הסכם קיבוצי ראשון בחברת המתנ”סים באור יהודה

הסכם קיבוצי היסטורי, שנחתם ביום חמישי האחרון בחברה העירונית "נפגשים", המנהלת את המרכזים הקהילתיים ואירועי התרבות בעיר אור יהודה, מהווה נקודת ציון חשובה לעובדי החברה, וגם שלב משמעותי בתהליך ההבראה הארוך של העיר.

ההסכם, שנחתם בתום מו"מ שנמשך כחמש שנים, ויחול על כ-300 עובדי החברה, משפר את שכרם, ומעגן זכויות נוספות כמו ביטוח בריאות מהמעביד, ותק, קדימות במכרזים פנימיים למשרות מתפנות, מנגנון פיטורים מסודר, השתתפות בלימודים וחופשות שנתיות. גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף שליווה את חתימת ההסכם, מסר: "זכויותיהם של העובדים עוגנו בהסכם תודות לנחישות העובדים, ההסתדרות וסיוע של ראש העיר אור יהודה. זוהי רק תחילת הדרך."

חתימת הסכם קיבוצי בעיריית אור יהודה (מימין לשמאל: גלית חיה כהן -נעמת, יונית דלאל -יו"ר ועד העובדים אור יהודה, לאה כץ מנכ"לית המתנס, אלירן אליה – מ"מ ראש העיר ויו"ר הנהלת המתנ"ס, גיל בר טל – יו"ר הסתדרות המעוף, חנה פיזואטי יוסף – יו"ר ועד הפעולה, ליאת שוחט ראש העיר, עופר חתוכה – הסתדרות בקעת אונו. צילום: דוברות ההסתדרות)

ההסכם גם מסמן את התהליך החיובי שעוברת העיר, אחרי שראש העירייה הקודם שלה, דוד יוסף, נשלח למאסר בגין עבירות מין, מרמה והפרת אמונים. את תהליך ההבראה מובילה, בין השאר, שותפות שנרקמה בין כמה נשים: ליאת שוחט, ראש העירייה; יונית דלאל, יו"ר ארגון עובדי העירייה; לאה כץ, מנכ"לית החברה העירונית ואחרות.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"אני עובדת 22 שנים ואני לא זוכרת שת"פ כזה בין הנהלת העירייה לבין העובדים", אומרת חנה פיזואטי-יוסף, יו"ר ועד הפעולה של עובדי המתנ"סים בעיר.

נציגת העובדים: "קודם העובדים היו שקופים, עכשיו רואים אותם"

ניסיון ההתאגדות של עובדי המתנ"סים באור יהודה החל ב-2015. "רצינו להתאגד, אבל לא הצלחנו לגייס את העובדים, כי הם מאוד פחדו", משחזרת פיזואטי-יוסף את התהליך. לדבריה, ההנהלה הייתה פעילה במניעת ההתאגדות. "העובדים הבינו שאם הם יתאגדו יהיה להם מאוד קשה להתקדם. מצאנו את עצמנו קבוצה מצומצמת בחזית, והמסר היה שאם מישהו ינסה לעשות צעד ‘שיזהר’. היו להם גם דרכים יצירתיות לפטר.

חנה פיזואטי יוסף יו"ר ועד הפעולה (צילום באדיבות המצולמת)

"המרכז הקהילתי התנהל באופן פרוץ מבחינה כספית", היא מוסיפה, "לא היו חוקים מבחינת ההעסקה. מי שהשפיע על תנאי השכר של העובדים היה מנהל שהיה לו הרבה כוח, ואנחנו רצינו לעצור את זה. תמיד איימו עלינו, גם בעקיפין וגם באופן ישיר, שאם נתאגד נמצא את עצמנו בחוץ. רצינו לתת לעובדים תנאים שווים, להכיר בוותק של העובדים שעובדים המון שנים במערכת, ולהיכנס למערך של תוספות שכר בצורה הוגנת".

כשליאת שוחט נבחרה לראשות העירייה, התמונה השתנתה. "כשהתחלף השלטון", ממשיכה פיזואטי-יוסף, "פנינו לליאת ואמרנו לה שאנחנו רוצים להתאגד. היא אמרה אוטומטית ‘בשמחה רבה’. זה המסר שהיא העבירה לעובדים מעל הבמות. היא אמרה שהיא בעד לשפר את תנאי העובדים ושהיא תומכת ברעיון. בקלי קלות הצלחנו להחתים טפסים. קודם העובדים היו שקופים, עכשיו רואים אותם".

