“הוודאות של מיליוני אנשים תלויה במערכת החינוך, אבל החזרה צריכה להיות בטוחה וחכמה”

מעל מיליון הורים, תלמידים ומורים בישראל מתמודדים כבר שבועיים עם בתי ספר וגנים סגורים הפועלים בלמידה מרחוק בלבד לצד מגבלות הסגר, ללא מתווה ברור לחזרתה. בעלי תפקידים בכירים הציגו בימים האחרונים עמדות סותרות – מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי אמר אתמול (רביעי) כי המערכת לא צפויה לחזור בקרוב. שר האוצר ישראל כ"ץ דרש חזרה בתוך שבועיים.

"היה ברור לכל הורה שהסגר הזה לא יסתיים לאחר שבועיים", אומרת אודליה כהן שיינדורף, יו"ר הנהגת ההורים ברעננה, ואם לתלמידת כיתה ז’ ותלמיד י"א. "ההורים חייבים לדעת מהי תכנית היציאה מהסגר, רגע לפני שהם מאבדים אמון בכל המערכות. מתווה היציאה הקודם למערכת החינוך נכשל, והוא לא יכול להיכשל שוב".

כהן שיינדורף מטילה ספק בדברי פרוייקטור הקורונה רוני גמזו ומשרד הבריאות, לפיהם  בתי הספר והגנים מהווים מוקד מרכזי להפצת התחלואה. היא מציינת כי לפי הנתונים שהציגה ראשת שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרועי פרייס, בפני ועדת החינוך בכנסת, שיעור התחלואה בקרב ילדים עד גיל 12 נמוך מחלקם באוכלוסייה. "בתי הספר סגורים מזה עשרה ימים, ומספר החולים החדשים בכל יום רק עולה", אומרת כהן שיינדרוף, "אם הילדים הם מקור ההתפרצות, אז למה המספרים לא משתנים?"
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מהלך נוסף שנדרש לדבריה הוא הגדרה מחודשת של הדרישות בבחינות הבגרות. "חייבים לעשות עצירה ולייצר מתווים חדשים לבחינות", היא אומרת ומתריעה מפני סכנה ממשית לפערים בהישגי תלמידי התיכון. "כשמקצועות שלמים נלמדים ללא מפגש עם מורה, צמצום בבגרויות ובחומר הלמידה אינו רלוונטי. צריך להבין מה המינימום שהאוניברסיטאות יכולות לחיות איתו, לטובת הילדים, הסטנדרטים האקדמיים והמשק הישראלי."

"עוד חודש בבית יוצר לחץ בתוך המשפחות"

אחז אגם, אב לארבעה ויו"ר משותף של ועד הורי הגנים הארצי, מזהיר מההשלכות של תקופה ממושכת בבית על הילדים וההורים. "עוד חודש בבית זה עוד יותר לחץ בתוך המשפחות וניתוק הילדים. מהצד השני, המוסדות החינוכיים מאבדים אט אט את הרלוונטיות שלהם בעבור הילדים".

נייר עמדה שהגישה הנהגת ההורים לוועדת החינוך בשבועות האחרונים כולל מספר הצעות להמשך הפעלת החינוך לגיל הרך גם בתקופת הסגר. באחת מהן היא חזרה לפעילות של חמישה ימים בלבד מיד לאחר סוכות עם צוות קבוע. לטענתם, מתווה כזה יאפשר פעילות עם תחלופת מבוגרים נמוכה, ובחלק מהגנים אף ייתר את הקפסולות.

"מדובר במענה הכי טוב. גם אם יש מישהו מהצוות שאינו בקו הבריאות, זה לא ידרוש להביא מישהו חלופי", אומר אגם, "הצוות החלופי של הגן יוכל להפעיל בזום ילדים שלא יכולים להגיע לגן, וזה ייתן מענה לחשש המוצדק של חלק מהגננות והסייעות להגיע לגן,  מבלי שיצטרכו להפסיק לעבוד".

