הגיע הזמן להבטיח לאזרחי ישראל: אף אחד לא ייזרק לעוני בגלל הקורונה | דעה

בימים האחרונים תפס ראש הממשלה בנימין נתניהו את משבצת המרגיע הלאומי. מידי ערב הוא עומד מול הציבור, מוריד הנחיות חדשות וחוזר על נהלי הבטיחות הנדרשים מהציבור בשעה זו. רק דבר דרמטי אחד הוא לא אמר לאזרחי ישראל: אף אחד מכם לא ייזרק לעוני בגלל הקורונה. השפעות הנגיף על המשק לא ימוטטו את החיים שלכם.

בשביל הרבה מאד ישראלים מדובר בפחד ובאפשרות ממשית. בשביל עשרות אלפי ישראלים שיצאו לחופשה ללא תשלום או פוטרו עצירת משכורות זמנית משמעה חוסר יכולת לשלם שכר דירה, וכניסה למלכודת חוב. בשביל מעל ל-150 אלף מועסקים בענף התיירות ובתעשיות הנלוות לו החיים עמדו מלכת. בשביל כמעט חצי מיליון עצמאיים שחלקם נאבקים על הישרדותם, ימי עבודה אבודים עלולים להיות התחלתו של מדרון כלכלי של חובות וחדלות פירעון. לכל אלה ולעוד רבים אחרים היה צריך ראש הממשלה לומר אתמול בצורה ברורה – "נדאג לכם. יהיה בסדר".

נשמע דמיוני? שני ראשי ממשלה בעולם כבר פנו אל הציבור שלהם ואמרו דבר זה ממש. "אף אחד לא צריך לפחד לגבי תשלום שכר דירה, קניית מוצרי מזון או טיפול בילדים בגלל נגיף הקוביד 19" אמרו ראש ממשלת קנדה ג’סטין טרודו, בנאום שנשא מבידוד לאחר שאשתו אובחנה כנשאית הנגיף, "אנחנו נעזור לקנדים כלכלית". ראש ממשלת צרפת עמנואל מקרון, שעד כה זכה לביקורת על צעדיו נגד מערכת הרווחה, אמר: "מה שהמגיפה הזאת חושפת הוא שיש דברים ושירותים שצריכים להיות מחוץ לחוקי השוק החופשי".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

האם זאת הצהרה נכונה כלכלית? לשאלה הזאת יש שתי תשובות. מבחינה כלכלית טהורה, התשובה היא כן. כדי שהמגפה לא תגרור את המשק למיתון עמוק וממושך, אנשים חייבים להאמין שהמצב ישתפר. הפחד הוא אחד הגורמים הגרועים ביותר למשק – הוא גורר ירידה בהוצאה, מאט את היוזמה ויוצר קיפאון. אדם שמתוך פחד לעתיד נמנע מהוצאה עוצר שרשרת שלמה של יצרנים ונותני שירות, והנזק הכלכלי שלו גדול.

תור בכניסה לסופרמרקט באשדוד, 14 מרץ 2020 (צילום: פלאש 90).

אבל התשובה האמתית לשאלה הזאת היא שכלכלה היא לא מנגנון נפרד, אלא פשוט הדרך שבה חברה בוחרת לקיים את עצמה ולהתמודד עם אתגריה המשותפים. מדינת ישראל התמודדה עם אתגרים אדירים – קליטת עליות גדולות, מלחמות, מחסור במשאבים ועוד. כל אחד מהם דרש משאבים, גבה מחירים, והאופן בו התמודדה אתם עיצב את דמותה. השיטה הכלכלית שלנו חייבת לומר – יש ערכים שלא נקבעים בשוק החופשי. אף אחד לא יופקר.

התמודדות עם מגיפה חושפת כמה הדוק מרקם החיים המחבר בינינו. אדם שבוחר להתעלם מההנחיות פוגע לא רק בעצמו, אלא מסכן רבים. אזרחי ישראל נדרשים, ובצדק, לגלות אחריות אישית ולגלות מחויבות לערכים חברתיים. האם מדינת ישראל תדע לגלות את אותה אחריות כלפי התושבים שלה?

Leave a Reply

Name *
Email *
Website