איך ידעתם לנהל מהלך להסכם?

"לא ידענו מה זה הסכם, אז ניסינו ללמוד הרבה מהקולגות שלנו. הייתה תקופה של למידה. פניתי למנהלי מתנ"סים אחרים, כדי לדעת אם הם כבר חתמו או שהם בתהליך, אבל מהר הבנתי שאנחנו בין הראשונים. הייתי בכל מיני מפגשים של ועדים, כדי ללמוד מה זה הסכם. עשינו שיעורי בית, וההסתדרות נתנו לנו המון כלים".

ראשת העירייה: "התאגדות עובדים אינה איום"

שוחט מתארת את מצב העירייה עם כניסתה לתפקיד, כ"מצב של פוסט טראומה". "המשבר שהעיר חוותה בא לידי ביטוי בצורה החזקה ביותר אצל עובדי העירייה", היא אומרת. "לכן היה לי חשוב, באחת הפעולות הראשונות שעשיתי, לחזק את העובדים, להעצים אותם. בכל מקום ובכל הזדמנות הבהרתי להם שההצלחה של העירייה ושלי תהיה בשיתוף פעולה איתם, בגיוס שלהם לעבודה לצדי. רציתי להחזיר להם את האמונה ביכולת שלהם להצליח ולהיות חלק מארגון מצליח. אני, בתפיסה שלי, בעד העבודה המאורגנת", היא מוסיפה, "אני לא רואה בהתאגדות של ועדים או של ארגוני עובדים איום. אני באמת מסתכלת על האדם הפשוט, שבסופו של יום צריך להביא הביתה פרנסה שמכבדת אותו ונותנת לו ביטחון כלכלי ותעסוקתי ראוי".

יונית דלאל, יו"ר ועד העובדים אור יהודה וליאת שוחט, ראש עיריית אור יהודה (צילום באדיבות המצולמת | Orenko999/ויקימדיה)

ולא היו התנגשויות?

"היו לא מעט מוקשים בדרך, אבל אני מאחלת לכל ראש עיר ועד עובדים כמו שיש בעיריית אור יהודה. מצד אחד דואג לרווחתו ותנאיו של העובד בעירייה, אך מצד שני מבין גם את השיקולים המערכתיים של הנהלת העיר. אני לא אוהבת להעיד על עצמי, אבל זו צריכה להיות תפיסה של ראש עיר, לראות בוועד העובדים גורם שיכול להוביל, לסחוף את העובדים להצלחה, גם ברמה האישית וגם ברמה העירונית".

לדבריה, העבודה לא יכולה להיעשות בלי ועד עובדים. "זה בעיקר מתייחס לסקטורים הרבים והמגוונים שפועלים בעירייה: סייעות, אבות הבית, עובדי הניקיון. אי אפשר לעבוד מול פרט ופרט בעירייה. כשיש גורם שמייצג את הסקטורים השונים, קל יותר להתמודד עם הצרכים שלהם. להבין את המקום ממנו הם דורשים ומבקשים את מה שמגיע להם. ללא התיווך של הוועד קשה לראות דרך אחרת לפעול מולם".

יו"ר ועד העובדים: "עידן אחר של שותפות"

את עובדי עיריית אור יהודה מייצגת יונית דלאל, יו"ר הוועד, המשמשת כראש לשכת ראש העירייה. "כאשר בקרב ההנהלה יש הבנה להקשיב ולרדת לעומק הדברים", אומרת דלאל, "יותר קל להבין את העובד. עם ליאת הדרך פתוחה להשמיע את העובדים. כשליאת נבחרה ב-2015 היא לא ידעה שהמתנ"ס לא מאוגד. עופר חתוכה, יו"ר המרחב, אמר שהוא רוצה לאגד את המתנ"ס, והיא נתנה את ברכת הדרך. חנה (פיזואטי-יוסף) לקחה על עצמה יחד עם ועד הפעולה של המתנ"ס לאגד את העובדים. העבודה המשותפת בין הוועד לעירייה השפיעה המון על גיבוש ההסכם במתנ"סים. יעצנו להם מהצד, וקידמנו בשיתוף הפעולה.העובדה שאני וליאת עובדות בשיתוף פעולה, נתנה גושפנקא שאפשר אחרת".

