הסכם קיבוצי ראשון למשגיחי כשרות נחתם בין ההסתדרות לכפל כשרות

ההסתדרות וחברת הכשרות ‘כפל – כשרות לפתח תקווה’ חתמו על הסכם קיבוצי ראשון ופורץ דרך, המסדיר לראשונה את תנאי העסקתם של עובדים בחברה לניהול כשרות.

ההסכם מקנה למשגיחי הכשרות ביטחון תעסוקתי ומבטיח כי במקרה של סגירת עסק, או שלילת תעודת כשרות – תחויב כפל לספק למשגיח בית עסק אחר להשגחה. שכרו של משגיח כשרות לפי ההסכם יעמוד על 45 ש"ח לשעה, כאשר משכורת מינימום למשרה מלאה תעמוד על 7,290 ש"ח.

במסגרת ההסכם יזכו העובדים להטבות נוספות: קרן השתלמות תיפתח לכל עובד קבוע (אחרי 12 חודשי העסקה), דמי הבראה יהיו בגובה 420 ש"ח ליום, שי לחג בסך 400 ש"ח יחולק בפסח ובראש השנה; תגדל מכסת ימי החופשה; יינתנו חופשות מיוחדות לנישואי עובד ואירועים משפחתיים שונים, תשלום ימי מחלה יהיה של 100% מהיום השני. כמו כן, תקצה החברה 500 ש"ח בשנה לכל לעובד במשרה מלאה לטובת פעילויות רווחה וכן תקצה שעות לטובת פעילות הוועד.

ההסכם מסדיר אפשרות לערוך שינויים ארגוניים, כך שמשגיחים ישובצו לאזורי השגחה קבועים במקום להיות צמודים לבתי עסק בודדים שאינם בהכרח סמוכים, עם אפשרות לניוד בהיוועצות עם הוועד לבית עסק סמוך. פיטורים הלכתיים לפי דרישת רב העיר יערכו רק לאחר שימוע בנוכחות נציגי הוועד ולחברת כפל לא תוכל לעמוד האפשרות לפטר עובד אם לא התקבל מכתב מנומק של הרב בעניין החלטה לפיטורים. פיטורי אי התאמה ומסיבות משמעתיות ייערכו בתיאום עם נציגות העובדים. זאת ועוד, ההסכם יאפשר ל-30 עובדים לפרוש בהסכמה, תוך קבלת תנאים מיטיבים הכוללים פיצויי פרישה של 200% על תקופת העבודה בכפל.

ברקע לחתימת ההסכם, פסיקת בג"מ מיוני 2016 אשר קבעה כי מודל ההעסקה של משגיחי הכשרות באמצעות בתי העסק המושגחים, הוא אסור בשל מצב ניגוד העניינים הנוצר. על אף שמועצת הרבנות הראשית קבעה בעקבות הבג"צ כי הדרך הראויה להעסקת המשגיחים היא באמצעות המועצות הדתיות, בשל התנגדות משרד האוצר תהליכי ההסדרה הארצית בעניין זה טרם הושלמו. על פי המודל אליו דחף משרד האוצר, יועסקו משגיחי הכשרות באמצעות חברות קבלן. "ההסכם שנחתם היום בהובלת ההסתדרות, ויחול על כ-90 משגיחי כשרות בפתח תקווה, עשוי להוות דוגמא טובה להסדר שמיטיב עם זכויות העובדים לקראת ההסדרה הארצית" נמסר מהסתדרות.

הסכם קיבוצי למשגיחי כשרות בפתח תקווה (צילום: דוברות ההסתדרות)

"אני מברך את עובדי החטיבה החרדית בהסתדרות, את ועד המשגיחים ואת כל מי שעמל במהלך המו"מ על חתימת ההסכם" מסר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד. "ההסתדרות היא בית לכל העובדים בישראל, מכל מקומות העבודה ומכל המגזרים".

את המו"מ הקיבוצי הוביל סגן יו"ר האגף לאיגוד מקצועי רפי מסט: "אני מברך על ההסכם פורץ הדרך שיביא לשיפור של ממש בתנאי ההעסקה של המשגיחים בפתח תקווה. כולי תקווה שההסכם יהיה דגל ויהווה פלטפורמה להסדרה הארצית של יחסי משגיח-מושגח, שאני מקווה שתיסגר בהקדם לטובת העובדים". יו"ר ההסתדרות במרחב פתח תקווה גיורא נחום הוסיף: "בסיומו של מו"מ מורכב הגענו להסכם מצוין שנותן אופק תעסוקתי וכלכלי למשגיחי הכשרות בפתח תקווה. אני מודה לכל מי שסייע והביא לסיומו המוצלח של הליך ההידברות".

"הסכם אחר הסכם ההסתדרות ממשיכה בהיסטוריה במגזר החרדי עם הסדרת תנאי העסקתם של עובדים מסקטורים וממקומות עבודה נוספים במגזר" מסר יו"ר החטיבה החרדית בהסתדרות רפי מלאכי. "משגיחי הכשרות עושים עבודת קודש וראויים לכל מילות ההערכה ואני מברך על חתימת ההסכם אשר יאפשר להם להתפרנס באופן מכובד ומתגמל יותר".

יו"ר ועד המשגיחים הארצי הרב יניב שפירא: "משגיחי הכשרות עושים מלאכתם בקודש לשם שמים, והגיע הזמן שהדבר יבוא לידי ביטוי בהעסקה הוגנת, מכבדת ולא מנצלת. מפתח תקווה יוצאת היום תקווה חדשה לעולם הכשרות, שמוכיחה כי במאבק בלתי מתפשר המשגיחים הצליחו לדאוג בפעם הראשונה לא רק לאחרים, אלא גם לעצמם ולמשפחותיהם. אין לי ספק שההצלחה הזו תביא בראש ובראשונה, לחיזוק חומת הכשרות באופן שמשגיחים יראי שמים ואיכותיים יראו במקצוע את עתידם בלי להיות כל הזמן במלחמת הישרדות".

בליווי המו"מ מטעם ההסתדרות לקחו חלק גם מזכיר האיגוד המקצועי ממרחב פתח תקווה שרון קרופרו, חבר וועד המשגיחים הארצי עובדיה צדוק, ועו"ד תהילה בנישו סגנית ראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי. ההסכם נחתם מול יו"ר דירקטוריון ‘כפל’ שמעון שלום, מנהל התפעול צחי אינדיק ובנוכחות נציג המועצה הדתית פתח תקווה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website