החלופות למשמרות הארוכות של הרופאים המתמחים, ומה נדרש כדי ליישם אותן | שאלות ותשובות

הודעת השר איציק שמולי על הארכה מקוצרת בלבד להיתר ההעסקה החריג לתורנויות בנות 26 שעות לרופאים מתמחים, מגיעה על רקע מאבק ממושך לקיצור התורנויות, ולקראת משא ומתן שצפוי להיפתח בקרוב על ההסכם הקיבוצי של הרופאים.

מיהם הרופאים המתמחים?
רופא מתמחה הוא רופא מוסמך שסיים את לימודי הרפואה שלו, ובחר להתמחות בתחום רפואי מסוים (למשל: אונקולוגיה, רפואת ילדים ועוד). משך ההתמחות הוא 4-7 שנים, בהתאם לתחום, במהלכה הרופא הוא עובד מן המניין המוסד רפואי, תחת פיקוח והדרכה של רופאים מומחים. לפי דו"ח של משרד הבריאות, נכון לשנת 2018 היו בישראל 7,268 מתמחים ברפואה.

בדרך כלל, משמרות הרופאים המתמחים כוללות תורנויות לילה, בהן הם מאיישים את המחלקות, לצד רופא מומחה המלווה אותם מבית החולים או מביתו, ונמצא בכוננות למקרה חירום.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מה היה אורך המשמרות של רופאים מתמחים בישראל לאורך השנים?
עד שנת 2000, משמרות של רופאים מתמחים ארכו 32 שעות, בהתאם לשורת הסכמים קיבוציים שנחתמו בין ההסתדרות הרפואית, המדינה והמעסיקים. בשנת 1999 הגיש ‘ארגון הרופאים המתמחים בישראל’ (ארגון ותיק, שאינו הארגון הנוכחי המוביל את המחאה כרגע) עתירה לבג"ץ, בדרישה לשתף את הרופאים המתמחים בדיונים על חידוש ההסכם הקיבוצי, ולהגביל את המשמרות שלהם ל-17 שעות בלבד. דרישות אלו עוגנו בצווי ביניים והצדדים נכנסו להליך גישור, במהלכו פרצה שביתת רופאים שנמשכה כארבעה חודשים.

השביתה הסתיימה ביולי 2000 עם חתימת הסכם קיבוצי חדש, בהסכמת נציגי המתמחים, שקבע כי משמרות מתמחים יארכו לכל היותר 26 שעות, ויחייבו מנוחה של 24 שעות בין משמרת למשמרת. בעקבות ההסכם סיכמו משרדי הבריאות והאוצר על הוספת 200 תקנים רופאים נוספים למערכת הבריאות.

מה הנימוק למשמרות הארוכות?
בהסתדרות הרפואית (הר"י), האחראית גם על קביעת מסלול ההתמחות, העלו לאורך השנים מספר נימוקים לצורך במשמרות ארוכות, ביניהן – רצף הטיפול הרפואי (חשיבות שהמתמחה יצפה בתהליכי טיפול ברצף ולא במקטעים), משך תקופת ההתמחות (הרופא המתמחה צריך לצבור מספר מסוים של שעות בבית החולים, ולכן קיצור המשמרות עלול להאריך את תקופת ההתמחות), וכן דאגה לשכר המתמחים (הבנוי על המשמרות הארוכות ועל שעות נוספות). בארגון הרופאים המתמחים ‘מרשם’ שוללים את הטענות. עם זאת, יו"ר ההסתדרות הרפואית הנוכחי, ציון חגי הביע תמיכה במאבק המתמחים הנוכחי ובקיצור התורנויות, ואף הקים ועדה לבחינת אופן העבודה בבתי החולים.

מה קרה בעקבות מאבק הרופאים ב-2011?
בשנת 2011 פתחה ההסתדרות הרפואית במאבק לשיפור תנאי העבודה של הרופאים לקראת חתימה של הסכם קיבוצי חדש, שכלל גם הפגנות ושביתת רעב של יו"ר הר"י דאז, ליאוניד אידלמן. המאבק הסתיים בהסכם שנחתם באוגוסט 2011, בו סוכם על צמצום מספר בתורנויות בחודש מ8-11 ל-6, מענקים לרואים מתמחים בפריפריה ומענקים לרופאים שיבחרו להתמחות במקצועות בהם יש חוסר בכח אדם. בהסכם נקבע כי יתווספו 1,000 תקני רופאים למערכת הבריאות בתוך תשע שנים, ו-50 תקנים נוספים לפיילוט לקיצור משך התורנויות. בעקבות ההסכם יצאו חלק מהמתמחים למאבק והודיעו כי אינם מקבלים אותו, ומאות מתמחים הודיעו על התפטרות מעבודתם.