מה זה אומר אחרת?

"יושבי ראש ועדים וראשי ערים לא תמיד עובדים ביד אחת. יש גם הרבה התנגחויות. אבל היום אנחנו בעידן אחר של שותפות; לא כל דבר הוא בית משפט ובוררויות, ואנחנו מצליחים יחד להגיע לעמק השווה. לפעמים זה בוויכוחים, ריבים וכעסים, אבל בסוף מגיעים להישגים, יותר מאשר בהתנגחויות".

יש משמעות מעשית לגיבוי שהעירייה נותנת למו"מ עם העובדים?

"בהסכם המתנ"סים יש גם עלויות כספיות. אז בתוך העלויות, העירייה נתנה לא מעט כדי שזה יקרה".

מנכ"לית החברה העירונית: "הסכם נותן עובד רגוע"

את החברה העירונית "נפגשים" מנהלת מזה כשנה לאה כץ. לדבריה, היה לה ברור, כי מלבד ההתמודדות עם הגירעון המצטבר של החברה, המו"מ להסכם קיבוצי הוא עבורה משימה ראשונה. "זו זכות גדולה וחובה שלעובדים יהיה הסכם שמעגן את הזכויות", היא אומרת, "והיה גם צורך להוריד מתחים בארגון".

 

איך במצב של גרעון מצטבר אפשר לתת תוספות שכר לעובדים?

"השגנו הסכם שהארגון יכול לעומד בו. בשביל שתהיה מוט

לאה כץ מנהלת החברה העירונית "נפגשים" (צילום: נופר חן)

יבציה לעזור לקהילה, העובד צריך להרגיש בטוח. גם הקהילה מרוויחה מזה".

בתפקידה הקודם עמדה כץ בראש ארגון מקפ"ת (מרכזים קהילתיים פתח תקווה) וגם שם הייתה שותפה לגיבוש הסכם קיבוצי.

 

את רואה בהתאגדות עובדים עיקרון ניהולי?

"יש מנכ"לים מאוד הוגנים שייתנו את מלוא הזכויות לעובדים גם ללא הסכם, אבל אני חושבת שכיום עובד צריך להיות מעוגן בהסכם קיבוצי. ההסכם נותן שהעובד יהיה רגוע עם ביטחון תעסוקתי. העובד יודע שיש מי שיגן עליו. וגם הארגון יוצא נשכר מזה. יחד עם זאת, ההסכם חייב להיות מאוזן, כזה שהארגון יכול לעמוד בו. העובדים וההסתדרות חייבים להבין שזה הבית שלהם, וברור שלא ייצאו עם כל תאוותם בידם, כי הארגון חייב להתקיים".

"המנגנון של נשים במערכת מאוד יעיל"

קשה שלא להבחין כי נשים מובילות את המהלך ההיסטורי באור יהודה. ראש העירייה, יו"ר וועד עובדי העירייה, מנכ"לית "נפגשים", וגם ארבע מתוך ששת נציגי העובדים בוועד הפעולה של "נפגשים". כולן נשים.

עד כמה המו"מ הושפע מהיותן נשים המנהלות אותו?

חנה פיזואטי-יוסף: "אנחנו כנשים פעילות את ההיגיון, אבל מפעילות גם הרבה רגש. זה עובד. זה מנגנון פחות קשוח. אנחנו מבינות שמולנו יש אנשים עם משפחות ומאחוריהם סיפור, ואנחנו משתדלות להסתכל יותר לעומק. אנחנו לא עובדות בשיטה קרה, אפילו קרה מאוד, כמו גברים בעמדות מפתח. המנגנון של נשים במערכת הוא מאוד יעיל".

איך גברים מרגישים עם זה?

"אני חושבת שאין להם בעיה. אנחנו לא מהוות איום לגביהם. הם לומדים להעריך את הדרך שבה אנו פועלות והם מרגישים עם זה מצוין. לא היה מישהו שקם ואמר שזה מפריע לו שנשים מובילות את הוועד. אני חושבת שלהפך, הם מכירים תודה".

לאה כץ: "בראייה שלנו את האדם והעובד יש משהו שאולי טיפה שונה מגבר. אני חושבת שנשים אולי מבינות יותר את ההיבטים האנושיים ואת העבודה נטו".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website