הממשלה אישרה את ייצוא הקנאביס הרפואי

הממשלה אישרה היום (ראשון) ייצוא מוצרים רפואיים מבוססי קנאביס רפואי, את בהתאם להמלצות ועדה ייעודית בראשות מנכ"לי משרדי האוצר והבריאות, שי באב"ד ומשה בר סימן טוב, שהגישה את המלצותיה באוגוסט 2017. לפי הערכות האוצר, ייצוא הקנאביס צפוי להכניס למשק כ-4.1 מיליארד שקל בשנה.

הוועדה הבין משרדית בראשות משרד האוצר ומשרד הבריאות תמליץ על ייצוא של קנאביס רפואי (צילום: נועה לויאל / דוברות האוצר).

בעקבות אישור ההצעה יחל ייצוא מוצרים רפואיים סופיים שיקבלו רישיון על ידי הרגולטור במשרד הבריאות, למדינות המתירות שימוש רפואי במוצרים אלו בתחומן, בהתאם לנהוג במוצרים רפואיים אחרים.

ההצעה הובאה לשולחן הממשלה לאחר שהוסכמה עם כלל המשרדים הרלוונטיים, לרבות משרד הבריאות, ביטחון הפנים, החקלאות, הכלכלה והמשפטים. לאחר שבוצעו תיקוני חקיקה הנוגעים בנושא לשם מתן סמכויות אכיפה למשטרת ישראל. בעקבות אישור ההצעה יפתח שוק חדש ליצרנים ישראלים, דבר הצפוי להביא להגדלת השקעות בתחומי החקלאות, המחקר והייצור וליצירת מקומות עבודה חדשים בתחומים אלה.

שוק הקנאביס הרפואי דוהר קדימה, הצרכנים נשארים מאחור

"תמכתי לאורך כל הדרך בייצוא הקנאביס הרפואי מישראל, ואני מברך על אישור הממשלה היום" אמר שר האוצר משה כחלון, "ייצוא הקנאביס הרפואי יעניק למדינת ישראל יתרון עצום בקשר שבין המחקר והפיתוח לבין החקלאות ותעשיית הקנאביס, יביא להכנסות משמעותיות של מטבע חוץ למדינה וימצה את היתרונות שיש למדינת ישראל לכל אורך שרשרת הייצור. חקלאים, מפעלי ייצור ומפיצים רבים ביצעו השקעות גדולות על סמך הכוונות שלנו וכעת הם ייהנו מפרי עמלם. ההחלטה שאושרה היום נגררה יותר מדי שנים ללא הצדקה ממשית. אני מציע לכל שותפיי בהנהגת המדינה לפעול במהירות על מנת שלא נאבד לחלוטין את היתרון התחרותי שיש לנו בתחום זה".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד הוסיף כי "הטכנולוגיה הישראלית פורצת דרך בתחום הקנאביס הרפואי מצליחה לייצר מוצרים רפואיים מהמתקדמים בעולם מצמח הקנאביס ומשפרת משמעותית את איכות חייהם והתמודדותם של מליוני חולים ברחבי העולם הצורכים קנאביס רפואי כתרופה קבועה. אני מברך על אישור ההחלטה בממשלה שתביא לפיתוח המשק, החקלאות, התעשייה והרפואה בישראל ומודה לכלל המשרדים שהיו שותפים בגיבושה".

חממה לגידול קנאביס רפואי (צילום: חממות תיקון עולם).

מדובר בסוף טוב ויחסית מאוחר לדרך ארוכה שהחלה עם אישור הרפורמה הכוללת בתחום הקנאביס ב-2016, והמלצות הוועדה שדנה, כאמור, בהיתכנות ייצוא הקנאביס הרפואי באוגוסט 2017. אלא שבדרך נרשמו התנגדויות מצד חלק מהמשרדים הממשלתיים, בראש ובראשונה מצד המשרד לביטחון פנים שבו חששו מזליגה של קנאביס לשוק הפיראטי, וכן מצד משרד הבריאות שכן סגן השר יעקב ליצמן סבר לאורך הדרך שישראל אינה צריכה להיות מזוהה עם ייצוא בתחום. ראש הממשלה בנימין נתניהו הקפיא בפברואר אשתקד את התכנית לאור ההתנגדויות הללו, ורק עתה הפלונטר שנוצר נפתר עם קבלת ההסכמות מכל השחקנים הרלוונטיים.

השורה התחתונה בהמלצות הצוות הבינמשרדי שבחן את היתכנות יצוא הקנאביס, היתה שיש להוציא את המהלך לפועל. "יצוא מוצרים סטנדרטיים ברמת איכות ‘קנאביס רפואי – Medical Grade’ טומן בחובו את האפשרות לקבוע סטנדרט עולמי בנושא, להבטיח את בטיחות השימוש והאפקטיביות, ולהגדיל את יכולת הבקרה והפיקוח על מוצרי הקנאביס אשר ייוצאו", נכתב בדו"ח הסיכום שהגיש הצוות, "לאור האמור מתקיים בעת הזו חלון הזדמנויות ייחודי בו לישראל ישנה ההזדמנות להיות בין המדינות הראשונות בעולם המאפשרת מחקר, גידול, ייצור ויצוא קנאביס רפואי, תוך ניצול היתרונות היחסיים שלנו על מנת לתפוס נתח שוק משמעותי". הצוות קבע בנוסף כללים שבמסגרתם רק מי שיעמוד בסטנדרטים ברורים של גידול, ייצור, אחסון, הפצה ואבטחת שרשרת האספקה יקבל רישיון, וכן לאפשר יצוא רק למדינות שיתירו זאת.

בדו"ח מופו מדינות אירופה לפי חוקיות השימוש בקנאביס רפואי, וכן לפי מידת הסובלנות לכך (נכון ל-2016). מהנתונים עולה כי מדינות מערב אירופה מתקדמות בתחום, וגם במדינות מזרח היבשת חלה התקדמות. עוד הוצגו נתונים המצביעים על עלייה בצריכת קנאביס בצפון אמריקה, שגם היא מתקדמת בגישתה לנושא. כך למשל, ב־2015 הושקעו 4.1 מיליארד דולר ברכישת קנאביס רפואי בצפון אמריקה וב־2016 הסכום כבר הגיע ל־5 מיליארד דולר. הצפי הוא שההשקעה תעלה בשנים הקרובות בצורה חדה — גם ברכישה לצרכים רפואיים וגם ברכישה במדינות שהתירו שימוש שאינו רפואי בארה"ב. עוד צוין בדו"ח כי כמעט 1.9 מיליון תושבים בצפון אמריקה משתמשים בקנאביס רפואי באופן חוקי.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website