הממשלה לא אישרה את דרישת האוצר להקטנת הגרעון | רה”מ עקץ את הפקידים

הממשלה לא אישרה את בקשת משרד האוצר להעביר את תקציב ההתאמות לשנת 2019. באוצר רצו להקטין את הגרעון החזוי מ-3.6% ל-3.5%, אך ראש הממשלה סירב בטענה כי יש צרכים ביטחוניים משמעותיים שלא מאפשרים את הקיצוץ. ראש הממשלה הוסיף ביקורת על האוצר כשאמר "שאלה מעניינת מדוע מציגים דווקא עכשיו את עדכון הנתונים ל-2019 כשאפשר היה להציג אותם ביוני".

הדיון בממשלה התקיים במסגרת עדכון נתוני הנומרטור שחוזים עליה משמעותית בגרעון כתוצאה מירידה בתחזית הכנסות המדינה ועליה בהוצאות. בשלב זה באוצר לא ביקשו מהממשלה לבצע צעדי התכנסות משמעותיים אלא רק להוריד את תקציב ההתאמות. תקציב רזרבה של 1.5 מיליארד שקלים שנקבע כתנאי להעברה המוקדמת של התקציב ונועד להתמודד עם עדכון לרעה של התחזיות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 9 דצמבר 2018 (צילום: מארק ישראל סלם / פלאש 90).

נתניהו, שבדרך כלל מוביל קו של ריסון תקציבי, חרג ממנהגו והפעם דווקא דרש להימנע מכל קיצוץ בתקציב וטען שיש לשמור את הרזרבות לאירוע ביטחוני לא צפוי. לתמיכה בעמדת ראש הממשלה הצטרפו אנשי המועצה הלאומית לכלכלה שהביאו לשרים נתונים על חוסר האמינות של תחזיות האוצר.

מנגד, תמיכה בעמדת האוצר הגיעה מפרופ’ מישל סטרבצ’ינסקי, ראש חטיבת המחקר בבנק ישראל שטען כי על הממשלה להימנע מצעדים שירחיבו את הגרעון הצפוי ודרש מהשרים לשמור על היציבות הפיסקאלית. סטרבצ’ינסקי ייצג את עמדת בנק ישראל כי על הממשלה הבאה שתקום תוטל האחריות לפעול להקטנת הגרעון מיד עם כינונה.

על אף הביקורת של נתניהו כלפי פקידי האוצר ראוי לציין כי הורדת תחזיות הצמיחה וכתוצאה מכך גם הורדת תחזית הכנסת המדינה ממיסים בוצעו רק בחודש האחרון. ביוני 2018, מועד העדכון הקודם של הנומרטור, ההערכות ל-2019 היו טובות יותר ולא נחזתה חריגה של הגרעון.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website