הנהלת נמל אשדוד: 18 עובדים “הודיעו על מחלה”, שיבושים בפריקת המכולות

הנהלת נמל אשדוד טוענת לשיבוש עבודה הנגרם כתוצאה מכך ש-18 עובדי תפעול, שישה מהם מנופאים, דיווחו הבוקר על מחלה המונעת מהם להגיע למשמרת אליה נרשמו. ההנהלה הודיעה כי בכוונתה לפנות במהלך השעות הקרובות לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע על מנת שיורה לעובדים לשוב לעבודה סדירה ומלאה.

ביום רביעי בשבוע שעבר הורתה השופטת רחל גרוס להסתדרות ולוועד הציוד המכאני לוודא כי העובדים נרשמים למתן שעות נוספות, לאחר שיום קודם לכן עתרה ההנהלה לסעד ארעי בטענה כי העובדים נקטו עיצומים החל מיום ראשון, במסגרתם אינם משתבצים לביצוע משמרות נוספות, וזאת בלא שהוכרז סכסוך עבודה או ניתנה הודעה מוקדמת.

נמל אשדוד, ברקע העבודות להקמת נמל הדרום החדש. 13 במאי (צילום: שי ניב)

ההסתדרות וועד העובדים הכחישו בבית הדין כי ניתנה הוראה לנקוט בפעולות ארגוניות כלשהן. העובדים, על פי רוב, לא מחויבים להירשם למשמרות נוספות מעבר לקבוע בהסכם הקיבוצי, אלא שהנהלת הנמל מתבססת בעבודה השוטפת על משמרות אלו, ובממוצע נרשמים אליהם בין 50-30 עובדים על פי נתוני ההנהלה.

ייתכן והמתיחות בנמל נובעת ממשבר במשא ומתן בנוגע לרפורמת הקמת הנמלים החדשים, המתקדמת מזה חמש שנים. בעוד שבנמל חיפה נחתם כבר הסכם עקרונות לשמירה על זכויות העובדים, להתייעלות ולכניסת משקיע אסטרטגי – בנמל אשדוד מתקשה המשא ומתן להבשיל לכדי חתימה על הסכם קיבוצי, כשהעובדים וההסתדרות דורשים את הבטחת מוכנותו של הנמל לתחרות מול הנמל החדש הנפתח, ומצויים במחלוקת על שורה של סוגיות הנוגעות לתשתיות, שטחים המוקצים לנמל, והשכונה הנבנית בצמוד לו שהעובדים חוששים שתמנע בעתיד פעולות שונות בנמל הכרוכות ברעש או בחומרים מסוכנים.

גורם בנמל מסר לדבר ראשון כי להערכתו העובדים כועסים על כך שהסכם הרפורמה איננו נסגר בשל קשיים שמציבה המדינה, ועל כך שנדחית דרישתם לכלול בנמל הוותיק את רציפים 24 ו-25 המצויים במחלוקת.

כזכור, בית הדין הארצי לעבודה לא התיר לעובדי נמל אשדוד לנקוט צעדים ארגוניים להבטחת זכויותיהם לאורך כל תקופת הבנייה של הנמל החדש. בעבר, בעקבות שביתה פראית שפרצה בנמל, אף הורה למשטרה להביא את ראשי הוועדים לבית הדין בצו בית משפט.

בשבוע שעבר, זומן מנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל לשימוע לפני פיטורים, בין היתר על רקע שורת תקלות בעבודת הנמל בשנה החולפת הנוגעות הן בהיבטים תפעוליים, בעיכובים ברכש ציוד בסוגיות של ממשל תאגידי תקין ובחריגה מהוראות המשרד להגנת הסביבה.

"כמנהל החברה הובלתי את נמל אשדוד בחמש השנים האחרונות לשיאים של תפעול ורווחיות, לצד הכנסת סטנדרטים חדשים של ניהול תקין וניקוי תופעות פסולות שהיו נהוגות בנמל בעבר" הגיב בלומנטל לשימוע, "בתקופה זו הנמל רשם הישגים פיננסים ותפעוליים שהניבו דיבידנדים והכנסות שיא למדינה. הובלתי לשינוי יסודי בנורמות יחסי העבודה שהיו קיימות בנמל והכנסתי בהם סטנדרטים חדשים. החברה הפסיקה לחלוטין את תופעת הנפוטיזם וקלטה מאות עובדים חדשים במסגרת גיוון תעסוקתי ותוך פתיחת תפקידים, שהיו על טהרת גברים, בפני נשים. הזימון לשימוע שנשלח אליי אמש, בשעת לילה, באופן אישי, ופורסם הבוקר הוא מגמתי ורצוף באי דיוקים. ההחלטה על השימוע, בהובלת יו"ר הדירקטוריון, התקבלה ממניעים תמוהים דווקא בעת הזו. יש לי תשובות מצוינות לכלל הטענות ואני מתכון להמשיך ולנהל את הנמל גם ב-2020".

תגובת עובדי הנל וההסתדרות החדשה לא התקבלה, נכון לשעה זו.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website