‘הוט’ כופה על לקוחותיה לשלם על מודם חדש ומונעת שימוש במודם פרטי או משומש

לקוחות הוט לא יכולים להתחבר עם מודם שלא נרכש או הושכר מהחברה, לקוח שרכש מודם מהחברה במאות שקלים, לא יוכל למכור את המכשיר שרכש ללקוח אחר. במשרד התקשורת מודעים להפרת תנאי הרישיון עלי ידי החברה אך מעלימים עין.

מעבר לספקית אינטרנט וספקית תשתיות, מי שירצה להתחבר לרשת האינטרנט זקוק גם למודם ובדרך כלל גם לנתב תקשורת. רוב הלקוחות יעדיפו לקנות הכל במקום אחד. את העובדה הזו מנצלות לעיתים החברות כדי להציג מחיר נמוך על מוצר אחד ולגבות הרבה על מוצר אחר בתוך החבילה.

מי ששיכללה את השיטה הזו היא חברת הוט שלא מאפשרת ללקוחותיה לרכוש מודם בצורה עצמאית ומחייבת אותם להשתמש במודמים המסופקים על ידי החברה. לא זו אף זו, הוט מחייבת כל לקוח לרכוש או להשכיר מודם חדש. החלטתם להתנתק מהוט? לא תוכלו למכור את המודם שלכם ללקוח אחר. תלונות בנושא ניתן למצוא במגוון פורומים באינטרנט.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

זו בדיוק הסיבה שהרגולטור קבע איסור התניות של שירות בשירות. לקוחות שמעוניינים לבדוק ולחסוך יוכלו לעשות מנוי עם ספקית אינטרנט אחת ולרכוש את המודם המתאים לצורכיהם במקום אחר. הבעיה היא שתנאי רישיון לחוד ואכיפה שלהם לחוד. שנים שמשרד התקשורת מודע לעניין, אבל מעדיף להעלים עין ולאפשר להוט לפעול בצורה המנוגדת לרישיון שלה.

היתרון שבהפרדת הספקים

לא מדובר בבעיה יחודית לישראל. חישוב שבוצע בפורבס לפני כמה שנים, העלה כי חברת הכבלים קומקאסט, מעלה את ערכה בכ200 דולר על כל השכרת מודם, מה שמשקף רווחיות עצומה בתחום. בהוט, הרווח כנראה צנוע יותר. בדיקה בחשבונית מהוט ללקוחה שפנתה לדבר העלתה כי עלות השכירות כיום היא כ17 ש"ח לחודש.

לפי אתר החברה, עלות הרכישה היא 210 ש"ח, כאשר מי ששוכר את המכשיר צריך לשלם גם דמי פיקדון בגובה מחיר המכירה. מי שרכש את המודם והתנתק מהוט, לא יוכל למכור אות ולאחר גם אם הוא תקין, כי הוט תסרב לחבר אותו לכל לקוח אחר.  

כדי להתמודד עם הבעיה הזו נהוגות בעולם שיטות שונות דרכן המחוקק מנסה לאזן את הכוח העודף של החברות על פני הלקוחות. בארצות הברית חברות הכבלים נאלצות לכבד את בחירת הלקוח שיכול לרכוש כל מודם המתאים לדרישות הרשת. התוצאה היא שוק מפותח של מודמים ברמות ביצוע שונות וברמות מחיר מותאמות.

זו גם הסיבה שבארצות הברית נפוצים מדריכים, המלמדים את הציבור על ההבדלים בין מודמים שונים, מחירים מקובלים ועם ההמלצות הכי משתלמות לסוג וכמות הגלישה המתבקשת . 

להוט יש תירוץ טוב, אבל לא מספיק

רשת הנחושת של בזק שונה מרשת הכבלים של הוט, בכך שהיא  מתחברת בקלות לכל מודם תקני.  

ברשת כבלים ישנה רגישות רבה יותר, בגלל שתצורת הרשת "שיתופית" יותר. במלים אחרות, ציוד תקול, או התקנה שגויה, יכולה ליצור הפרעות תקשורת למספר גדול של לקוחות שמחוברים על אותה תשתית.

