הלאמה, מענקים משכורות: בזמן שאל על מתמוטטת, זה מה שעושות מדינות אחרות

על רקע משבר הקורונה, ענף התעופה בכל העולם נמצא במשבר עמוק. בעולם, הממשלות פורשות רשת ביטחון לחברות התעופה המקומיות והלאומיות, כשבחלק מהמקרים הפתרון כולל הלאמה מלאה או חלקית, על מנת לשמר תשתית תחבורה חיונית. דווקא בישראל, בחסות המשבר, דוחק משרד האוצר את אל על להסכם קשוח הכולל גל פיטורים וקיצוצים.

ענף התעופה הוא ככל הנראה הענף שנפגע בצורה הקשה ביותר ממשבר הקורונה. לצד התיירות, זהו הענף שנכנס למשבר ראשון, כשמדינות החלו לעצור טיסות כבר בחודש ינואר. זהו  גם הענף שעתיד לצאת אחרון מהמשבר. מנכ"ל ארגון התעופה העולמי, יאט"א, אלכסדר דה ז’וניאק העריך במסיבת עיתונאים שקיים בסוף מרץ כי המשבר בענף יימשך חודשים רבים והתאוששות תגיע בעוד שנה וחצי בלבד.

מלבד נזקי המגפה הישירים  – סגירת גבולות במדינות רבות בעולם –  ענף התעופה פגיע ביותר בגלל ההשקעה המסיבית בציי מטוסים, המבוססת על גיוסי חוב בהיקפים גדולים והוצאות קבועות בשיעור גבוה (ריבית, שכר, חכירת מטוסים ואחזקתם בנמלי התעופה). תרומה נוספת למשבר נובעת מהתחייבויות חברות התעופה להעניק החזרים כספיים לחלק מהנוסעים שטיסותיהם בוטלו.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מהצד השני לזכות חברות התעופה עומדת ההכרה של רוב ממשלות העולם כי מדובר בתשתית חיונית. כזו שבלעדיה לא יוכל משק ממודרני לשוב לפעולה תקינה. חברות התעופה הלאומיות, על אף שבמקרים רבים הן מוחזקות בבעלות פרטית, זוכות להגנה של הממשלות, על מנת שיוכלו להיות קטר בהוצאת הכלכלות השונות מהמשבר.

כך לדוגמה באיטליה, שספגה את המשבר הבריאותי בצורה קשה ביותר ולכן גם צפויה להתמודד עם משבר כלכלי קשה מאוד, דיווח הביזנס אינסיידר כבר ב 21 במרץ על החלטת הממשלה להלאים את חברת התעופה הלאומית אלאיטליה, כשהיא מתחייבת למעשה לספק לה מענק כספי של מאות מליוני אירו לחילוץ החברה מהמשבר. אגב אלאיטליה הייתה חברה במשבר שחיפשה קונה, הרבה לפני משבר הקורונה. תכנית החילוץ הממשלתית לחברה היא למעשה שינוי כיוון ביחס הממשל האיטלקי לחברה לאחר שמשבר הקורונה הבהיר את חשיבותה של חברת תעופה לאומית. על פי דיווחים בעיתונות הכלכלית, גם בצרפת ובלגיה בוחנים בימים אלה  הלאמות של חברות התעופה הלאומיות במודלים שונים.

מודל סיוע אחר לחברות תעופה לאומיות מגיע מנורבגיה ושבדיה, שם החליטו הממשלות לכסות 75% משכר העובדים בחברת התעופה סקנדינביאן איירליינס ולהעמיד ערבויות מדינה של 300 מיליון דולר. על פי הדיווח במגזין פורבס, הממשלות לא מתייחסות להחלטה זו כתוכנית חילוץ ((Bailout אלא כהשקעה אסטרטגית ליציאה מהירה מהמשבר.

בארצות הברית, הציע הממשל לקבוע חבילת סיוע בשווי של 58 מיליארד דולר לחברות התעופה. על פי הדיווח בפוקס ניוז מתכננת אמריקן איירליינס לקבל 12 מיליארד דולר  מהסכום הזה במענקים והלוואות שישמש לטענת החברה למניעת הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום ופגיעה בשכרם בחודשים הבאים.

משלוחי הביצים לחג הפסח (צילום: דוברות אל על)

מה שמדהים בכל חבילות הסיוע הנידונות בין ממשלות לחברות תעופה ברחבי העולם הוא שהממשלות מבינות שמדובר במשבר בקנה מידה עולמי ושחברות התעופה הן תשתית חיונית ליציאה מהמשבר. זו גם הסיבה שבמקרים רבים, הסיוע שניתן לחברות התעופה ניתן ללא תנאי הנוגע לניהולן השוטף של החברות. בחלק מהמקרים המדינות מבקשות הלאמה חלקית, ובחלק מהמקרים הן דורשות מבעלי החברות עצירה של דיבידנדים לתקופה מסוימת.

בישראל לעומת זאת, המשבר היכה באל על בצורה חזקה מאוד וכבר בימים הראשונים סכנת פשיטת הרגל איימה על החברה שנכנסה למו"מ מול המדינה. בתחילת מרץ יצאו 5,000 מעובדי החברה לחל"ת וכ-1,000 נוספים פוטרו. חודש עבר והסכם מול משרד האוצר טרם הושג. באוצר מתעקשים כי סיוע יוגש לאל על מול תכנית התייעלות שכוללת קיצוץ עמוק במצבת כוח האדם של החברה ובתנאי השכר של העובדים. נראה שיש מי שהחליט שהמשבר הוא הזדמנות לרפורמה שתפשיט את העובדים מתנאי ההעסקה שלהם ותהפוך את חברת התעופה הלאומית לחברה בסגנון לואו קוסט. הציניות זועקת לשמים כשבאותה השעה יוצאים מטוסי החברה לטיסות מיוחדות בשליחות המדינה להחזרת מטיילים מחו"ל ולהבאת תרופות ואמצעי מיגון שנמצאו בחוסר בדיוק בגלל אותה תפיסה של קיצוצים והתייעלות, הפעם במערכת הבריאות.​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website