בפועל, לא כל התקנים שסוכמו בהסכם עם הר"י אוישו, ובארגון הרופאים המתמחים ‘מרשם’ טוענים כי חלקם לא הגיעו למוסדות בהם היה צורך במתמחים. עד היום נערכו פיילוטים מועטים בלבד לקיצור תורנויות מתמחים.

תוקף ההסכם שנחתם ב-2011 הוא לעשר שנים, ולכן בקרוב ייפתח משא ומתן על הסכם קיבוצי חדש.

מה קרה לתורנויות הרופאים המתמחים בתקופת הקורונה?
כדי למנוע הידבקות, בתי החולים עברו למשמרות אחידות לרופאים מתמחים ומומחים. בעקבות זאת זאת קוצרו משמרות המתמחים ל-12 שעות. מתמחים רבים ציינו כי המהלך הקל על עבודתם.

מה החלופות האפשריות לקיצור המשמרות?
בנייר עמדה של ארגון הרופאים המתמחים ‘מרשם’ מ-2016 מוצעות שתי חלופות מרכזיות לקיצור התורנויות:

  • קיצור ל-16 שעות: כיום משמרת של רופא מתמחה מתחילה בדרך כלל בבוקר ונמשכת עד הבוקר שלמחרת (בתקופת הקורונה בוטל נוהג זה לטובת משמרות קצרות, כדי למנוע חפיפה של רופאים בין משמרות שונות). ב’מרשם’ הציעו לעבור למשמרות בנות 16 שעות שיתחילו ב-16:00 ויכללו את משמרת הלילה. לדברי הארגון, מודל כזה מחייב תוספת של עד 17% לכח האדם, שהם כ-450 תקני רופאים (כאמור, נכון ל-2016).
  • מודל NIght Floats – במודל זה הרופאים מחולקים לשתי קבוצות. בקבוצה הראשונה מרבית כוח האדם, הרופאים שבה עובדים בבקרים כרגיל ומבצעים תורנויות אחה"צ ערב. הרופאים בקבוצה השניה לא עובדים בבוקר אלא מגיעים רק לתורנות לילה אחת למספר לילות, שאורכה 12 שעות. לאורך ההתמחות הרופאים עןברים בין הקבוצות, כך שב-25% מהזמן הם נמצאים בקבוצה המבצעת משמרות לילה בלבד. לפי החישוב שערך ארגון ‘מרשם’ ב-2016 גם ליישום מודל זה נדרשת תוספת של 17% בכח האדם (נכון ל-2016).
  • חלופה נוספת היא עיגון של ‘זמן שינה מוגן’ במהלך המשמרות של רופאים מתמחים, ללא קיצור המשמרות. לפי נייר עמדה של ‘מרשם’, מודל זה דורש הכפלה של מספר הרופאים המתמחים בבתי החולים – הוספה של כ-2,000 תקנים (נכון ל-2016).

    מה משמעות הצעד של שר העבודה איציק שמולי?
    עד כה האריכו שרי העבודה בעשורים האחרונים את היתר ההעסקה החריג שאפשר את המשמרות הארוכות של המתמחים בבתי החולים. שמולי הודיע כי יאריך אותו למספר חודשים בלבד, במטרה למצוא בתוך חמישה חודשים פתרון מוסכם לקיצור תורנויות המתמחים. עם זאת, שינוי מודל המשמרות צריך להיות מהלך מוסכם, ואין ודאות שיימצא פתרון מוסכם על ידי ההסתדרות הרפואית, בתי החולים, משרד הבריאות ומשרד האוצר בטווח זמן כזה. ייתכן שהמהלך של שמולי יפעיל לחץ למציאת הסכמה כזו, שתעוגן בהסכם הקיבוצי הבא.

    Leave a Reply

    Name *
    Email *
    Website