היסטוריה בארה״ב: בית המשפט העליון קבע שחוק זכויות האזרח מגן גם על להט״ב במקומות העבודה

פסיקה תקדימית של בית המשפט העליון בארה"ב אוסרת אפליית עובדים להט"ב. הפסיקה ניתנה היום (שני) ברוב של שישה שופטים מול שלושה, לאחר דיון שנערך בבית המשפט העליון באוקטובר האחרון. הדיון בבית המשפט נגע בשלושה מקרים של עובדים להט"ב: טרנסית אחת, ושני גברים הומואים, שפוטרו בשל זהותם המגדרית והעדפתם המינית.

"היום עלינו להכריע האם מעסיק יכול לפטר אדם רק בשל היותו הומוסקסואל או טרנס’גנדר, והתשובה היא ברורה", כתב השופט ניל גורסץ’ בפסק הדין. "אם מעסיק מפטר עובדת טרנסית, שמזדהה כאישה, ובאותן נסיבות בדיוק לא מפטר אישה סיסג’נדרית, אז המעסיק מעניש באופן מכוון עובדת טרנסית" פסקו שופטי העליון.

הפסיקה מסתמכת על סעיף שבע לחוק זכויות האזרח מ-1964, העוסק בשוויון זכויות בהעסקה, ואוסר אפליה על בסיס גזע, צבע עור, מין, דת או מוצא. בפסיקתם קבעו השופטים כי איסור אפליה על בסיס מין, מכילה בתוכה גם איסור על אפליה על בסיס העדפה מינית וזהות מגדרית.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

הפגנה בעד הגנה על זכויות להטב"ק במקום העבודה מול בית המשפט העליון של ארה"ב בזמן דיון בנושא. 8 באוקטובר 2019 (Photo by Tasos Katopodis/Getty Images)

הפסיקה מספקת הגנה רחבה ומשמעותית למעל ל-8 מיליון עובדים להטב"קים בארה"ב במקומות העבודה, ומתפרסמת בדיוק בשבוע בו הודיע ממשל טראמפ על ביטול חוקים שאסרו על אפליית להט"ב בשירותי בריאות.

בנייר עמדה שהגיש משרד המשפטים של ממשל טראמפ, לבית המשפט העליון, הוא טען שאין לראות בפיטורי עובדת טרנסית אפלייה.השופטים דחו ברוב גדול את עמדת הממשל, ומעניין לציין שאחד מהשופטים שהגנו על העובדים הלהט"ב הוא ניל גורסץ’, מינויו של הנשיא טראמפ לבית המשפט העליון.

לצד גורסץ׳, שנחשב לשופט שמרן, בעמדת הרוב היו גם השופטות רות ביידר גינסבורג, סוניה סוטומאייר, אלנה קאגן, סטפן באייר, ונשיא בית המשפט העליון ג’ון רוברטס. השופטים קלרנס תומאס, סמואל אליטו ובראט קוונבו היו בדעת מיעוט הפוכה.

איימי סטפנס (בכסא) אישתה דונה ועורך הדין שלה (מימין) בכניסה לדיון בבית המשפט העליון של ארה"ב בנושא פיטוריה בשל היותה טרנסית. 8 באוקטובר 2019 (AP Photo/Susan Walsh)

הפסיקה שניתנה היום היא למעשה איחוד של שלוש תביעות שהוגשו על ידי עובדים, שפוטרו באירועים שונים בשל זהותם המגדרית ונטייתם המינית. הדיון המרכזי נעשה בתביעתה של איימי סטפנס, עובדת טרנסית שעבדה בבית לוויות במשך כ-6 שנים, וזכתה לתשבוחות והערכה רבה. אולם כאשר החליטה סטפנס לצאת מהארון כטרנסית, והודיעה למנהלה כי תגיע לעבודה בלבוש התואם למגדרה, הודיע לה המנהל על פיטוריה בטענה שהדבר יפריע ללקוחות.

שני המקרים הנוספים היו תביעות של שני גברים שפוטרו לאחר שהזדהו כהומוסקסואלים במקום עבודתם. אחת של מדריך צניחה, דונלד זרדה, והשנייה של עובד מחלקת הרווחה במדינת ג’ורגיה, ג’ראלד ליין בוסטוק. זרדה נהרג כבר בשנת 2014, עוד בטרם נידונה תביעתו בבית המשפט העליון, והמשפחה המשיכה את התביעה בשמו. איימי סטפנס, זכתה להגיע לבית המשפט העליון לדיון בעניינה, אך נפטרה בחודש שעבר, טרם ניתנה הפסיקה התקדימית שהייתה מגנה עליה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website