורסל, הצהירו בחודש אפריל 2017 המדינה ומשרד התרבות והספורט כי יקצו מידי שנה, במשך 5 שנים, סכום של יותר מ-900,000 שקלים למנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל, באמצעות הסכם שיווק מתחדש משך חמש שנים של המנהלת עם ‘אתנה’ ומתקציבי המועצה לספורט נשים. בנוסף לכספי תמיכות של יותר מ-450,000 שקלים בשנה לכל קבוצה בליגת העל.

התנהלותו של משרד התרבות הספורט מזלזלת ואיננה מקובלת, מדובר לא רק על קיפוח ספורט הנשים ופגיעה חמורה באמון הציבור, אלא מדובר גם בביזיון בית המשפט

בפועל, למרות שבשתי העונות הראשונות נראה היה כי משרד הספורט עומד בהתחייבויות, בעונת המשחקים הנוכחית נמנע המשרד מלחתום על ההסכם השנתי המתחדש של ‘אתנה’ ומנהלת הליגה, על אף שהעונה כבר קרובה לסיום, וכן נמנע מלהעביר את כספי התמיכה לקבוצות, כאשר מתוך סכום של 450,000 ₪ שהובטח לקבוצות עבור השתתפות בליגת העל בעונה הקודמת הועברו רק כ-30 אלף שקלים. עונת המשחקים הנוכחית צפויה להסתיים במהלך חודש אפריל, אך בעוד כשבוע, צפויה עונת המשחקים להסתיים עבור שש מתוך עשר מקבוצות ליגת העל לנשים, עם התחלת משחקי חצי הגמר והגמר, ועליהם לשחרר את מרבית השחקניות הזרות, כאשר התקציבים אשר נועדו לתשלום המשכורות טרם הועברו.

מירי רגב מעניקה את גביע המדינה בכדורסל להפועל חולון. 15 בפברואר 2018 (צילום: רוי אלימה/ פלאש90)

יו"ר המנהלת, רו"ח איריס שטרק התייחסה היום לנושא: "התנהלותו של משרד התרבות הספורט מזלזלת ואיננה מקובלת, מדובר לא רק על קיפוח ספורט הנשים ופגיעה חמורה באמון הציבור, אלא מדובר גם בביזיון בית המשפט. לא יהיה מנוס מלשוב לבית המשפט בכדי לקבל את הכספים שהובטחו ומגיעים לקבוצות הליגה ולמנהלת. עצוב שזו ההתנהלות של המשרד כלפי ספורט הנשים לקראת יום האישה הבינלאומי. בג"צ הותיר בפנינו דלת פתוחה במידה והמשרד לא ייתן מענה לפי התחייבותו, ולצערי באין פתרון אחר נאלץ לפנות שוב לבג"צ בעניין זה, בדרישה למלא אחר התחייבויות תקציביות".

ללא סכומי הכסף שהובטחו ע"י משרד התרבות והספורט, הקבוצות נאלצות לקחת על עצמן התחייבויות שוטפות, תוך סיכון עצמי משמעותי במצב של חוסר בהירות. יתרה מכך, רוב הקבוצות אף ביקשו הלוואת גישור מאיגוד הכדורסל, וממרכזי הספורט שמועד פירעונה קרב ובא. בנוסף, קבוצות אף ציינו כי אם הכסף לא יועבר בימים הקרובים, הן לא יעמדו בתשלום המשכורות לשחקניות ולעובדות ועובדי הקבוצה.

תגובת משרד התרבות והספורט "התקציב יעמוד השנה על סכום כולל של 13.1 מיליון ש"ח, הסכום כולל 1.5 מיליון המיועדים למנהלת. זאת סוכם בין הנהלת משרד התרבות והספורט והנהלת אתנה. בימים הקרובים צפויה מנהלת הליגה לכדורסל לקבל באמצעות ‘אתנה’ את תקציב הסכם השיווק בסך מיליון וחצי ש"ח בדיוק כפי שהתקבל שנה שעברה. זאת כאמור בהתאם להתחייבות של משרד התרבות והספורט".

גם אם משרד התרבות והספורט יעביר את הכספים שסוכמו מראש, נשאלת השאלה: למה במשרד התרבות והספורט חיכו להעברת הכספים הכל כך חשובים רק בחודש מרץ, חודש לפני סיום העונה ולא בחודש ינואר כמצופה. לא מובן איזו סיבה יש למשרד התרבות והספורט לעכב את העברת התקציב וליצור חנק תקציבי לקבוצות הליגה, שאינן מסוגלות לשלם את סכומי הכסף אליהן התחייבו כדי להעמיד את סגלי הקבוצות המשתתפות העונה בליגת העל.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website