ארון תשתיות של חברת הוט (צילום: יהל פרג׳).

חברת הוט מנצלת את המצב הזה, כדי להצדיק את המצב שהלקוחות תלויים בה לחלוטין בנושא המודם, זאת על אף שתנאי הרשיון שלה, אוסרים על התניית שירות (אינטרנט) בשירות נוסף, (ציוד קצה).

מהנדס החשמל, דוד נסים, בעליה של חברת A-net מסביר: "שימוש במודם פרטי לא רק גורר לחברת הכבלים הוצאות גדולות יותר בגין קריאות טכנאי לתיקון התקנות לא מוצלחות, אלא גם עלול ליצור הפרעה ברחבי הרשת.

"בעבר הוט שילבו אפילו 2,000 לקוחות על אותו אפיק. כדי להגיע למהירות גבוהה יותר, הם הורידו בשנים האחרונות את המספר, והיום יש בערך 200-250 לקוחות באפיק שעלולים להיפגע ממודם בודד שלא הותקן כמו שצריך". 

לגבי האיסור מחיבור מודם שהוט בעצמה מכרה לכל לקוח אחר אומר נסים כי "כאן אין שום סוגיה של מגבלה טכנית. זה פשוט תרגיל צרכני, לאלץ לקוח להביא תמיד ציוד חדש". 

כשבארצות הברית נתקלו הרשויות בסוגיה דומה עם חבר הכבלים צ’רטר (כיום ‘ספקטרום’) שעבדה בטכנולוגיה דומה לזו של הוט, בעקבות תלונה של ספקית ציוד מתחרה, נדרשה החברה לפתוח את השוק , לשלם קנס על חסימת החיבורים ולהציג באתר שלה רשימה של מודמים פרטיים שהיא בדקה ומצאה שהם מותאמים לשימוש ברשת שלה, כמו גם הוראות התקנה.  

אמנם, יש לחברות הכבלים אפשרות להתחכם, אך לא לבטל את ההנחיה. חברת קומקאסט, הנהיגה בשנה שעברה מדיניות שהופכת את רכישת המודם הפרטי בלתי משתלמת ללקוחות כבדים שצורכים מעל 1,000 ג’יגה בחודש.  

 משרד התקשורת נמסר בתגובה: "רשת הוט טלקום היא רשת שיתופית ולכן עשויה להיות למודמים המשמשים במסגרתה, השפעה על שימוש של משתמשים אחרים. נושא שימוש במודמים פרטיים נמצא בבדיקה".

המשרד לא התייחס להפרת הרשיון של הוט, ולא מסר שום פרט לגבי ה"בדיקה", מי עורך אותה ומתי יתפרסמו תוצאותיה.

מחברת הוט נמסר בתגובה: "הוט פועלת בהתאם להוראות הרישיון ולהנחיות משרד התקשורת ומאפשרת לכל לקוח בחירה בין שכירות או רכישת המודם, במחירים אשר מתפרסמים באתר ומועברים למשרד התקשורת כנדרש. נציין, כי מודם הכבלים הינו ציוד מורכב המנהל תקשורת דו כיוונית מול ליבת הרשת והכנסת ציוד זר עלולה לגרום להפרעות בגלישה ואף לסיכוני אבטחה ולכן, כפי שנקבע ע"י משרד התקשורת, כל מודם הפועל ברשת HOT נדרש לעמוד בדרישות סף ותקינה ולקבל את האישורים הנדרשים על פי דין. יוזכר כי גם חברות אחרות הפועלות בשוק התקשורת גובות דמי שכירות עבור הציוד וכי תעריפי החברה לעניין זה הינם מהנמוכים בשוק". 

בחברת הוט לא התייחסו לשאלת הפגיעה בלקוחות שמבקשים להשתמש במודם משומש שנמכר על ידי החברה, או לעניין האפשרות לאשר מודמים מספקים שונים המתאימים לדרישות הרשת.  

Leave a Reply

Name *
Email *
Website