הבנק העולמי מעריך שהכלכלה הפלסטינית תתכווץ בכ-7.6% השנה

התכווצות של 7.6% בתוצר ברשות הפלסטינית בעקבות משבר הקורונה, כך מעריכים  כלכלני הבנק העולמי שעוקבים אחרי הכלכלה בגדה וברצועה. ההערכה שפורסמה בדו"ח מיוחד משקפת תסריט של חזרה מהירה לשגרה כלכלית. במקרה של גל שני או פגיעה ארוכת טווח עוד יותר בפעילות הכלכלית, בבנק צופים הצטמקות של לא פחות מ-11% בתוצר.

המגפה פגעה קשות בפעילות הכלכלית בגדה המערבית, ודירדרה פלסטינים רבים עמוק עוד יותר לעוני. על פי הבנק, שיעור משקי הבית העניים בגדה המערבית צפוי כעת לעלות ל-30%. ברצועת עזה נתון זה צפוי להגיע אפילו ל-64%. שיעור האבטלה בקרב צעירים עומד על 38%, הרבה מעבר לממוצע האזורי של המזרח התיכון וצפון. בבנק העולמי טוענים כי היכולת של הרשות הפלסטינית להתמודד עם שיעורי אבטלה גבוהים ועוני עמוק היא מוגבלת ביותר.

חנות כלי בית בחברון (צילום ארכיון: ויסם חשלאמון/פלאש90)

"מגיפת COVID-19 נמצאת בחודש השלישי שלה, והמשבר משפיע על חייהם ועל פרנסתם של הפלסטינים. הרשות הפלסטינית פעלה מוקדם ובהחלטיות להצלת חיים. עם זאת, מספר שנים של ירידה בתמיכת התורמים והגבלת האמצעים הכלכליים הקיימים, הפכו את יכולתה של הרשות להגן על פרנסתם של תושבי הגדה למשימה מונומנטאלית".אמר קנתן שנקר, מנהל אזורי של הבנק העולמי בגדה המערבית ועזה. "לכן, תמיכה חיצונית צפויה להיות קריטית כדי לסייע בצמיחת הכלכלה הפלסטינית בתקופה חסרת תקדים זו".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

עם זאת העובדה שמדובר במשבר גלובלי צפויה להקשות על גיוס תרומות עבור הרשות בחו"ל. שכן היא לא הנפגעת היחידה מהמצב וגם המדינות התורמות עסוקות היום בהצלת כלכלותיהן.

הדו"ח מעלה גם חששות לגבי היציבות הכלכלית של הרשות הפלסטינית עצמה. בניגוד למדינת ישראל, תפקודה הכלכלי של הרשות הפלסטינית מבוססות במידה רבה על הכנסותיה ממיסים, שצנחו בחודשים האחרונים בעקבות ההגבלות.

בצידה השני של המשוואה, מגפת הקורונה הביאה לזינוק בהוצאות הרשות על שירותי בריאות ורווחה, והבנק העולמי מזהיר מפני יציבות הרשות, שעלולה להגיע למצב שבו לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה כלפי האזרחים וכלפי עובדיה.

הרשות הפלסטינית לא מחזיקה במטבע עצמאי ומוגבלת בצעדים המוניטארים העומדים לרשותה. בתחילת מאי החליטה ממשלת ישראל להקל על המצב ברשות על ידי העברת מקדמות בסכום כולל של 800 מיליון שקלים מכספי המיסים העתידיים של הרשות.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website