הכירו את שחקנית הכדורגל ששרדה סביבה ענייה ואלימה והפכה לכוכבת של נבחרת ג’מייקה

לאורך כל חייה כוכבת נבחרת ג’מייקה חדיג’ה "באני" שו הייתה צריכה להתמודד ולהתגבר על טרגדיות משפחתיות בלתי נגמרות. שחקנית הכדורגל גדלה בשכונה בעלת היסטוריה של אלימות ופשע. שו הייתה צריכה לקום כל בוקר ולהמשיך להאמין בעצמה, גם כשהכל סביבה קורס.

חדיג’ה "באני" שו בת ה-21 היא מלכת השערים של טורנירי מוקדמות מונדיאל צרפת 2019. שו הצעירה של נבחרת ג’מייקה כבשה 19 שערים לזכות נבחרתה בטורניר המוקדמות של צפון ומרכז אמריקה והובילה את נבחרת הרגאיי גירלז לראשונה בתולדותיה למונדיאל הנשים. באליפות צפון מרכז אמריקה, הפתיעה נבחרת ג’מייקה עם זכייה במקום השלישי באליפות והעפלה למונדיאל. במהלך הטורניר, שו כבשה שלושה שערים לזכות "הרגאיי גירלז", כולל שער חשוב בתיקו 2:2 במשחק על הכרטיס למונדיאל מול פנמה.

Go Reggae Girlz!!,Jamaica takes the lead against Panama with a goal by Khadija Shaw #Jamvspa #concacaf #womensqualifier 3rd place playoff pic.twitter.com/kPCCxmJpS5

— ricardomakyn.com (@rmakyn) October 17, 2018

כאמור, "באני" שו בת ה-21 גדלה באחת מהשכונות העניות והקשות של ספאניש טאון בג’מייקה. העיר היא חלק ממחוז מידלסקס הידוע בשחיתות, אלימות ופשע. זהו מקום שמי שנולדו לתוכו מגלים שכמעט בלתי אפשרי לצאת ממנו וממעגל העוני והאלימות. מספר מאוד קטן של אנשים ניצלו את כישרונם הייחודי והצליחו לצאת מהעיר ולהפוך לכוכבים בעלי שם עולמי, ביניהם אלופי העולם לשעבר בריצת 100 מטר יוהאן בלייק ואסאפה פאוול והזמרת והשחקנית גרייס ג’ונס.

שו איבדה בשנים האחרונות ארבעה מאחיה ושני אחיינים. ארבעה מתוכם למלחמת כנופיית אכזרית שאינה נגמרת. שלושת אחיה הגדולים נרצחו ביריות, במהלך מלחמת כנופיות, ואח רביעי נהרג בתאונת דרכים קטלנית. שו לא נשברה מהשכול וההיסטוריה של אלימות מסביבה. היא רצתה לשבור את מעגל העוני מחייה ולהצליח לדאוג לעצמה לחיים טובים יותר אליהם היא רק יכלה לחלום ולנסות להגשים בעזרת כישרון הכדורגל שלה. למרות שאמה אסרה עליה לשחק עד גיל 14 במגרשי הכדורגל ניצלה שו את כישרונה המיוחד כדי לצאת משכונת הפשע והעוני בה גדלה במטרה להפוך לשחקנית כדורגל מקצוענית.

The Guardian Names Jamaica’s Khadija ‘Bunny’ Shaw Its Footballer of the Year for 2018 https://t.co/Uc0zW5yKKD pic.twitter.com/CKj4861CKw

— Jamaicans.com ???????? (@jamaicansdotcom) January 2, 2019

שו סיפרה בראיון לאתר the undefeated על ההתבגרות בסביבה האלימה בה חיה: "היו לי חיים קשים כשגדלתי כילדה קטנה. זה היה קשה בשבילי לראות את הדברים שקרו מסביבי. היו ימים שהייתי אומרת לאימי ‘יש אלימות בכל מקום’." בראיון לגארדין תיארה את מאבקה לצאת מהעוני: "זה מאבק תמידי, לגדול בסביבה כזאת".