החוקרים: לחזור ולפתוח בקפסולות

צוות חוקרים מביה"ס לבריאות הציבור מהאוניברסיטה העברית גיבה את עמדתם של ההורים בפרסום מאמש (רביעי). במחקר שנערך בחודש האחרון נמצא שילדים עד גיל 10 אינם הגורם המניע את המגיפה בישראל. הם ממליצים כצעד ראשון על פתיחה מחדש של מערכת החינוך עד גיל 10 (כיתה ד’), במתכונת של קפסולות קבועות, שאינן עולות על 20 ילדים, הכוללות את צוות ההוראה, והקמת מערך ניטור הנגיף בקרב המורים.

לפי הדו"ח, קיים קשר ישיר בין גיל הילד וסיכוי ההדבקה, במיוחד הדבקה סימפטומטית, ומחקרים רבים מצביעים על כך שילדים מתחת לגיל 10 נדבקים בשיעור נמוך יותר (כמחצית) מילדים גדולים יותר. בנוסף מציינים החוקרים כי ככל הנראה ילדים מתחת לגיל 10 גם מדביקים פחות מילדים מבוגרים יותר.

כאסמכתא סטטיסטית מציינים החוקרים כי בתקופה בה כיתות א’-ג’ פעלו (לאחר הסגר הראשון) ובתקופה בה פעל ‘בית הספר של החופש הגדול’ במסגרת קפסולות, תוך הקפדה על כללים של ריחוק חברתי, לא נצפתה עליה בתחלואה בישראל.

חוקרת חינוך: "אנחנו מגדלים פה ילדים ללא מיומנויות חברתיות"

ד"ר אדר בן אליהו, מרצה בכירה בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, מזהירה מפגיעה בילדים בהיבטים שאינם לימודיים עקב תקופה ארוכה ללא בית ספר, על אף הלמידה מרחוק. "ההשלכה הכי קשה היא שאנחנו מגדלים פה תקופה ארוכה ילדים ללא מיומנויות חברתיות. אנחנו הולכים לפגוש פערים גדולים בין האוכלוסיות, שיתפתחו בטווח הארוך. כבר היום רואים מצוקה גדולה בקרב מחנכים שאיבדו את התלמידים שלהם".

"החזרה חייבת להיות בטוחה וחכמה"

לטענת בן אליהו, דווקא חוסר הוודאות הכללי במדינה מחייב את החזרת מערכת החינוך לפעולה. "המצב משפיע על מיליוני אנשים בישראל שוודאותם תלויה במערכת החינוך", היא אומרת.

אדר בן אליהו (אלבום פרטי).

עם זאת אומרת בן אליהו כי "החזרה חייבת להיות בטוחה וחכמה". לדבריה, "המדינה כולה, ולא רק משרד החינוך, צריכים להבין שהחזרה במידתיות יכולה להיות דבר טוב כדי שמה שאפשר להיות בשליטה עליו, כמו המיקום, מספר הילדים בכל קבוצה וההצוותים, יהיה בשליטה."

"צריך ליישר קו מול ההורים ובעיקר התלמידים. הכנות עדיפה כרגע"

"הלחץ לחזור לבתי הספר מובן, אך קשה", מספרת סיגלית קרמר, מורה מקרית שמונה המביעה חשש מהחלטות חפוזות שהועלו במספר פורומים, בין היתר על ידי ארגוני המורים. "אנחנו לא רוצות לחלות. בשני בתי ספר בעיר היו אלו דווקא תלמידים חולים שחזרו ממסיבה שהדביקו מורים ותלמידים."

סיגלית קרמר (אלבום פרטי).

לטענת קרמר, משרד החינוך צריך לייצר מתווה למידה ארצי לכלל שנת הלימודים בעבור תלמידי התיכון. "צריך ליישר קו מול ההורים ובעיקר התלמידים. זו תהיה שנה ללא טיולים, ללא אירועי תרבות משמעותיים וללא מסיבות. זה עצוב, אבל הכנות עדיפה כרגע".

לדברי קרמר, כיום המורים בונים את מערכת הלימודים לשבוע או שבועיים קדימה, וחוששים משינויים תכופים בהנחיות. "למורים קשה לתכנן את הכול, בין היתר כי רבים מהם הורים לילדים שנמצאים ללא מסגרות. אולי כדאי לשקול לצמצם את שבוע הלמידה למספר שעות מסוים ומספר מסוים של מקצועות, ולחשוב על אלטרנטיבה לימודית שלא מגיעה מהתחום הפורמלי שתוכל לתת מענה מערכתי לתלמידים".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website