המורים יבואו לבית הספר בלי לדעת מתי מסתיימת השנה: “תחושת זלזול עמוקה ושורשית”

רבבות מורים ועשרות אלפי תלמידים בחטיבות הביניים ובתיכונים יגיעו היום (חמישי) ומחר לבתי הספר ויחלקו תעודות סיום שנה לתלמידים, מבלי לדעת האם הלימודים מסתיימים השבוע, או ממשיכים בשבוע הבא. בזמן שהדיונים מתנהלים בתקשורת, במשרד החינוך וככל הנראה גם בבית הדין לעבודה, מורים רבים מבולבלים, כועסים ובעיקר מאוכזבים. שלושה מהם מספרים ל’דבר’ על תחושותיהם.

פסית שיח (באדיבות המצולמת).

"אנחנו המגזר היחיד שמצפים ממנו לעבוד בלי לקבל משכורת"

פסית שיח, מנהלת בית הספר הדמוקרטי ‘קשת’ בזכרון יעקב, הודיעה אמש (רביעי) לכלל תלמידי בית הספר שהיא תעדכן אותם במהלך סוף השבוע האם יתקיימו לימודים בשבוע הבא, או שהחופש הגדול יתחיל ביום ראשון. "לא היינו חייבים להגיע למצב בו יום לפני סיום שנת הלימודים, א המורים ולא התלמידים יודעים אם אם הלימודים מסתיימים או לא", היא אומרת בשיחה עם ‘דבר’, ""זו לא גזירת גורל, וזה לא בגלל הקורונה. זה בגלל שמשרד האוצר, במקום לתמוך בנו, מייצר עוד אתגר, מיותר ולא מוצדק, לשנה שהייתה גם ככה קשה מאוד".

"זה מסר מאוד בעייתי למורים ולמנהלים בנוגע ללמידה מרחוק", אומרת שיח, "בנינו מערכת שלמה שתפקדה באופן מלא מהיום הראשון של ההסגר, במשך כל הימים המורים שלי ואני עבדנו ימים שלמים, גם בערב, אפילו יותר מבדרך כלל, כדי להעמיד שבוע לימודים איכותי. במקום להוקיר ולהעריך אותנו – אומרים לנו שלא באמת עבדנו".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"להיכנס מתחת לאלונקה זה משפט נהדר", מסכמת שיח, "אם נראה שוטרים, חברי כנסת ועיתונאים שיסכימו לעבוד תשעה ימים בלי משכורת, גם אנחנו נעשה זאת בשמחה. בינתיים, המגזר היחיד שמצפים ממנו לעבוד בלי לקבל משכורת זה המגזר שלנו – שגם ככה לא בדיוק מעלה את ממוצע השכר במשק."

"התלמידים לא מגיעים לבית הספר ולא סומכים עליו, ובצדק"

"תחושת הזלזול היא עמוקה ושורשית", אומרת רינת אדף, מורה בחטיבת ביניים בקריית מלאכי, "זה לא התחיל בקורונה. זה יחס כזה שיש במדינה כלפי מורים בגלל מי שהם, או יותר נכון – הן. הפעם זה באמת חצה את הגבול."

אדף, מורה מזה מעל לעשור לתלמידים בסיכון, אומרת שתחושת חוסר הוודאות מחלחלת למטה, לתלמידים, שמאבדים אחיזה ותחושת משמעות בהגעה ללימודים. "כל הזמן מדברים על טובת התלמידים, אבל התלמידים בכלל לא מגיעים לבית הספר ולא סומכים עליו, ובצדק. אם כל יום אתה שומע בטלוויזיה הודעה סותרת, אז עם כמה שבית הספר קשה לתלמידים, והקורונה, וכל הפחדים, באים ומפרקים את שארית האמון שעוד נשאר".

"מה שקורה פה זה חוסר אחריות אחד גורף. זו לא נגזרת של הדברים, זה הקו המנחה", אומרת אדף, "לדעתי במשרד החינוך ידעו מראש שהתלמידים לא ירצו להמשיך להגיע לבית הספר, והמורים לא באמת יצליחו ללמד, ולכן כל הבלגן הזה נועד כדי להתנגח עם ארגוני המורים".

יובב קיני (באדיבות המצולם).

"ניתוק עמוק מהשטח"

"אנחנו נמצאים במצב הזוי" אומר יובב קיני, מורה בתיכון בבת ים, "זו חוויה של ניתוק עמוק מהשטח, שמישהו רוצה להילחם בך בלי שום סיבה מהותית, להילחם לשם להילחם". לדברי קיני, בעקבות גילויי הקורונה בבתי הספר בבת ים ואווירת סוף השנה בבתי הספר, הכיתות כמעט ריקות. "בשבועיים האחרונים השיעורים שהעברתי היו לחמישה, שישה תלמידים. אבל גם הם כבר יפסיקו להגיע בקרוב, ואני לא יכול להאשים אותם"

"למה לשר החינוך להיכנס לתפקיד, ומיד לשים את עצמו במקום שהוא רב עם כל המורים בלי שום סיבה?", מוסיף קיני, "ברור לנו שזו לא הדאגה לילדים, לא הקורונה ולא השלמת פערים. זו כסות לפגיעה בהסכמים, לפגיעה בשכר של המורים עכשיו או בעתיד. בימי הקורונה ראינו מה משרד האוצר חושב עלינו, ועכשיו זה כנראה השלב הבא".

"יש פה התנהלות גורפת של חוסר אחריות" מוסיף קיני "אצלנו בעיר יש מספר בתי ספר שבהם התגלו תלמידים עם קורונה, ובבית ספר שלנו יש לא מעט מורים מבוגרים עם רקע בריאותי סיכוני שמחויבים להגיע לבית הספר. במצב הזה משרד החינוך היה צריך להגיד לנו להפסיק, במקום לחזור שוב בפעם האלף על ‘האלונקה’, שממילא המורים הם הראשונים והאחרונים לסחוב אותה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website