"בקהילה שלי הכדורגל היה הדבר שבו אתה פשוט משחק. תמיד הייתי צריכה לשבת ולראות את אחי משחק. הייתי ממש נואשת להבין מה היה כל כך ייחודי בספורט הזה, אז התחלתי לשחק ברחוב, ממש מול הבית שלי. שמעתי על דייוויד בקהאם ורונאלדיניו, וחשבתי לעצמי בתמימות ‘בסדר, אני יכולה להיות הרונאלדיניו ודייוויד בקהאם הבאים’."

Nat'l U-17 captain Khadija Shaw of St. Jago High was named MVP for the Schoolgirl Football season 2014. pic.twitter.com/eKdg5ZM3wk

— Yardie Sports (@YardieSports) June 28, 2014

עם הזמן אימא מוניקה נתנה אישור לבתה לשחק ליד חצר הבית עם הבנים הגדולים יותר. שו המשיכה להתפתח כשחקנית איכותית גם במגרש הקט רגל בבית ספר בו היא למדה. המהירות והזריזות שלה היו מרשימים והשמועות על הילדה הקטנה מספניש טאון הגיעו עד לאוזניהם של מקבלי ההחלטות בנבחרת הנשים של ג’מייקה. יום אחד התקשר מנהל נבחרת הנערות למוניקה וביקש את אישורה לשלוח את שו בת ה-14 למחנה האימונים של נבחרת הנערות. במחנה האימונים היא שיחקה לראשונה בחייה במגרש כדורגל אמיתי עם נערות אחרות בגילה וברמה שלה.

לאחר שהצטיינה במדי נבחרת הנערות של ג’מייקה, זכתה שו להצעה ממכללת פלורידה סטייט היוקרתית. שו הייתה צריכה לעבור מבחני קבלה כדי להתקבל לקבל מלגה מלאה במכללה, אך לצערה היא נכשלה בהם. בעקבות זאת היא עברה לשחק שנתיים בג’ונייר קולג’ שם התגלתה על ידי מאמן מכללת טנסי שבמהרה צירף את הנערה הכישרונית לקבוצת הקולג’ האיכותית.

במהלך שנת 2016 סבלה שו משתי טרגדיות קשות. אחד האחיינים שלה מת מהתחשמלות במגרש הכדורגל ואחיין נוסף נרצח גם כן בקרב יריות בין כנופיות מקומיות. האבל הכבד ותחושת הבדידות של חיים במדינה זרה גרמו לשו לרצות לוותר על חלום הכדורגל, לעזוב הכל ולחזור הביתה. "רציתי לחזור הביתה. מה עוד יכול לקרות? רציתי לחזור הביתה כי לא נפרדתי מהם ועכשיו הם הלכו."

Soccer allowed Tennessee's Khadija Shaw to escape gang violence in Jamaica https://t.co/qA4PIWdnL3 @Vol_Soccer

— Phil Kaplan (@philkaplan) October 4, 2017

אימא של "באני" שו אסרה אליה לחזור לג’מייקה ולפרוש מכדורגל. היא רצתה שהילדה הקטנה של הבית תצליח בחיים ותדע לנצל את המתנה היחודית שהיא קיבלה. מוניקה שכנעה את שו להישאר בטנסי ולהמשיך להצטיין בליגת הקולג’. שו לקחה את ההזדמנות ‘בשתי הרגליים’ והמשיכה להתקדם בקריירת הכדורגל שלה. במהלך המונדיאל היא תגשים עוד חלום אדיר, כאשר היא תעלה למגרשי הכדורגל בצרפת ככוכבת הכי גדולה של נבחרת "רגאיי גירלז" הקטנה. נבחרת שהולכת לרקוד בקיץ על המגרש ולסחוף אחריה אומה שלמה שמשוגעת על כדורגל.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website